Sover hon lite?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Hur mycket sover era sjumånaders bebisar? Jag får intrycket av att Stina sover lite . En vanlig dag ser ut så här:
6:30 vaknar och är vaken 1-2 timmar, sen sover hon till ca 8:30 då vi kliver upp.
Vid 11:30 sover hon en timme
Vid 15:30 sover hon en halvtimme
Sen går hon och lägger sig vid 21

hon vaknar en gång vid två samt en gång vid fem och äter sen somnar hon snabbt om.

Det där med att vakna på nätterna har hon gjort senaste månaden.

Jenny
 
Sv: Sover hon lite?

Vidar sov aldrig mer än 9 timmar/dygn, de första 7½ månaderna (som jag helammade) aldrig mer än två timmar i sträck, sedan 22-06 och en timme på da´n.

Eskil sov 16 timmar per dygn länge de första månaderna (tror ni jag tyckte det var konstigt lugnt att ha en bebis då eller :D ) och gick sen ner mot 13-14 timmar vid 7 månader. Ungefär så här: 22-05, (mat) 05.30-7.30 och två tupplurer à två-två och en halv timme på dagen.
 
Sv: Sover hon lite?

Amelia snart 7 mån sover så här:
Vaknar på morgonen mellan 05.00-05.30 *gäsp*
är vaken 2,5 timme och sover igen vid ca 08.00 till 10.30
är sedan vaken till 13.30 och sover sedan till 15.00
Somnar för natten vid 19.00 och vaknar igen vid 22.00 (men då får hon somna om utan ammning) sedan vaknar hon vid midnatt och ammas och sedan vaknar hon vid 02.00 och sedan vid 04.00 ibland vaknar hon betydligt mer på natten.

Snart ska vi försöka få henne att sova hela natten men vi ska bara få iordning på hennes rum först.
 
Sv: Sover hon lite?

Alla barn sover olika. Dom sover så mycket dom behöver, vissa dagar kan dom sova mer för att sova ifatt de dom missat dagen innan. Min sov ungefär som din när han var 7 mån, han sov 30 min mer om jag mins rätt. Nattmål/tidigt morgonmål slutade han med vid 10-11 månader.
 
Sv: Sover hon lite?

Hon sover nog lite mindre än mina gjorde. Å andra sidan sov de visserligen hela nätter men petade in en liten lur var 3:e timmer per dag så de sov inte några riktiga pass utan bara småskvättar. En kompis barn sov 4 h i sträck på dagen!!!! Så nog är det individuellt:cool: ...
 
Sv: Sover hon lite?

Sara sover så här ungefär (men för det mesta blir det lite annorlunda - ibland faller en sovperiod bort):

21-07
10-11
14-15
18-19
 
Sv: Sover hon lite?

Tycker hon verkar sova lite. Vår son är knappt 6 mån men sover ungefär så här:
ca 21 (mellan 20-22 oftast) - 9/10 (men väcks av pappa för blöjbyte vid 7 och är ofta vaken kanske 30 min då.

Sen oftast en gång före/kring lunch, en gång på eftermiddagen och ev hinner han en tredje tupplur. Men de på dan kan vara mellan 30 min - 3h.

Jag gillar att han vaknar först vid 9-10 tiden! ;)

På natten äter han oftast 2 ggr, ibland har jag inte hunnit lägga mig vid första tillfället.
 
Sv: Sover hon lite?

Helt normalt tycker jag. Dom brukar säga att små barn sover 16 timmar och är vakna 8 timmar under ett dygn, men min dotter var precis tvärtom som bebis, vaken 16 timmar. Och hon hade ingen kolik eller så, fullt frisk och på alerten. Som förälder var man lite trött då kanske förstås :banana:
Än idag somnar hon vid 22 och vaknar vid 6, är nu 3 år.
Och hon är på gång hela dagarna, förstår inte var energin kommer ifrån.

Men tänk efter, vi vuxna kräver så olika sömn, nägra 6 timmar, medan nån behöver 10. Så då borde även bebisars olika sömnbehov vara helt naturligt :rofl:
 
Sv: Sover hon lite?

Tyckker det låter ungefär som Elvira. Brukar somna mellan 20-21, vaknar en gång på natten för att få mat, sover sen till ungefär 7.
Sover förmiddagssuss, emsuss och ibland kvällssuss. De varar ungefär 30-45min var, nån gång får hon ett ryck och sover två timmar i sträck på dan. Oj vad det är lyxigt de dagarna!

Det där med att hon börjat vakna mer på nätterna är kanske för att hon behöver mer mat nu. Rör hon sig mer? Vi började ge kvällsmål i form av gröt när Elvira började krypa och då sov hon bättre på nätterna, vaknar oftast inte förrens framåt 4-5 och vill ha påfyllning.
 
Senast ändrad:
Sv: Sover hon lite?

Ja, hon rör på sig mer, men hon äter redan gröt på kvällarna, så det går inte att "tanka" henne mer inför natten. Hon äter en rejäl portion gröt vid halvåtta-åtta sen badar hon och efter det ammar hon sig till nästansömns innan jag lägger henne. Och ändå kan hon vakna vid ett tiden på natten och vara JÄTTEhungrig.

Jenny
 
Sv: Sover hon lite?

Kanske ska d lägga henne lite tidiggare på kvällen?? vid 19-20 kanske??
 
Sv: Sover hon lite?

Hon sover helt normalt skulle jag säga. Hon sover så mycket som hon behöver. Och det går i perioder hur mycket de sover. Sen att de "krånglar" med att vakna på natten om de förrut sovit hela natten, det går också i perioder.

Min lille kan jag fortfarande inte "lita" på att han sover hela natten från det att han somnar vid 19:30 på kvällen, utan ibland vaknar han en timme senare, ibland går det bara att lägga ner huvudet på honom igen ibland får jag ta upp honom och sitta med han tills han somnar igen eller att han lägger sig när vi lägger oss *puh* vad det blev mycket...
Han fyller 1 nästa veckan kan jag tillägga.

Så summa summaro barn är periodare och ALLA barn är olika.

Lycka till!!!:bump:
 
Sv: Sover hon lite?

Horse-lover skrev:
Kanske ska d lägga henne lite tidiggare på kvällen?? vid 19-20 kanske??

...och sen undrar alla föräldrar varför deras småbarn väcker dem så tidigt på mornarna ;)
 
Sv: Sover hon lite?

Och varför i hela friden då för???:eek: Jag vill för höge farao inte att hon ska vakna TIDIGARE än vad hon gör...

Jag GILLAR sovmorgnar!!!:D :bow:

Jenny
 
Sv: Sover hon lite?

ulda skrev:
...och sen undrar alla föräldrar varför deras småbarn väcker dem så tidigt på mornarna ;)
Ja, jag fattar det inte heller...

Alltså varför vissa barn läggs så tidigt för att vakna innan kl 6 om de ej behöver det.
 
Sv: Sover hon lite?

oz_joj skrev:
Ja, jag fattar det inte heller...

Alltså varför vissa barn läggs så tidigt för att vakna innan kl 6 om de ej behöver det.

Detta är nåt jag alltid undrat... En gång (innan vi fick barn men medans vi försökte få) frågade jag min urpräktiga kompis varför föräldrar inte lägger sina barn senare när nästan alla klagar över att de blir väckta så tidigt. Hon tog det personligt och blev rätt otrevlig - hon svarade bara "det GÅR inte, du får se själv när du får barn". Kommentaren var inte särskilt rolig eftersom vi i dåläget inte visste om vi ens kunde få barn... :(

Men skadeglädjen :devil: vet nästan inga gränser nu när jag faktiskt har fått barn som inte FÅR somna före åtta (utan helst vid nio) och som vanligtvis sover till 6-7tiden (till efter 8 har hänt) och därefter oftast somnar om ytterligare nån timma. Och kl 6 är helt ok eftersom min man ändå går upp då. Självklart GÅR det att lägga dem senare, man måste bara vara lite ihärdig!!!

(nej jag tror det har att göra med att föräldrarna vill få barnen att somna tidigt så att de får sitta och mysa själva för en stund - men då ska de för sjutton inte klaga!)
 
Sv: Sover hon lite?

Jag förstår inte heller denna hets med att lägga tidigt när barnet inte har någon tid att passa typ förskola att gå upp till och att det inte har äldre syskon som måste upp. Mina små sover nästan jämt till 8 och någon gång till 9! De lägger sig kring 9 på kvällen och eftersom jag och sambon sällan kommer i säng förrän 11.30 så anser jag att vi har mycket ensamtid. Har man ett barn som somnar 18-19 så har det ju sovit 10 timmar redan kl 5 på morgonen!
Nej, man tackar sin lyckliga stjärna för att morgontrötta jag har fått kvällspigga barn! Sedan har man ju inte direkt uppmuntrat att de ska i säng så tidigt som möjligt:angel: ....
 
Sv: Sover hon lite?

Min bestämde herre sover när andan faller på ungefär...:cool:
Lägger sig nångång vid 19-21 sover till 5.30-7 tiden med två nattfikan vid ca 00.00 och 04.00 +-nån timme.
Sover sen förmiddag om han är trött mellan 10-11 ungefär.
Eftermiddagsluren kan infalla när som helst efter kl 14 och då kan han tänkas sova i hela 2 timmar!!:banana: Sitter just nu och väntar på just den aktiviteten nu....;)
Kan ju tillägga att han är 9 månader nu men har sovit så här rätt länge nu...
 
Sv: Sover hon lite?

ulda skrev:
...och sen undrar alla föräldrar varför deras småbarn väcker dem så tidigt på mornarna ;)

Fast vi lägger alltid sonen vid 19 (inte helger, men vardagar) och han sover sen gärna till 8. (han är ju snart 4)
Så ibland vaknar barnen tidigt för att de lagt sig för sent... lägger sig sonen efter 21 vaknar han gärna 6-7... lite ironiskt på nått sätt.. men han är lite konstig :love: :bump:
 
Sv: Sover hon lite?

Victor sover ca
20.30-6.30 (mat)
7.30-9.00
11.30-13.00
15.30-16.30, totalt ca 14 timmar
Händer ibland att han tar en tupplur till mellan 18-19 om han är väldigt trött.
Han sover hela nätterna, har gjort det sen han var ca 3 månader ( 8 mån nu). Första 3 månaderna vaknade han 1 gång på natten, vid kl 2 & ville ha mat, men somnade direkt efter maten igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 110
Senast: tanten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 632
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 282
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp