Sova ute i barnvagnen

Minta

Trådstartare
Jag har en dotter som är 1 ½ månad nu. Hon sover för det mesta väldigt bra i barnvagnen när vi är ute på promenad. Men hon vaknar nästan så fort man kommer in igen. Förmodligen blir det väl varmt inomhus med fleecefiltar och mössa och försöker man klä av mössa och filtar vaknar hon av det. Och svårare lär det ju bli nu när det blir kallare och det blir att klä på än mer kläder utomhus. :)

Funderar därför på om man kanske skulle låta henne sova kvar i vagnen utomhus? Vi har en liten uteplats som hon skulle kunna stå på isf.
Tänkte närmast på hur man skyddar från blåst och sol osv. Och då ska jag ju naturligvis inte ha henne ståendes ute i full storm. ;)

Vad ska man tänka på när man klär dom?

Hur kallt kan dom sova ute i?

Vet att brorsdottern ofta sov ute i sin vagn, men det var på en inglasad altan, väl skyddad från väder å vind och hon var kanske 4-5 månader då. Är det för tidigt att ställa en 1 månaders ute?

Som sagt, ni som har små bebisar, hur gör ni? :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Elivia är 6 veckor gammal och hon sover ofta ute. Ställer bara vagnen så det inte blåser in i den och lägger i babyvakten sen sover hon så gott så. Sover bättre om det är lite ljud runt omkring. Skulle antagligen sova kalasbra om det var full orkan ute. Det svåra är bara hennes små händer som blir så kalla. vantar sitter i kvar utan dem "joxar" hon av sig.

Hon har sovit ute ända sen vi kom hem från bb. Smidigt om man är i stallet och mockar tex. Idag har hon sovit utanför stallet medan jag klippte min häst;)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Då är hon nog inte för liten för att sova ute iaf. :)

Hur ska man klä dom? Samma som när man promenerar, eller lägga på en extra filt? Nu rör hon ju inte på sig direkt vare sig man går med vagnen eller när den står still, men det känns ändå som det kanske blir lite annorlunda?

Jo, de små händerna är svåra att hålla varma. De hamnar ju allt som oftast ovanför filten också. Med vantarna kvar under. :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Jag sov ute i barnvagnen året runt mitt första levnadsår.
Utan inglasad altan. Det gick jättebra och jag sov som en stock.

Vad jag hade på mig minns jag av förklarliga skäl inte. :D
Man får nog prova sig fram, jag var väldigt varm av mig har mamma berättat, så jag behövde inte bylsas på så mycket även om det var rätt kallt.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Jag har en dotter som är 1 ½ månad nu. Hon sover för det mesta väldigt bra i barnvagnen när vi är ute på promenad. Men hon vaknar nästan så fort man kommer in igen. Förmodligen blir det väl varmt inomhus med fleecefiltar och mössa och försöker man klä av mössa och filtar vaknar hon av det. Och svårare lär det ju bli nu när det blir kallare och det blir att klä på än mer kläder utomhus. :)

Funderar därför på om man kanske skulle låta henne sova kvar i vagnen utomhus? Vi har en liten uteplats som hon skulle kunna stå på isf.
Tänkte närmast på hur man skyddar från blåst och sol osv. Och då ska jag ju naturligvis inte ha henne ståendes ute i full storm. ;)

Vad ska man tänka på när man klär dom?

Hur kallt kan dom sova ute i?

Vet att brorsdottern ofta sov ute i sin vagn, men det var på en inglasad altan, väl skyddad från väder å vind och hon var kanske 4-5 månader då. Är det för tidigt att ställa en 1 månaders ute?

Som sagt, ni som har små bebisar, hur gör ni? :)

Min bm tjatade på mej att det bästa för små barn var att sova ute då de får frisk luft & bättre immunförsvar, så jag tycker inte din lille är för liten.
Jag brukar ha tunnare höst/vår overall på Vincent när det är ca 10 grader ute, får vara lite kallare & varmare åt båda hållen, sen ligger de ju nerbäddade, jag tror absolut i de graderna att det räcker med täcke/filt & kudde.Tunnare fleeceoverall funkar säkert oxå, sen mössa &sockor/vantar på händerna.
Åkpåse redan nu blir nog för varm, oftast är det nog varmare än man tror, känn efter under mössan första gångerna om bebisen verkar varm bara.
Jag sov själv alltid ute när jag ar liten, syrran oxå, hon vägrade somna inomhus.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Min son sov allra helst sin middagslur ute i vagnen. Helst skulle det vara ljud runtikring också (stadsbarn) annars kunde han vakna av att det var för tyst. Instämmer i att under 10 grader så ska de nog inte sova för länge ute... Jag vet att dagmamman hade 7 grader som gräns.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Jag hade yttepyttiga termovantar till mina - inte ens tumme på dom.
Sovpåse blir inte för varmt om man tar på lagom under - man har inte BÅDE overall och sovpåse.
Med fårfäll i botten på vagnen blir det urgosigt - det var så jag också hade velat sova i vagnen.
Mössan är viktigast.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Håller med dig helt.
Säger det dock igen: det är ofta mkt varmare än man tror i vagnen.
Tips! Känn på ryggen eller under mössan hur varmt barnet är. Småbarn är ofta kalla på händerna!

Om ni stickar/ har någon som kan så kan man göra långa raka "strutar" i mjukt garn. Tänk kondom :o
De passar både som vantar och sockor på bebisar.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Tack för alla svar. :)

Ska prova idag efter promenaden om hon sover bättre ute. :)

Ska tänka på att inte bädda för varmt. Är själv väldigt frusen av mig, så jag kan nog bädda ner henne för mycket av den orsaken.
Får komma ihåg att bara för att jag själv fryser när det är 25+ ute, så gör inte alla andra det. :D
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Mina har alltid sovit ute, under -10 har jag försökt att haft dem inne, men de somnar inte då öht... :crazy:
Man lär sig efter hand hur mycket de ska ha på sig... man kan gå dit och känna på dem lite fram och tillbaka också för att kolla att de är ok, det svåraste att hålla värmen om tycker jag är fötterna och händerna, annars har mina nog varit mest för varma än för kalla :smirk:.

Sonen slutade sova ute när han var 2, då somnade han gärna framför en film istället, dottern är 1½ nu och har nästan slitit ut barnvagnen, för hon sover där än och det är tänkt att hon ska få fortsätta göra det eftersom hon inte finns intresserad av att lägga sig och vila inne öht!
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

ett litet tips kan väl vara att lägga en termometer i vagnen på lämpligt ställe :idea: vet man ungefär vilken temp det bör vara i vagnen så är det ju lätt att klä på därefter :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Verkar som hon sover bra ute i vagnen. :)
Det enda problemet är hur jag ska placera vagnen för solen. Uteplatsen ligger i söderläge så det är nästan jämt sol där. Men jag får vända å vrida lite på vagnen. Hängde för så hon inte får solen rätt i ansiktet iaf. :)

Ska prova och se hur varmt det blir med en termometer. :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Har för mig att det finns någon sådan sak som man kan köpa om man vill, som kan larma när barnet blir för varmt eller något sådant... (om man är väldigt osäker själv)

Jag brukar vända barnvagnen så att solen lyser på sufletten om det går, men hellst ställer jag faktiskt i skuggan, gärna utanför ett fönster, för då kan jag bara gå fram till fönstret så ser jag barnet och hur det verkar må!
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Problemet är ju att det inte finns någon skugga alls när solen ligger på. Men jag får försöka vända sufletten mot solen, och hålla koll. Dörren ut är i vardagsrummet, så jag ser vagnen från soffan och hör ju dessutom om hon vaknar. :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Problemet är ju att det inte finns någon skugga alls när solen ligger på. Men jag får försöka vända sufletten mot solen, och hålla koll. Dörren ut är i vardagsrummet, så jag ser vagnen från soffan och hör ju dessutom om hon vaknar. :)

Nu läste jag det där om solen, lägg inte vagnen i solen, det suger verkligen åt sig värmen, till & med min ljusgröna blir väldigt varm bara man går i solen så en svart tex blir kokhet, även nu på hösten när det är lite kallare.
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Jo, vagnen blir ju väldigt varm i solen. Funderar på om man kan hänga upp ett lakan eller något för att få skugga och skydd.
Eller också får jag hoppas på mulet väder. :)
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Glöm inte att det ska vara varmt under också - många gånger har man tjocka täcken men bara en tunn madrass. Jag hade förutom madrass alltid fårskinnsfäll underst, superbra, även när det var riktigt kallt och de låg i åkpåse. Mina barn sov alltid ute på dagarna under alla år de som. Ner till minus 10, sedan blev det lite för kallt tycker jag för ansiktet.
Termometer är bra.
En regel man sa till mej då (vet inte om det stämmer i dag) var att om de blir för varma och svettiga så sover de dåligt (vaknar,gnäller osv) så då vet man det så att säga, MEN om de blir för kalla så "stänger de av systemet" och är tysta för att inte ödsla på energi (som behövs till att värma).

merman
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

*kl*
Ett litet tips är att lägga en bit liggunderlag i botten på vagnen det är skönt med lite värme underifrån :idea: barn sover oftast mycket bättre utomhus. :D oj såg inte mermans förslag
 
Sv: Sova ute i barnvagnen

Har tänkt på att det ska vara varmt under också. Har försökt bädda så. Fårskinn ska inhandlas, men tills dess så ska jag nog lägga en bit liggunderlag i vagnen.

Hon har sovit ute två dagar i rad nu. Verkar som hon sover bättre då.
Och jag får ett ypperligt tillfälle att träna med hunden. Då kan jag hålla koll samtidigt, och så kan jag ställa vagnen där det är skugga. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Min son är 6 veckor gammal och jag vet inte hur jag ska klä honom längre. Vi har haft 20-25 grader i skuggan de senaste dagarna och han...
Svar
12
· Visningar
1 402
Senast: Blueberry
·
  • Låst
Övr. Barn (är från en annan tråd i cyberrymden som pågår just nu) Som rubriken säger; Vi har troligen blivit anmälda till Soc för att vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Min snart fem månader gamla son sover så oerhört bra i vagnen om dagarna. Att få honom att sova inomhus är inte alls lätt och han sover...
Svar
13
· Visningar
2 072
Senast: Calazirya
·
Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 886
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp