Something rotten in the state of DWB?

Dark Ronald

Trådstartare
http://www.eurodressage.com/equestr...na-results-denmark-believe-me-not-belissimo-m

Är detta verkligen möjligt, två hingstar av årets 12 godkända 3-åringar,visar sig ha felaktig stam. Hoppas detta inte är normal frekvens i hela populationen. Man borde ju vara extra noga med sina hingstämnen. De danska stoägare som redan använt dessa kan ju inte vara särskilt nöjda.

Någon som har hört hur ofta det blir fel inom SWB, eftersom de testas redan som föl så har man ju tid på sig att korrigera felaktigheter.
Tidigare fanns ju exemplet Stonefire som visade sig vara efter D-Day istället för angivne Levantos II, vid den tiden han godkändes testade man ju inte förrän just vid bruksprovet.

Hur många avelsförbund (varmblodiga ridhästar) kräver DNA test för registrering?

Sv: Something rotten in the state of DWB?

Det händer genom att man inte DNA-testar innan registrering.

Det kan naturligtvis alltid bli fel, skick och frysta doser kan bli förväxlade, MEN här är det ju inte precis amatörer inblandade.

När det gällde Sezuan var man ju helt klar över att man bytt hingst under säsongen efter att först ha använt BH Romanov utan att få dräktigt. Tycker det är mycket märkligt hur det kunde slinka igenom utan att man reagerade.

nej det är det jag tänker också, det är ju inte amatörer det handlar om!

Det vanligaste är väl ändå inte att man byter hingst (eller?) så det borde inte kunna hända så pass mycket som det verkar göra. Byter man hingst tycker jag att det är en självklarhet att DNA-testa sedan, även om det inte är ett krav, men tydligen tänker inte alla så... (inom min egen ras är DNA ett krav, trodde faktiskt det var det på alla renraser... )

Hur som helst är det ju rent ut sagt fördjävligt...

Som det kan bli! Nu hoppas jag innerligt för alla inblandades skull att det är en likvärdig hingst som är far. Men vad händer om det är av en hingst som inte är godkänd i DWB? Det är ju mycket tid och pengar innan man får sin godkända hingst.

Med fallet Seuzan så borde väl åtminstone någon av de närmast inblandade med att få fram honom ha reagerat? Eftersom man dels tydligt kommer ihåg att man bytt hingst borde man väl reagerat under dessa tre år att det är fel stam som är registrerad, dessutom är det ju en hingst som varit väldigt omtalad och rönt en hel del uppmärksamhet, då borde man väl också ha påmint på att det var det fölet man först försökt få fram med Romanov men sedan bytt hingst för? En framgångsrik kombination vill man väl gärna försöka göra om tänker jag...

Ja man kan ju tycka att de borde komma ihåg att de bytt hingst.
Men i den här videon så säger ju Andreas själv att Sezuan är efter Romanov...
http://youtu.be/PhSYB5mzAik
(undra om de själva har "gjort om" kombination Romanov-DS, efter att ha sett hur bra Sezuan blev och innan det visade sig att han var efter Zack)

http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=13737

Nu verkar man ha hittat fadern, efter flitigt testande, och som väl var, är också den Gdk. Furst Grandios e.Furst Heinrich-Argentinus-Barsoi xx.

I fallet med Sezuan blev det ju en "hetare" far med att BH Zack var den rätte. Hans första årgång på årets 3-års test ser oerhört stark ut, visserligen har han haft ston av hög kvalite, men det ser väldigt bra ut så här långt.

Är F-blod bättre än Bellissimo M i detta fall?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka