Sommarvila?

W

Wannabe_Me

Brukar ni låta era hästar vila på sommaren? I så fall, hur länge? Hanterar ni dem på annat sätt, eller får de bara gå på betet hela dagarna? Har ni märkt någon positiv eller negativ effekt? Tack för svar:bow:

Sv: Sommarvila?

Varför sommarvila? :angel:

Mina hästar har vintervila istället...nu är det isigt på vägarna, kallt och blåsigt osv...
I sommar är det vartmt o härligt, ljusa kvällar o nätter och underbart att ge sig ut i skog o mark :p

Mina brukar faktiskt vila på vintern i vanliga fall... Men i år har det ju legat snö hela vintern så hästarna är i topptrim:) ...

I sommar kommer jag ej att kunna rida regelbundet (p.g.a. jobb samt familjesituation) och då ena pållen är skadad, och den andra behöver ta det lite lugnt har jag tänkt att det får bli semester för pållarna... Ser väl inget större fel i det;)

Det är individuellt för varje häst tror jag. Min förra blev nästintill oridbar efter 4 veckors vila! :mad:
Medans den jag har idag är så snäll och tacksam för vad som helst. Jag älskar henne för mycket för att inte rida henne året om, men en vecka eller två blir det säkert i sommar för henne.

Som sagt sommaren är den tid då det är som finast att rida (om man bortser från stenhårda grusvägar, myggor, flugor, bromsar, och ibland för hett:rofl: ) Dotterns tävlingsponnyer hålls igång och tävlas "hela sommaren" med lite lågsäsong för juli månad, de tas in varje kväll (ca 22.00) men får på dagen gå ute och äta gräs. Russtoet ska i sommar iväg till sin blivande man och om tycke uppstår får hon stanna hos honom för alltid (han är 27 år, hon är 18...:rofl: ) Ser också hellre att hästarna vilar på vintern då det är som kallast och mest motigt att ge sig ut på hala vägar.
Marija

Jag har vintervila istället för sommarvila - det är ju på sommaren det är roligt att rida, speciellt om man som jag inte har tillgång till ridhus...

min får både sommar o vintervila, mitt emellan mina semesterperioder i sommar tänkte jag låta henne få två veckors njutning :)

Tycker som alla andra :angel:
Bättre att de får vila lite mer på vintern, när ändå vägarna är som skridskobanor :smirk:
På sommaren är det ju bara underbart att rida, när det inte är för varmt förstås!!
Sedan får de ju lite vila om vi åker på semester förstås. :banana:

Jag har lärt mig att man ska låta dem stå i minst 3 veckor för att kalla det vila.. Men det kan vara jag som är ute och cyklar också :)

Ca 10 dagars vila blir det när jag ska till Thailand. Ägaren brukar visst ge henne en eller två veckor i början på juni, så det blir samma i stort sett. Bara det att hon är regelbundet riden nu, vilket hon inte vart på flera år innan. Så jag tror hon kan må gott av lite semester då!!

Men stallkompisarna som har hand om henne då får gärna gå ut och gå med henne eller borsta lite, så hon blir lite aktiverad!! Men ridningen ska hon få uppehåll från.

Det har jag också lärt mig ;)

Muskler får vila ,läka och stärka och huvudet får vila och sugna på att jobba efter denna tid .
Och att 3 veckors vila tappar dom inte muskler på ,håller alltid på 3 veckor vila när dom vilar inte kortare !

Mia;)

Jag tycker att man får anpassa hästens vila efter hur man har det resten av året.

Om man har en häst uppstallad hela vintern med utegång från typ 9-17 så tycker jag att det inte är särskilt bra att ha vintervila. Hästar behöver ha en chans att vila upp sig fysiskt och psykiskt och bara få vara hästar, och det anser jag inte att dom gör inne i en box större delen av dygnet.

Jag har mina hästar på lösdrift, och då tycker jag att det är skit samma om dom vilar på vintern eller sommaren - huvudsaken är ju att dom är ute och har möjlighet till motion i egen takt och få umgås med andra hästar i flock. Tanken är att dom istället ska jobbas på sommarhalvåret istället när det är mer ridvänligt klimat.

Jag har alltid haft minst 2 månaders sammanhängandes vila per år plus kortare viloperioder under resten av året - det har fungerat bra för mig. I en stor kuperad hage och med flockkompisar tappar dom inte särskilt mycket muskler och kondition tycker jag, den tiden det tar att få dom helt igångsatta är ju guld värd då man går igenom hela grundridningen för att få upp smidigheten och få musklerna i form i gen.

Wannabe_Me skrev:
Mina brukar faktiskt vila på vintern i vanliga fall... Men i år har det ju legat snö hela vintern så hästarna är i topptrim:) ...

Här har vi haft isbana på alla ridvägarna, och enda vägen som till sist gick att rida på (där det låg tillräckligt mycket snö ovanpå isen) ja, den plogade dom för att kunna köra ut timmer :smirk:

Säger som Zelma, varför vila hästen på sommaren? När inte underlag och/eller mörker sätter stopp för härliga skogsturer! :love:
Har man otur på vintern, då är man ju hänvisad till ridhuset i flera månader om man vill göra ngt annat än skritta! För ute är det knallhårt i marken!
Jag tävlar dessutom min häst, så därför kan han av den anledningen inte heller vila sommartid.
Min häst har vintervila. Men jag tror inte på full vila, dvs att hästen bara går i hagen. Även under vilan går jag promenader vid hand med min häst.

Om jag inte tävlar får mina hästar gå på bete, och jag tar in dem och rider varje dag. Så bete behöver inte medföra att man inte kan rida hästen anser jag.

Gammelpållen blev ofta mkt positiv av lite lugnare perioder eller vila. Ynglingen däremot, där är vila under längre period ett nödvändigt ont! :crazy:
Han hatar att vila, och har så mkt energi när man sätter igång honom, att det blir jobbigt för både honom och ryttaren. Han är helt enkelt inte harmonisk, det är han när han får jobba regelbundet.
Tror det beror på typ av häst om vila är positivt eller negativt.

Tack o lov har jag en hyfsat stor kuperad skogshage som mina tre kan lurva runt i :bump:
Att köra till ridhus känns inte aktuellt då min äldsta är 23 år nu och hennes ben inte håller för träning...däremot fungerar uteritter rakt fram i varierat tempo utmärkt :)
Och då är sommaren onekeligen den bästa årstiden...vill man rida när det inte är för varmt kan man ju ge sig ut på nattritter då det ändå är ljust och underlaget får man väl precis som på vintern bara anpassa sig efter :D
Säger bara härliga långritter på 3-6 timmar i sommarnatten på härliga gräsvägar och utmed vackra sjöar och in i djupa skogar...finns det något härligare?!:bow:

Min pållar har vintervila istället! Det går ju ändå knappt att rida när det är iskallt och isigt, och det är ju så härligt att rida på sommaren!!:) :)

Nej dom har vintervila.
Valacken kommer troligen få några veckors vila för han gick inte på bete alls förra sommaren då han var skadad.

Jag håller faktiskt med Mli litegrann där... Att räkna det som vila när hästen är uppstallad på box är nog inte riktigt min grej... När mina har haft vintervila har de gått ute dygnet runt (lösdrift) men i år har det tränats ordentligt hela vintern, underbart när man kunnat rida överallt, till och med asfaltsvägarna har varit travbara under ett tjockt täcke med snö:love: Så sommarvila ska det bli:D

Min kuse får vara utan ridningen när man åker bort o så på helgerna etc. Sen har det hänt att jag provat att låta honom vila en vecka eller så men han blir så ledsen. Vila när vädret är som bäst, ljust hela dagarna och bra underlag - dessutom såklart alltid godare gräs på andra sidan staketet. :D

Jag ställer hellre av honom på vintern då det är kallt, hårt, halt och mörkt istället. Då är de som regel också mer flockbundna efter som att det är sämre livsvillkor och flocken behöver hålla ihop. Min häst går på lösdrift. Såklart fungerar det kanske inte så med installade hästar. Jag hade nog inte velat ställa en häst som står i stall mer än halva dygnet..

Liknande trådar

Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern