sömntrubbeltråden

För sömnproblem kan ett tyngdtäcke hjälpa och det sägs att det ska vara särskilt bra vid ångest. Nu är tyngdtäcken dyra och svåra att få utskrivna men om du kan sy raksöm och har/kan låna en symaskin så kan du göra ett själv. Ta ett påslakan eller annat stabilt inte för tunt tyg, sy kanaler på dubbelt tyg, fyll med ris, sy ihop kanalerna efterhand du fyllt, klart. 5-6 kg anses vara lagom för en vuxen men där kan du såklart prova dig fram. Enda negativa är att de inte går att tvätta. Positivt är att det går att värma i micron om man inte gör det alltför tungt vilket kan vara trevligt om man är frusen av sig.
Dom går att tvätta. Jag har ett på 10 kg som kan tvättas. Det är dragkedja i mitten och man fick med en tvättpåse :)

Dom går att tvätta. Jag har ett på 10 kg som kan tvättas. Det är dragkedja i mitten och man fick med en tvättpåse :)
Blir inte riset helt klibbigt då? Att kedje/bolltäcke går att tvätta vet jag men jag har svårt att tänka mig att ris eller annat liknande material skulle klara en tvätt.

Betr. tyngdtäcken, kedjetäcken, bolltäcken etc så finns flera billiga alternativ på marknaden om man inte är sugen på att göra ett själv. Hittade en sida www.qoali.com som jag tycker har behagliga priser.

För sömnproblem kan ett tyngdtäcke hjälpa och det sägs att det ska vara särskilt bra vid ångest. Nu är tyngdtäcken dyra och svåra att få utskrivna men om du kan sy raksöm och har/kan låna en symaskin så kan du göra ett själv. Ta ett påslakan eller annat stabilt inte för tunt tyg, sy kanaler på dubbelt tyg, fyll med ris, sy ihop kanalerna efterhand du fyllt, klart. 5-6 kg anses vara lagom för en vuxen men där kan du såklart prova dig fram. Enda negativa är att de inte går att tvätta. Positivt är att det går att värma i micron om man inte gör det alltför tungt vilket kan vara trevligt om man är frusen av sig.

Svärmor som är sömmerska har sytt sådana. Billiga kedjor från Biltema av önskad vikt, det blev väldigt billigt :up:

Mitt tyngdtäcke är guld värt, det gör att jag vaknar mindre när jag sover och lugnar stressen på kvällen. Har fått ett på 10 kg utskrivet.
Något annat som gjort min sömn bättre är yoga. Går på medicinsk yoga (hos sjukgymnast på sjukhuset) och tycker det fungerar riktigt bra mot stress och ångest, i alla fall under tiden jag gör det och ett tag efteråt. Nu börjat göra endel av meditationerna hemma och det hjälper mig på kvällarna.

Annars är väl sömnmedicin en nödvändig grej för mig. Försöker nu gå ned på att bara äta melatonin.

Misstänker att tyndgdtäcke skulle göra det hela värre.

För jag fick nämligen ett duntäcke av maken. Jag är ju väldigt frusen.

Det ledde till ett par nätter när jag vaknade i PANIK . Duntäcket lägger sig ju dikt utmed kroppen, det formar sig. Jag blev "instängd" och vaknade vilt sparkande. Han fick ta det själv. :D

Ju lättare täcke desto bättre. :up:

En sak som faktiskt verkar hjälpa en smula är att ta ett glas vin på kvällen. Det hjälper mot vätska i kroppen också..... Får testa länge tids "behandling" och se om det bara är tillfälligheter eller om det faktiskt hjälper.

Misstänker att tyndgdtäcke skulle göra det hela värre.

För jag fick nämligen ett duntäcke av maken. Jag är ju väldigt frusen.

Det ledde till ett par nätter när jag vaknade i PANIK . Duntäcket lägger sig ju dikt utmed kroppen, det formar sig. Jag blev "instängd" och vaknade vilt sparkande. Han fick ta det själv. :D

Ju lättare täcke desto bättre. :up:

En sak som faktiskt verkar hjälpa en smula är att ta ett glas vin på kvällen. Det hjälper mot vätska i kroppen också..... Får testa länge tids "behandling" och se om det bara är tillfälligheter eller om det faktiskt hjälper.
Du känner såklart dig själv bäst men det är inte säkert att du skulle reagera så. Jag föredrar lätta täcken men sover ändå så mycket bättre med tyngdtäcke. (Jag har tyngdtäcket ovanpå mitt vanliga lätta.) I mitt fall tror jag att det beror på att det inte blir den där instängda formningskänslan alls som det blir av ett tungt vanligt täcke utan på ett helt annat sätt. Svårt att förklara i skrift känner jag.

Nu är din situation lite annorlunda eftersom du har en specifik anledning till sömnproblemen - och inte har haft det innan? Nyckeln är därför att överleva din tillfälliga problematik tills du slutar ta kortison.

Det jag fick föreslagit är lergigan tidigare på kvällen för att 'tagga ner' ingen dator en halv timme innan sängen. En insomningstablett en kort tid innan läggdags. Gå och lägga sig exakt samma tid och kliva upp exakt samma tid varje dag i veckan. Mörk och svalt, blablabla.

Mardrömmarna och ångesten är ju en separat problematik. Tveksamt om oxascand är svaret även om jag absolut inte är någon expert. Mardrömmar och vakna med ångest är påfrestande för vem som helst. Ärligt det känns som du helt enkelt har en fysisk reaktion på kortisonet och prata med din läkare igen om hur ni ska tackla det. Och inte låt dig avspisas! Du är en stark kvinna med skinn på näsan. Du kan inte vara den enda med den här reaktionen och jag vägrar tro att man bara slentrianmässigt skriver ut oxscan. Fungerar inte den, be om en annan. Du får helt enkelt pröva dig fram.

Nu har jag testat melatonin, och sov gjorde jag, bättre än på väldigt länge. Idag har jag dock den gräsligaste huvudvärk jag nånsin haft. Mina tabletter är på 10mg, fulhandlade i USA via kompis. Ska jag försöka dela dem och ta halva dosen?

Nu har jag testat melatonin, och sov gjorde jag, bättre än på väldigt länge. Idag har jag dock den gräsligaste huvudvärk jag nånsin haft. Mina tabletter är på 10mg, fulhandlade i USA via kompis. Ska jag försöka dela dem och ta halva dosen?
Oj 10 mg låter mycket. Har du inte melatoninbrist så borde det räcka med 0,5-1 mg till att börja med.
Jag har nyligen höjt från 6 till 9 mg och har också fått jobbig huvudvärk.

Började du med 10 mg? Jag sov bra på 2 mg, tog 4 mg dåliga dagar. Låter som en hög dos, jag hade delat dem!

Gå upp om man inte somnat inom 15 minuter...
För mig låter det märkligt... ska man alltså normalt somna direkt så fort man lägger huvudet på kudden..
Själv måste jag läsa eller varva ner en stund.. Somnar aldrig direkt..

Varme ger mig en kansla av att kvavas ... Kyla nar jag sover gor att jag sover mycket battre. Det ar nog mycket individuellt hur vi uppfattar just varme och kyla nar vi ska sova.
Som med allt annat är det individuellt men kan vara värt att testa att ha rumstempererat i sovrummet några nätter och se om det gör skillnad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 769
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama