Sömstick och inflammation

Iddefixen

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan en inflammation efter ett sömstick/sömtryck ger med sig? Hovslagaren drog av skon ca 7 dagar efter skoningen. Hästen var mkt öm där de två felande sömmen suttit.

Kan det bli en böld?

Hur ska jag göra för att skynda på läkningen av inflammationen?

Sv: Sömstick och inflammation

Hur många dagar efter skoning blev din häst halt? Min står idag blockhalt, skoddes i onsdags...

Öppnades hovbölden och skon på igen?

Jag undrar lite också. Min gick med skorna i 2 veckor innan vi upptäckte att det inte var en fångkänning som orsakade pulsen när en annan hovis än den ordinarie kom för att ta av skorna. :crazy:

Hästen rör sig helt ok och är svalare i hovarna nu men var aldrig halt och reagerade inte heller när hon skoddes/sömstacks (trots att en söm satt en halv cm innanför vita linjen). Men hon är fortfarande lite öm på grus och har puls. Skoddes om för fyra dagar sedan. En vecka borde det ge sig på ungefär trodde hovisen som skodde om henne (och som jag numera bytt till!).

Hur många dagar efter skoning blev din häst halt? Min står idag blockhalt, skoddes i onsdags...

Öppnades hovbölden och skon på igen?

enligt min hovslagare märks sömtryck ganska snabbt efter skoning, och det tydliga tecknet om det är ett alvarligare tryck än bara lite övergående känning, är att det snabbt blir värre när symptom visat sig, dvs det är inte övergående hälta utan ökar.

enligt min hovslagare märks sömtryck ganska snabbt efter skoning, och det tydliga tecknet om det är ett alvarligare tryck än bara lite övergående känning, är att det snabbt blir värre när symptom visat sig, dvs det är inte övergående hälta utan ökar.

Vad är ganska snabbt efter skoning? Kan kan 5 dagar vara realistiskt?
Min är hastigt blockhalt, stödjer knappt. Inte heller idag. Ingen feber.

Jag drog av skon igår, lindade om ett våtvarmt omslag med stark jodopaxlösning. Hoppas på mognad. I morgon kommer hovis.

Vad är ganska snabbt efter skoning? Kan kan 5 dagar vara realistiskt?
Min är hastigt blockhalt, stödjer knappt. Inte heller idag. Ingen feber.

Jag drog av skon igår, lindade om ett våtvarmt omslag med stark jodopaxlösning. Hoppas på mognad. I morgon kommer hovis.

Tycker det låter länge men den kanske har varit stabbig tidigare och haft känningar utan att du märkt det? vissa säger ju inte så mycket.... men du har ju gjort det rätta, dvs tagit av skon och kallat ut hovis omgående, så du får säkert reda i det i morgon.

Tänkte bara uppdatera och berätta att min varit sval och fin i hovar och ben samt utan förstärkt puls i två dygn nu.

Det tog alltså ca 5 dygn innan det gav med sig helt efter omskoningen för henne. Har hållt efter de "onda" sömhålen med jodopaxlösning så förhoppningsvis blir det ingen böld där. *peppar, peppar*

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka