Sommarhage och bete

froggy

Trådstartare
Nu har min pålle fått komma ut i gräshage under dagen ca 8 timmar. Undrar hur jag gör med foderstaten som hästen haft under vintern.

Foderstaten såg ut så här:
9,5 kg hö
0,2 kg havre
0.2 kg betfor
3 dl soja
1 dl mineraler
1 msk salt

Som ni ser så får hästen inte så mycket kraft foder. Hur hade ni gjort om hästen endast är ute på dagen och kommer in på eftermiddagen? Dra ner rejält på grovfodret? Sluta ge soja?

Så småningom ska hästen även ut på dygnetrunt bete. Behöver alltså "vänja av" henne vid sojan och kraften.....eller?? Hur gör man?

Sv: Sommarhage och bete

Jag hade tagit bort kraftfodret och gett så mycket hö som den kan äta upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka