Sommarsemestra i norra Sverige, tips?

kopparberg

Trådstartare
Jag är tyvärr värdelös på att googla fram information! Ser ibland reportage från intressanta semestermål i norra Sverige men lägger självklart aldrig på minnet så jag kan kolla upp och eventuellt åka dit på semester.

Det jag skulle vilja göra är att turista med lite lagom aktiviteter, ströva runt i vackert landskap, äta god mat och ta det lugnt. Gärna boende på något spaliknande som inte är hotell? Funkar bra med någon sorts festival eller annat sommararrangemang också. Några tips?

Jag är tyvärr värdelös på att googla fram information! Ser ibland reportage från intressanta semestermål i norra Sverige men lägger självklart aldrig på minnet så jag kan kolla upp och eventuellt åka dit på semester.

Det jag skulle vilja göra är att turista med lite lagom aktiviteter, ströva runt i vackert landskap, äta god mat och ta det lugnt. Gärna boende på något spaliknande som inte är hotell? Funkar bra med någon sorts festival eller annat sommararrangemang också. Några tips?

Norrfällsviken utanför Nordingrå i Höga kusten är jättevackert! Gammal fiskeby, finns många ställen att promenera runt, trevliga restauranger osv. I Näsåker utanför Sollefteå anordnas varje år en festival med världsmusik, Urkult. Den är jättekul! Massor med bra musik, god mat och trevliga människor. Det är verkligen en festival för alla åldrar, vilket jag gillar :) Rent generellt är Höga kusten väldigt trevligt att besöka. Även Åre har ju mycket att se tycker jag! Bra matställen, fin natur där man kan vandra runt väldigt mycket, chokladfabriken osv. Jag hoppas du lyckas hitta något trevligt!

Norra Sverige är stort....
Kan du vara lite mer specifik?

Rie
norrbottning

Åsele marknad - i och för sig en "vanlig marknad" men den största i Norrland.

Besök gärna Hällas 50-talscafé med originalinredning från 50-talet (ca 3 mil söder om Åsele).
I Hälla kan du även hyra stuga (http://www.aselebyar.nu/halla/index.php) och fiska i Ångermanälven och njuta av naturen.

Inte så långt bort ligger Stockholmsgatorna som är ett naturreservat med en speciell kanjonbildning där du kan gå en naturstig runt. Längst ner i kanjonen har vi ibland hittat snörester kvar mitt i sommaren.

Jag är partisk..... har tillbringat många veckor som liten i denna by på somrarna (vi har släktgård där).:D

Höga kusten! Vandra i Skuleskogen där finns gratis övernattningsstugor som är toppenfräscha, ta en båttur över till Ulvön och vill ni sen bo på ett spaliknande hotell far ni till Sollefteå och bor en natt på Hallstaberget (femstjärnigt hotell med toppenfin spa-avdelning som ingår).

Visfestivalen som är vid Skule är mycket populär (urkult) och om ni är lite mer äventyrliga klättra på Skuleberget finns utrustning att hyra.

Finns också museum mannaminne mot Nordingrå.

Tornedalen! Hermansons handelshus, Victoriatorget, Kukkolaforsen, Hulkoffgården, Kattilakoski, Aavasaksa, Pajala marknad, Tärendö och så gränsen som finns hela vägen så att säga :D

Säger också jämtland! Mer specifikt östersund/frösön och en avstickare till Åre.
Och partisk som jag är tycker jag också torpeden ska besökas :live: ta en tur upp till luppioberget så är du i min hemby :p ska du ännu längre så är Abisko magiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka