Sommarbete?

sky_fly

Trådstartare
Vet inte var tråden skulle ligga men men.

Hur länge brukar ni ha era hästar på sommarbete?
Om ni inte har hästarna på bete varför?

*Nyfiken på hur ni gör!*:bump:

Sv: Sommarbete?

vi brukar släppa ut våra hästar i början av juni och ha dem ute tills det blir minus på natten. (typ slutet av september)

Har mina ute typ Juni till sept-oktober någon gång... tar dock in do m om flug-:devil: blir för jobbiga... stoet har också lite eksem så håller henne inne under de värsta perioderna.
Annars går de ute men rida precis som vanligt .... kanske får de någon-2 veckor helt ledigt.... ponnyn går endast på betet (blir ändå tjock) medans araben går på ungefär hälften av den vanliga havre givan....de får också mineraler då...

Vi släpper hästarna på bete så fort vädret tillåter, alltså när det inte är surt så att de trampar sönder betet och varmt så gräset växer... Vad kan det bli, maj, juni? Rider gör vi hela sommaren. Det är ju då det är som bäst!! Mina hästar går ändå inte så hårt någon del av året. Kan bli någon vecka ledigt för dem om vi åker bort, men annars är jag av filosofin att hästarna mår bäst av att röra på sig. Kraftfoder och mineraler får de i stort sett hela sommaren.

Okay, hur stora hagar har ni på en skala 1-10?
10- Jättttttteeeeeee stort. (suger på hektar o sånt.. ;P)
1- Normalhage (Året om)

Till "mina" hästar har vi en ca 8. 2 km runt hela.

Så fort det är tillräckligt varmt på nätterna. I slutet av maj oftast och så flyttar vi dom tillbaks till stallet 1 sep. Då brukar dom få fortsätta gå ute några dygn till om det är varmt, men i sina vanliga hagar.

sky_fly skrev:

vi har inte våra hästar på bete, dom går i stora hagar med gräs, men inte så att dom liksom släpps på bete, det är viktigt att tävlings hästarna inte blir för tjocka under säsongen. Vi tar även in dom varje natt under hela sommaren, vet vi om elelr märker att det ska bli en trevligt kväll/natt låter vi dom få sova ute. Men så fort vädret blir dåligt åker dom in. Vi låter dom gärna vara inne varma sommardagar i stallet och släpps sedan ut senare på kvällen när värmen samt insekterna har lagt sig. Den ena ponnyn har lätt att bli rejält angripen av knott och bromsar, det är extra viktigt att han och resten åker in sådana dagar. osv. :D

Mina brukar gå få gå ute ifrån maj till september-oktober nån gång då går dom hemma i lagom stora hagar

Min går ut på sommarbete i juni - september-oktober och rids nästintill normalt kanske lite mindre då hästarna inte finns på hemmaplan! Stor hage 8 i din skala kanske. Inget foder förren kanske runt september.......

Fånghästarna går inte på bete, men dom andra släpps så fort det finns nått o äta o vädret tillåter, tas in i på hösten när vädret blir kallare.

Mina åker i början på juni och kommer hem i slutet på augusti. Vill ge dem lite omväxling och vad kan vara härligare än att få äta massor av förskt gräs? :)

jag har min häst hos några andra hästar på sommarn....min kommer ut på betet när skolan slutat...tills ungefär en vecka innan skolan börjar...
varför ? jo,för att tiden passar så bra..+ att det bästa betet finns under den här tiden :smirk:

Mina hästar arbetar hela sommaren. Dom får vintervila istället. I augusti ställer jag hästarna hos syrran som då får underhålla dom.

Släpper pållen på sommarbete så fort vädret tillåter, dvs. tillräckligt varmt på nätterna.
Sedan har jag inte kommit längre i min planering.:p

Beroende på mitt knä- dvs om jag kan rida eller ej i sommar.
Men antagligen ska han ut på bete hela sommaren - tills skolan börjar.
Han har i alla år varit nere i Skåne på bete på ett superställe, överväger att köra ner honom dit, men då kommer han stå hela sommaren - blir lite väl långt att pendla varje dag Gbg - skåne. ;)
Får helt enkelt se hur,var och när, på bete ska han i alla fall! :)

vi rider hela sommaren bortsett ifrån två veckor i mitten, då brukar de få vila.

våra hagar är (på en skala 1-10) 8stora, kuperade med bra skydd i.

Hittar jag bra bete så vill jag helst ha dom ute tre månader juni-augusti, men ibland är det svårt att hitta bra bete till alla hästarna, så minst som krav ska dom få gå på bete 1 månad i alla fall, hittills har dom nog alltid fått gått minst ett par månader.

Släpper hästarna på sommarmarkerna 15 april och tar in dem 15 november - enligt föreskrift från Länsstyrelsen. De hade gärna fått gå där året runt men markerna skulle bli förstörda då. De har ligghall så de går på lösdrift året om men just nu är de instängslade i en mindre vinterhage.

sky_fly skrev:

Har ca 10 ha åker och bete men ska ta hö och havre där i år så några hektar mindre blir själva hagen.

sky_fly skrev:
Okay, hur stora hagar har ni på en skala 1-10?
10- Jättttttteeeeeee stort. (suger på hektar o sånt.. ;P)
1- Normalhage (Året om)

Till "mina" hästar har vi en ca 8. 2 km runt hela.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar