Sorkhål i hösilagebalarna!!!

Tussemaja

Trådstartare
Har nyss fått hem 20 nya hösilagebalar. Samma producent som vi har köpt av sen i höstas. De tidigare har varit kanon - fått kassera en enda av över 40 300-kilosbalar.
Men i den här leveransen var det två som vi fick kassera direkt - två rätt så stora sorkhål på sidorna nära botten.
Å när jag började granska dom - kikade under och på sidorna långt ner - såg jag flera som hade mindre gnaghål.
Så nu undrar jag - hur fasen gör man? Slänger rubbet eller? Jag menar, det skulle ju mycket väl kunna vara så att det är hål inunder och man märker inget förrän man utfodrat med nästan hela balen. Kan tillägga att vårt hör är nästan hö - alltså mycket hög torrsubstans. Vad skulle ni göra i det här läget?

Sv: Sorkhål i hösilagebalarna!!!

"...Vårt hösilage är nästan hö..." skulle det förståss stå!

Prata med leverantören. Ni skall inte acceptera skadadde balar. Dessa får levernatören byta ut. Det är möjligt att han kan ge de skadade balarna till kor.

Är inte kor känsliga för sånt...??, vi hade en död sork i en av våra balar en gång... * Bläää

Om alla plastlagren är skadade har hösilaget kommit i kontakt med syre och risken för bakteriell tillväxt är stor. Man kan rensa bort en rejäl bit runt skadan och chansa på att resten är ok.

Botulism utvecklas i brist på syre och de sorkar som är farliga i det sammanhanget är de som inte hann undan pressen och alltså har blivit ensilerade. Men hittar man en sork som av någon anledning bitit sig genom plasten och lagt sig att dö i balen (förätit sig!?) bör man kassera hela den balen ändå. Botulinum (toxinet som orsakar botulism) varken luktar eller smakar och sprider sig i hela balen. Helkassering alltså.

Jag hade inte oroat mig för botulism, om du inte hittar en sork i balen dvs, däremot för mögel. Har du öppnat de balar du kasserade så du sett hur de ser ut? Är de ok hade jag tejapt igen alla hål och självklart pratat med leverantören om han kan tänka sig byta ut dom och frågat om han haft problem med andra leveranser.

Tack! Jag chansar på att spara de två med bara små hål och drar isär balen för att kolla hur det ser ut.

Nej, jag är inte heller mest orolig för botulismen - eller det är man ju förståss mer eller mindre alltid när man ger plastat hö/hösilage/ensliage. Skräcken är ju att hitta ett dött djur när man redan fodrat med större delen av balen! :eek: Men inte primärt just nu utan mer som du säger för mögel.
Inga problem med leverantören. Jag får nya eller slipper betala dom skadade, men det är ju eländigt om ännu fler balar är skadade. Det är ju svårt att se hur dom ser ut under. Jag tror kanske att dom stått direkt på gärdet utan pallar under. Vet inte om pallar hjälper men borde i alla fall göra lite nytta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka