Sonen vill ha hål i öronen...

catwoman

Trådstartare
Lång historia kort, sonen, åtta år, vill ha hål i öronen...Visst, inte mig emot, han är lite speciell min kille, gillar att ha klänning och högklackade skor, om byxor och tröja, då ska det helst vara med glitter och sånt på. Tränar konståkning och vill "vara fin"! Och allt det här får han såklart ha på sig och göra osv, jag börjar numera vara expert på att vara en genusmorsa! Heter det så? I alla fall, det här med hål i öronen...Visst, varför skulle han inte få det, massor med flickor har ju det, och han vill ju så gärna kunna ha örhängen osv...Men...jag är lite rädd att han ska ångra sig längre fram, och undra varför jag lät honom göra hål i öronen...Om han liksom skulle sadla om och inte vilja vara så "fin" längre, i klänning och högklackat.
Input, tack, alla synpunkter mottages!

Säger som ovan.. Det tar ju bara fem sekunder så är han så gott som "återställd", de är ju bara plocka ut örhängena. Det hade ju vart värre om det var en piercing som gav stora ärr..
Jag tycker inte du ska fundera på så mycket att "han är kille som gillar att vara fin, tänk om han inte vill vara fin längre" utan jag tycker du snarare ska tänka "mitt 8åriga barn vill ta hål i öronen, är han stor nog?" Alltså jag tänker mig att en del inte tycker att deras åtta åriga döttrar får ta hål i öronen för att de är för små. Hade du låtit din 8årige dotter ta hål i öronen?

Nu beror det ju på hur mogen han är men om han med din hjälp kan sköta sina piercingar så ser jag inget hinder att pierca en åttaåring i öronen. Min dotter fick pierca öronen när hon var sju år eftersom jag bedömde att hon då var såpass mogen att hon klarade av det. Hon hade slutat leka i sandlådan (med tanke på bakterier) och hon kunde tänka sig för och inte ständigt och jämt pilla på örhängena utan att tvätta händerna innan. Särskilt innan de har läkt är ju det väldigt viktigt. Efter ett tag tröttnade hon och ville inte ha hål i öronen längre utan lät dem växa igen för att sedan ta om dem när hon var 10-11 år.

Jag tycker inte att du ska tänka på vilket kön han har utan tänk på om han är mogen att klara av att sköta om det hela. Skulle han inte vilja ha hål i öronen sen så är det bara att låta dem växa igen.

Var stolt över att din son vågar gå sin egen väg och stötta honom i det så gott du kan! Var också stolt över dig själv att du inte har hindrat honom hitills utan låter honom vara som han är :) Det är alltid superviktigt med föräldrarnas stöd men när man väljer att gå en annan väg än vad alla andra gör så är det ännu viktigare.

Det växer ju igen om han ångrar sig.

Det är inte säkert! Mina gör inte det och ibland kan jag ångra dom. Mina syns då om man kollar noga och dom är gjorda med kanyl på piercingstudio. Ibland skulle jag vilja ha "orörda" örsnibbar igen..

Gjorde mina i vuxen ålder efter nogsamt övervägande av för- och nackdelar. Med tanke på hur jag känner för dom nu så skulle jag nog inte tycka att det var självklart att låta mina framtida barn göra hål i öronen bara för att dom själva vill just då.

Generellt tycker jag personligen att man vantar med alla sorts piercingar tills man blir arton. Vare sig man ar tjej eller kille eller nagot annat.

Men det kanske ar lite forlegat och hal i oronen verkar ju manga tycka ar hipp som happ. Men det tycker inte jag.

Kan han inte anvanda klip-ons for att testa ett tag?

Lång historia kort, sonen, åtta år, vill ha hål i öronen...Visst, inte mig emot, han är lite speciell min kille, gillar att ha klänning och högklackade skor, om byxor och tröja, då ska det helst vara med glitter och sånt på. Tränar konståkning och vill "vara fin"! Och allt det här får han såklart ha på sig och göra osv, jag börjar numera vara expert på att vara en genusmorsa! Heter det så? I alla fall, det här med hål i öronen...Visst, varför skulle han inte få det, massor med flickor har ju det, och han vill ju så gärna kunna ha örhängen osv...Men...jag är lite rädd att han ska ångra sig längre fram, och undra varför jag lät honom göra hål i öronen...Om han liksom skulle sadla om och inte vilja vara så "fin" längre, i klänning och högklackat.
Jag hade väntat till minst tio år på grund av säkerhetsaspekten. Både när det gäller själva håltagandet och med smycken som kan fastna.

Men givetvis så spelar kön eller klädstil inte någon roll! Vill han inte ha den stil han har nu kan han byta stil på örhängena. Eller ta ut dom. Vem tittar så noga på folks örsnibbar att ett ärr där skulle störa?

Bara att ta ut om han ångrar sig, inget mer med det. Sålänge han är mogen nog att hålla det rent och sköta det, annars kan det bli jobbigt.

Helt ok för mig. Medicinsk plast rekommenderas till barn, ser inga hinder för det. Min femåring fick nyligen, det är ju bara att ta ur om man ledsnar. Jag hade troligen sagt nej om jag fått frågan, men barnet var slugt och frågade den andra föräldern. Ingen stor grej för mig, jag har fullt upp att slåss mot Hello Kitty och Tingeling med flera.

Det är ju vanligt numera att killar har hål i öronen, det behöver inte på något sätt handla om pärlor och tingeltangel utan kan lika gärna sluta med töjningar eller bara vanliga guldringar.

(sen, angående detta med pistol vs piercingstudio så finns det gamla trådar här på sidan i det ämnet - använd sökfunktionen så kan du läsa... Våra barn har fått hål tagna med pistol, utan några problem.)

Det är absolut inget fel i att killar vill ha hål i öronen, men.... För ett par år sedan var ämnet hett här hemma med våra två pojkar, då sju år gamla. De var helt enkelt inne i en sådan period när det var mycket tjejigt som gällde. Inget fel med det, men för grabbarnas skull ville jag gärna att det inte skulle vara en fluga, utan något de genuint ville ha och var intresserade av (mina hål växer inte heller igen, därför ville jag inte bara låta dem prova). Jag höll emot lite lagom under förevändning att de var för små, men sa att de gärna fick ta hål om något år. Nu, två år senare, så är de raka motsatsen till tjejiga, utan nu är det mycket grabbigt som gäller istället, och hål i öronen är något som de absolut inte vill ha. Trenden har svängt, lite som jag var rädd för, och idag är jag glad att jag höll emot. Kommer suget efter hål i öronen tillbaka nu så kommer de vara mycket äldre och ha mer insikt i varför de vill ha sina hål, och då kommer det vara mycket mer självklart för mig att säga ja.

Jag är väldigt restriktiv, har inte hål i öronen själv. Dotter har tjatat av och till sen hon var sex år, men hon får vänta tills hon är 13 och går i sjuan har vi bestämt. Just för att hon ska hinna tänka om hon verkligen vill och att hon ska kunna sköta det osv. Jag vill inte att hon ska ta hål för att alla andra gör det, utan för att hon verkligen vill ha hål.

Tack för alla svar! Han är mogen för sin ålder och fixar galant att sköta sig så det inte blir infektion osv.
Var just med tanke på att hålen INTE växer igen som jag var tveksam, det vet man ju inte...även om barn för det mesta har gott läkkött osv.

Tack till TinyWiny, jo, jag börjar nästan tro att jag är en mönstermorsa när det gäller sonen, jag peppar inte, men han får i stort sett klä sig och vara hur han vill, jag är superstolt över att han bara törs! Går till skolan utan problem med "tjejkläder" osv, (fast jag har ju sagt att det inte finns nåt som heter tjej-och/killkläder, det finns kläder, helt enkelt!).
Många av hans tjejkompisar har redan fått ta hål i öronen för länge sen, och när även jag har, gjorde när jag var sex år, tror jag, så är det ju svårt att säga nej...Han började prata om det för över ett år sen, men då bestämde vi oss för att vänta tills han blev lite äldre, och det är han ju nu då...

Än en gång, tack för era svar!

Han skulle få vänta tills han var 16 för mig, ok kanske skulle ge mig vid 14, kanske.

(En dotter skulle självklart fått vänta för mig. Tycker inte hål i öronen är fint på för små barn och det känns riskabelt för allergier och risk för infektioner och örsnibbar som fastnar. Jag tog mina när jag var 19. Fick lov från 16.) Clips?

Senast ändrad:
Helt ok för mig. Medicinsk plast rekommenderas till barn, ser inga hinder för det. Min femåring fick nyligen, det är ju bara att ta ur om man ledsnar. Jag hade troligen sagt nej om jag fått frågan, men barnet var slugt och frågade den andra föräldern. Ingen stor grej för mig, jag har fullt upp att slåss mot Hello Kitty och Tingeling med flera.

Tingeling är ju nice! hon är ingenjör. Min fyraåring älskar filmerna, speciellt piratälvan. Önskar det fanns så fiffiga men trevliga manliga figurer i långfilmsformat.

Hans kön skulle inte ha någon inverkan för beslutet men hans ålder just för allergirisken. Min mormor och morfar ägde en en guldbutik och jag vart lovad att ta hål i öronen som sexåring (mot mammas stora förtret men morfar hade lovat så då var det bara att uppfylla min önskan). Hålen har jag kvar än i dag men hade kraftiga eksem runt öronen större del av uppväxten trots att jag bara haft "riktiga örhängen" . Så fort örhängen inte kokas innan jag byter börjar öronen att "koka" - blir illröd, varm och sväller.

Så om jag får egna barn kommer jag nog tänka mer än en gång innan dom får några riktiga örhängen speciellt nu när det finns så många snygga och praktiska klippons eller vad de kallas

Sorry, jag klarar inte av dem.
Nåja, de kanske kommer i mer begränsat antal när man har manlig fyraåring hemma och han aldrig får Tingelinggrejor utan bara ser filmerna, blandat med annan film. Grejorna till vissa filmer kan ju vara episkt förfärliga (jag lider av svår allergi mot Bilar och alla tillbehör även om vi har väldigt få hemma -på förekommen anledning. När jag tänker efter gillar jag nästan inga film/serie grejor på kläder, utom möjligen Spindelmannen och Prinsessan Leia -på mig själv :p.).

Det är absolut inget fel i att killar vill ha hål i öronen, men.... För ett par år sedan var ämnet hett här hemma med våra två pojkar, då sju år gamla. De var helt enkelt inne i en sådan period när det var mycket tjejigt som gällde. Inget fel med det, men för grabbarnas skull ville jag gärna att det inte skulle vara en fluga, utan något de genuint ville ha och var intresserade av (mina hål växer inte heller igen, därför ville jag inte bara låta dem prova). Jag höll emot lite lagom under förevändning att de var för små, men sa att de gärna fick ta hål om något år. Nu, två år senare, så är de raka motsatsen till tjejiga, utan nu är det mycket grabbigt som gäller istället, och hål i öronen är något som de absolut inte vill ha. Trenden har svängt, lite som jag var rädd för, och idag är jag glad att jag höll emot. Kommer suget efter hål i öronen tillbaka nu så kommer de vara mycket äldre och ha mer insikt i varför de vill ha sina hål, och då kommer det vara mycket mer självklart för mig att säga ja.
Har du verkligen aldrig sett grabbar med hål i öronen? Var bor du?
Här är det så vanligt att jag inte ens reflekterat över att det skulle vara en "tjejgej" tills den här tråden...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka