sömntrubbeltråden

tanten

Trådstartare
Ser att det ota kommer upp inlägg om svårigheter att sova. Men hittills har vi väl inte haft någon sömntråd?

Jag har ätit kortison sedan i somras. Speedar rätt rejält på det. Det gör det svårt att somna.
Ytterligare en biverkning är att jag får mardrömmar. Inte skräckfyllda utan mer ångestladdade. Vaknar ledsen, med hjärtklappning och är ofta tvungen att slå på radion eller titta på plattan ett tag för att styra över tankarna till annat och somna om.

Har fått Oxascand utskrivet mot speeden. Tar ibland en tablett vid läggdags men de gör mest bara att jag vaknar senare med ångesten och hjärtklappningen. Inte att jag får bort det. Den ostörda sömnen blir lite längre bara.

Tips för bättre sömn?

Nu har mina sömnproblem lugnat sig avsevärt (det fanns tre tydliga faktorer, som för tillfället är åtgärdade). Men när det var som värst hade jag gärna velat prova boll- eller kedjetäcke.

Jag har haft grava sömnproblem som har blivit otroligt mycket bättre. Jag har gått i sömnskola via landstinget.

Några råd jag kan ge är :
Aldrig någon annan aktivitet än sömn och sex i sängen.
Har du inte somnat inom 15 minuter gå upp, du får bara ligga i sängen när du sover. Gå upp en stund tills du känner dig sömnig prova igen. Gå upp efter 15 minuter osv. Annars blir det lätt att hjärnan förknippar sängen med att inte kunna sova/stress.

Ser att det ota kommer upp inlägg om svårigheter att sova. Men hittills har vi väl inte haft någon sömntråd?

Jag har ätit kortison sedan i somras. Speedar rätt rejält på det. Det gör det svårt att somna.
Ytterligare en biverkning är att jag får mardrömmar. Inte skräckfyllda utan mer ångestladdade. Vaknar ledsen, med hjärtklappning och är ofta tvungen att slå på radion eller titta på plattan ett tag för att styra över tankarna till annat och somna om.

Har fått Oxascand utskrivet mot speeden. Tar ibland en tablett vid läggdags men de gör mest bara att jag vaknar senare med ångesten och hjärtklappningen. Inte att jag får bort det. Den ostörda sömnen blir lite längre bara.

Tips för bättre sömn?

Det kanske vore en idé med någon form av sömntablett istället för Oxascand?

Tips för bättre sömn?
Vilken tid tar du kortisonet? Då jag ätit 3 ggr dag har jag tagit 5
Kl 05, 12 och 17. Så gick det bra med sömnen. Åt ganska stor dos i typ en månad. Väldigt speedad.

Jag har haft grava sömnproblem som har blivit otroligt mycket bättre. Jag har gått i sömnskola via landstinget.

Några råd jag kan ge är :
Aldrig någon annan aktivitet än sömn och sex i sängen.
Har du inte somnat inom 15 minuter gå upp, du får bara ligga i sängen när du sover. Gå upp en stund tills du känner dig sömnig prova igen. Gå upp efter 15 minuter osv. Annars blir det lätt att hjärnan förknippar sängen med att inte kunna sova/stress.
Jag tycker man ska vara försiktig med detdär med att stiga upp om man inte somnar. Jag tror att det kan vara värdefullt att träna på avslappningsövningar eller på nåt sätt få ro trots att man inte somnar. Kroppen får i alla fall vila. Det finns ju en risk att man aldrig kommer sig i säng om man stiger upp och börjar pyssla med en massa annat.

Ofta är man också bombsäker på att man inte sovit en blund, men andra kan intyga att man snarkar och andats tungt i story sätt hela natten. Så ingen djupsömn, men k alla fall någon form av lätt sömn torde ju vara bättre än att man är helvaken och upprätt.

Mvh nattskötare på psyk

Jag har laddat hem ett ljudprogram med insomningshjälp. Ibland fungerar det och jag kan somna ganska fort. Men vissa kvällar går det inte alls men jag har lärt mig att det är bättre att gå upp än att ligga kvar och snurra. Ljudprogrammet hjälper mig att skingra tankarna så att jag inte ligger ock ältar så mycket.

Enligt en sömnexpert som pratade i ett radioprogram häromåret när jag satt i bilen och lyssnade (minns inte namnet) så berodde, enligt honom, sömnproblem generellt på stress och genom att under dagarna komma ner till lugnare tillstånd skulle det även då påverka sovandet till det bättre. Nu kanske inte detta är applicerbart alls när det gäller biverkning av medicin men men.

Hur som; Folkhälsan i Finland har bra avslappningsljudfiler via sin hemsida. Den sista, nr 8 Avslappningsresa genom kroppen, har ingen "väckning" efteråt utan man kan lugnt somna in till den.

jag kör hypnos (det kallas hypnos men det är väl typ avslappning) för insomning. Tyvärr har jag inte kvar min absoluta favorit längre men det finns många. Det mest posivita med att använda det för mig har varit att jag numer inte ens behöver lyssna, jag börjar rulla det i huvet och somnar direkt. Viktigast är att hitta en som har en röst man gillar och att den är lagom lång (ca 20 minuter brukar funka) samt att det såklart inte ska va nåt som avslutas med reklam eller nåt sånt. Min mamma har ibland en som går hela natten då hon har problem med att hon vaknar ofta och hon tycker det hjälper, speciellt när hon är stressad av jobbet

Vilken tid tar du kortisonet? Då jag ätit 3 ggr dag har jag tagit 5
Kl 05, 12 och 17. Så gick det bra med sömnen. Åt ganska stor dos i typ en månad. Väldigt speedad.
Jag tar dosen på morgonen. Och speedar hela dygnet. Men så speedar jag av kortisonsalva också.... Är lättpåverkad av medicin.

Ska ju äta i minst ett år till, så jag är rätt less på detta.

Tips för bättre sömn?

Jag hade sömnproblem i över 10 månader, mycket ångest osv. Blev betydligt bättre sen jag började med yoga :) sover som ett barn nu de flesta nätter.

Den där metoden skulle verkligen stressa min hjärna och snarare förvärra insomnin.
När det var som värst kunde jag vara vaken över ett dygn med speedad hjärna och somnade ändå inte. Hade jag då stigit upp en gång i kvarten hade ju hjärnan blivit ännu mer vaken.
...................
Jag körde en lång period med lugn musik i ena örat och öronpropp i det andra. Hade då långa spellistor med rogivande musik som gick hela nätterna. Till slut började väl hjärnan förknippa musiken med att sova, i början tog det 4-5 timmar innan jag slumrade till men så småningom tog det kortare och kortare tid.
Tog även flera sömnmedel (har sömnstörning, Aspergers och ADHD). Tar fortfarande flera sömnmedel men det som hjälpt mest är medicin mot ADHDn fast det är väl inte aktuellt för TS.

Numera kör jag med samma metod som om jag ska vila dagtid dvs lägger mig och tänker att jag ska vila. Sen vilar jag tills jag somnar, tar 30 min till nån timme. Vaknar flera gånger på natten men kan oftast somna om.

Har haft svår sömnstörning sen tidiga tonåren
Just nu sover jag väl 2-3 timmar på lergigan och mirtazapin.
Jag har provat det mesta men inte mycket funkar när det är som värst.

Jag har svåra sömnstörningar pga smärtproblematik och adhd, förmodligen..

Jag har gått sömnterapi och är noga med att bara sova i sovrummet, ha lagom varmt, har tyngdtäcke, har lugnande musik och öronproppar.
Jag tar en rejäl hög mediciner nu för sömnen. Utan dem sover jag inte alls på 3 dygn. Sen kraschar jag och sover några h.
Det som hjälper mig bäst är melatonin och Imovane. Melatonin är ju underbart iom ingen "baksmälla".
Jag vill inte ta starkare sömn-/lugnande/smärt-mediciner. Så jag får försöka fungera på det här och Propavan/Lergigan/Theralen vid behov. De senare blir jag dock zombie av dygnet runt.

Jag tar också Magnesium, Omega 3 och någon b-vitamin som bör hjälpa sömnen lite.
Och så tar jag något hälsokostpreparat som faktiskt gjort att jag sover bättre så där helt otippat.

Sen försöker jag se till att hålla nere stressniv¨ån under dagen. Ev meditera etc för att lugna mig regelbundet vid extra stress. Och att röra mig och vara ute i solen dagligen.

Och någon/några h innan sängdags försöker jag dra ner på input och tankeverksamhet.

Vad är det för hälsokostpreparat?

Det är något jag vet väldigt lite om och som säljs av någon pyramid-tjofräs. Det heter Stem Renu.
Jag testade iom att jag fick dem. Och nu är jag fast iom att det är det första som påverkat min sömn positivt på 20 år.
Men jag vet för lite för att säga bu eller bä om det eg. Jag vet bara att det gjorde skillnad för mig, trots min enorma skeptisism.

Jag tycker man ska vara försiktig med detdär med att stiga upp om man inte somnar. Jag tror att det kan vara värdefullt att träna på avslappningsövningar eller på nåt sätt få ro trots att man inte somnar. Kroppen får i alla fall vila. Det finns ju en risk att man aldrig kommer sig i säng om man stiger upp och börjar pyssla med en massa annat.

Ofta är man också bombsäker på att man inte sovit en blund, men andra kan intyga att man snarkar och andats tungt i story sätt hela natten. Så ingen djupsömn, men k alla fall någon form av lätt sömn torde ju vara bättre än att man är helvaken och upprätt.

Mvh nattskötare på psyk
Om jag skulle kliva upp 15 min efter att jag lagt mig och "pyssla med nått till jag blev trött" skulle jag somna kl 11 på förmiddagen... Håller med om att det är ett knepigt råd. För mig gäller det att lyssna på en avkopplande ljudbok som jag läst förut (så den inte är spännande), tänka på andningen och ha tillräckligt svalt i sovrummet.

Det är något jag vet väldigt lite om och som säljs av någon pyramid-tjofräs. Det heter Stem Renu.
Jag testade iom att jag fick dem. Och nu är jag fast iom att det är det första som påverkat min sömn positivt på 20 år.
Men jag vet för lite för att säga bu eller bä om det eg. Jag vet bara att det gjorde skillnad för mig, trots min enorma skeptisism.
OK
hittade det på en nätsida för en tusenlapp burken. Så mycket lägger jag inte på ett hälsokostpreparat.. Men tack ändå! :)

För sömnproblem kan ett tyngdtäcke hjälpa och det sägs att det ska vara särskilt bra vid ångest. Nu är tyngdtäcken dyra och svåra att få utskrivna men om du kan sy raksöm och har/kan låna en symaskin så kan du göra ett själv. Ta ett påslakan eller annat stabilt inte för tunt tyg, sy kanaler på dubbelt tyg, fyll med ris, sy ihop kanalerna efterhand du fyllt, klart. 5-6 kg anses vara lagom för en vuxen men där kan du såklart prova dig fram. Enda negativa är att de inte går att tvätta. Positivt är att det går att värma i micron om man inte gör det alltför tungt vilket kan vara trevligt om man är frusen av sig.

För sömnproblem kan ett tyngdtäcke hjälpa och det sägs att det ska vara särskilt bra vid ångest. Nu är tyngdtäcken dyra och svåra att få utskrivna men om du kan sy raksöm och har/kan låna en symaskin så kan du göra ett själv. Ta ett påslakan eller annat stabilt inte för tunt tyg, sy kanaler på dubbelt tyg, fyll med ris, sy ihop kanalerna efterhand du fyllt, klart. 5-6 kg anses vara lagom för en vuxen men där kan du såklart prova dig fram. Enda negativa är att de inte går att tvätta. Positivt är att det går att värma i micron om man inte gör det alltför tungt vilket kan vara trevligt om man är frusen av sig.
Torkade ärtor har jag sett i en beskrivning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 769
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama