Somliga av kattens beteenden...

L

lollipopocoaster

... vad är de egentligen? hört att katter som trampar mycket tagits för fort från sin mor, och varför spinner egentligen katter? var kommer ljudet ifrån, vibrerar de stämbanden? :confused: är det ett tecken på trivsel? har även hört att katter som blivit överkörda, är döende eller är i svår smärta spinner.

aja, spåna järnet :angel:

Sv: Somliga av kattens beteenden...

spinner gör de väl inte "frivilligt" om jag inte minns fel.. och det kan de göra när de har ont såväl som när de är nöjda..

lillpojken här spinner om han får nått gott, när han går på lådan (supersött, han ser jättekoncentrerad ut och så purrrrrpurrrrr som ett flygplan).. när mamma tvättar honom och när de sover hög. De tre jag har spinner mycket och ofta.. jag tar det som välmående i deras fall, de har det bra helt enkelt..

trampandet har jag alltid sett på som något slaggs "bäddande" de trampar rätt platsen där de ska sussa :p

snuttande har ju med för tidig separation från mamma att göra..

haha, det där med lådan måste du filma någon gång :D jag ser en rätt komisk syn framför mig!

haha, det känns som jag kan jättelite om kattetologi när jag tänker efter. vad som utlöser spinnande t.ex... eller varför somliga katter spinner högre eller lägre, om det är pga. fysiska faktorer eller psykiska. man hade kunnat tro att min katt aldrig spinner, men när man gosar och lägger örat mot strupen kan man höra ett purrande.

det där med ljudnivå är intressant. jag undrar ibland om det är ett flyplan som flyger förbi ute eller om det verkligen är kissarna. ofta är det kissarna som ligger och spinner ikapp, den ena högre än den andra .. :)

ja, flygplan är en ganska exakt beskrivning. våran ena kisse (som tyvärr är i katthimlen nu) brukade krypa ihop antingen i knävecken eller vid örat på mamma och spinna järnet! det lät så mycket så jag som försöker sova i rummet bredvid hålls vaken i timmar :rofl:

katter är ju inte speciellt aktiva djur så för att behålla sin spänst och smidighet så spinner dom, vissa menar att katter INTE spinner av välbehag utan endast för att stärka sig vilket ja tycker verkar hel konstigt, mina katter spinner när man klappar å dom ser ut att trivas, alla mina katter trampar väldigt när dom vill visa att dom vill gosa :D eller medans man gosar oxå ett tecken på välbehag, katter är ju lite av ett mysterium även detta att dom stryker sig vissa menar att de är domenans å vissa att de är deras sätt att säga hej :)

Det första trampandet en katt gör är när den ligger vid mammas spene och ska trampa igång mjölken.

Det är också då den börjar spinna. Spinnandet är en signal till mamma: jag har hittat min spene (varje unge har en egen), det kommer mjölk och jag mår bara prima.

Exakt hur spinnandet frambringas vet man inte, det finns bara teorier när det gäller det. När det gäller spinnande skiljer sig olika kattdjur åt - katten kan spinna på både in- och utandning medan lejonet bara spinner på utandning.

När katten stryker sig mot en möbel eller en människa är det en doftmärkning. Den har doftgivande körtlar i kinderna. När den stryker kinderna mot dig när du kommer utifrån är det alltså för att markera "det här är MIN människa" - du kommer ju in med en massa främmande dofter på dig.

När den stryker sidorna mot dig är det troligen för att blanda sin doft med din. Katter kan flema precis som hästar - de har det jacobsonska luktorganet i gommen, ett "doftbibliotek" där den lagrar alla dofter och smakar noggrant på dem. När den stryker sig mot dig och sen slickar sig på sidan lagrar den din doft på det viset.

tack för ett pedagogiskt svar! :) vet du om markeringen är av dominans, som mallotten säger?

Det har jag faktiskt aldrig hört så det vågar jag inte säga nåt om.

En dominanshandling som jag kan komma på är att inte gräva över bajset:D. En katt som är riktigt dominant på ett revir kan lämna skiten helt öppet när han går därifrån - med svansen i vädret.

Den av mina två (inne)katter som är dominant går alltid med svansen i vädret. Den andre lyfter bara svansen är han glad över att se mig:love:. Det ser alltså likadant ut för oss men betyder helt olika saker.

har även hört att katter som blivit överkörda, är döende eller är i svår smärta spinner.

Jag har hört att döende katter spinner för att lugna ner sig själva.

Min katt som dog spann innan han dog.
Han fick krap attaker och imellan dem så spann han.

skönt att kisse gräver ner bajset då ;) blev lite bekymrad om jag misstolkat allt han gör som underkastelse, han stryker sig och gosar massor med alla i familjen. han har så mycket idéer för sig, bl.a så följer han ut med mig och hundarna och gårkilometerlånga promenader. det skulle nog inte en kisse som anser sig vara boss göra :D

En dominanshandling som jag kan komma på är att inte gräva över bajset:D. En katt som är riktigt dominant på ett revir kan lämna skiten helt öppet när han går därifrån - med svansen i vädret.

Så det är alltså helt medvetet som min honkatt struntar i att gräva ner skiten efter sig när hon har varit på lådan? Det ante mig. :devil: :D

*KL*

En sak som jag undrade över idag när katterna lekte runt här är varför dom "vickar" på kroppen innan dom anfaller varandra?

om det är samma "vickning" vi tänker på... låt oss ta lite hästtermer :rofl: typ innan attack så trampar dom bakbenen in under sig, typ piaff med frambenen stilla i marken. jag tolkar det som att de samlar ihop sig för att kunna använda all kraft i bakdelen de förmår att skapa, för att kasta sig framåt och vålda ner sitt motstånd :D

Mina trampar en massa när de äter, förmodligen något i deras ögon/magar, gott. De kan knappast ha blivit tagna av morsan för tidigt eftersom vi äger henne också :rofl:

ikväll har han spunnit när han fått godis (kitbits är favoriten men tuggpinnar spinner man för med) och när vi har lekt.. haha..

de har en pinne (ja, alltså det satt ett snöre med en gej på pinnen men det slet de av efter en kvart så nu leker vi med pinnen) som de fullkomligt älskar! kan hålla dem syselsatta en halv kväll med den.. och pojken som är mer timid och tillbaka dragen.. tossan (lill flickan) lät honom få leka själv ett tag.. och han bara spann..

spann när han attackerade, tuggade på pinnen, smög på pinnen.. :rofl: så sööööööööööt :love:

Jag har en pojk som krafsar på allt, med båda framtssarna samtidigt....helt hysteriskt...få papper mestadel....

Jättekul när han sätter igång sitt boxande så flärparna till kartonger eller när han går lös på en uppställd papperskasse....:D

Nån ide...?

//Domino_s

Liknande trådar

S
Övr. Katt Fick hem två stycken kattungar för ett par veckor sedan. De var då 5veckor gamla, deras kära mor ville inte veta av dom och om det bara...
Svar
6
· Visningar
2 003
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama