SOS Gute ang kossor i brinnande ladugård

Adrenochrome

Trådstartare
Såg någon programmet i går om en gård som brann. Det brann tror jag i masor av ladugårdsbyggnader. INGEN ville gå in och rädda de kor som var kvar, och man både såg och hörde deras råmande. Det sista jag såg innan jag stängde av var att taket började rasa in, en balk eller bräda ramlade alldeles bredvid en kossa. Jag trodde dom skulle somna in/dör direkt av röken, men inte då.

Sen orkade jag inte se/höra mer...men i dag berättade en kompis att dom istället sköt korna dom inte fick ut. Då är min fråga. Hur i hela friden SÅG dom vart dom skulle skjuta i detta rökmörker ? Vad hände ? Kan någon berätta ? Jag är yberkänslig för sånt, åtminstone att se...så någon kan väl berätta istället ?

Sv: SOS Gute ang kossor i brinnande ladugård

Oftast är det väll så att djuren inte vill lämna stallet, så även om man försökt så hade man nog inte kunnat dra ut dem.
MEn jag hade fått panik av att stå och se på det. Sen känns det lite som om, kan man stå och se dem ( nära nog) så borde det väl inte vara så svårt att ta sig in och hjälpa dem.
HAr inte hört om detta, vart var det någonstans?

Oftast är det väll så att djuren inte vill lämna stallet, så även om man försökt så hade man nog inte kunnat dra ut dem.
MEn jag hade fått panik av att stå och se på det. Sen känns det lite som om, kan man stå och se dem ( nära nog) så borde det väl inte vara så svårt att ta sig in och hjälpa dem.
HAr inte hört om detta, vart var det någonstans?

De bedömde att det inte var säkert att gå in i byggnaden.

ush, tänk att stå där och höra dem.... var var det någonstanns?

Usch, det måste vara ett tungt beslut att ta även om man vet att det är det ända riktiga.

Det brann på en bondgård här hemmavid i somras. Vi hörde hur eternittaket smälle och körde dit. Mötte skräckslagna kor på vägen som hade rymt från hagarna runt gården. Som tur var så var korna ute på bete just då så ägarna hade hunnit få ut tjuren (som de aldrig hade ute tydligen, men med en järnpåk fick killen ut tjuren i hagen.) och kalvarna. Kalvarna var så pass små att de kunde dras ut. Även dom ville ju in igen.

Brandmännen på plats var verkligen schysta och gjorde sitt bästa för djuren. Tyvärr kom polisen på idén med en helikopter som man kunde ha för att spana in vart alla korna tagit vägen. Ingen som visste vilka kor det var fick åka med och poisen visste ju inte vilka kor som hörde till i vilka hagar, så det ända dom gjorde var att srkämma iväg korna längre bort och stressa upp dem ändo mer,,
Det var riktigt otäckt och tankarna gick ju till vad som hade kunnat hända. Hade alla drygt 100 korna varit inne hade dom inte lyckats.

Nu var det inte en enda som dog. Någon kalv fick smärre brännskador, en kattunge fick syrgas och sista kon hittades två dagar senare och kunde räddas från ljuverinflammation...

Det är alltid otäckt när djur är inblandade men man kan ju inte riskera människoliv iheller.. Första gången jag såg det på tv så fick jag gå ifårn när jägaren kom, nu när det var sammandrag kunde jag se det. huvva...

Senast ändrad av en moderator:

precis som en annan sa här ovanför, bedömde brandmännen att det va inte säkert att gå in. vilket jag håller med om, jag skulle inte vilja gå in i en rasande byggnad och kanske riskera mitt liv.

dom försökte få ut korna ur ladugårdarna, men dom vände och sprang in igen!

tyvärr är ju djur sådana att dom säker sin egna trygghet, och i kornas fall är ju ladugården tryggast, eftersom dom är vana att vara där.

visst va det jobbigt att se, men tycker dom agerade helt rätt.

var det menat till mig? För jag tycker som du..

Jamen HUR kunde dom skjuta kossorna i detta rökmörker ?? Det är egentligen det jag är mest fundersam på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka