Sommarvila?

Sv: Sommarvila?

Sommarvila när det är som varmast och bromsarna som jävligast. Någon månad kanske det blir.

Vintervila när det är så mycket annat som kräver ens energi, tex julfirande och julhandlande...December alltså..

Borstas och kollas dagligen men inget arbete, bara hage.

Så två gånger om året ställs hästen av någon månad. Övriga året är han fullt igång. Oavsett årstid.

Förra hästen vilade typ hela vintern pga av vissa omständigheter så hon fick ingen vila.
Den jag har nu vilade totalt 4 veckor i somras. 2 i början och 2 i slutet.. Sen var det ju nedvarvning och uppvarvning innan och efter oxå. Då gick han och bara var häst i stoor hage med ca 40 andra hästar. visiterade honom varje dag.

i år kommer han att få 4 veckor i sträck + upp och nedvarvning.. Dels för att han ska få lov att vara häst, vila upp sig och läka ev småkrämpor och eftersom han helt enkelt är väldigt mkt "tröttare" på sommaren. Han blir seg av värmen och det tar på energin att springa runt och ta hand om sin lilla "flock" i hagen. Får ut mkt mer av ridningen på vintern, och eftersom vi har manege är det inga problem att hålla igång ridningen de dagar det inte går att vara ute..

Ja visst har den här vintern varit underbar! :bow:
Sista vintern som var riktig vinter som denna i mina trakter, det var
-86!

Men sommarvila funkar ju ändå inte för min häst, för då tävlar jag ju! Men hade jag möjlighet till lösdrift några veckor på vintern vid vintervilan, då skulle jag "nappa" på det direkt!
Men nu har jag inte det, och att flytta hästen till en lösdrift för bara några veckor, det tror jag inte är ngt som kommer fungera.

Men jag minns i somras när det blev för varmt för hästarna att gå ute på dagen en period, bla höll bromsarna på att göra hästarna tokiga. Och inte alla hagar hade tillgång till tillräckligt mkt skugga.
Då fick de stå inne på dagen, vi privata red sent på em/tidig kväll, sedan fick hästarna gå ut i hagen över natten.
Och jag tror aldrig jag sett hästar som uppskattat ngt så mkt!
Jag är så nöjd med min uppstallning, där heter det aldrig att ngt är för mkt jobb, där försöker man alltid anpassa så hästarna mår bra!

Liknande trådar

Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern