Som de flesta vet så kan man få

mysko

Trådstartare
Legionärssjukan av att vattnet inte har hettats upp till 75-85grader (tror jag det är) men kan hästar få det av att man har elledning som värmer vattnet på ledningarna för att det inte ska frysa?

Det borde ju ha samma verkan på hästen men vet ej och undrar om det är någon här som vet?

MAn får inte sjukan genom att dricka vattnet utan den smittas genom luftburna vattendroppar, typ vattendimma när man duchar.

Jamen när det är kallt i stallet och vattnet kommer ner i vattenkoppen så ångar det pga att vattnet är ljummet och dessa vattendroppar borde vara farliga?

Kanske funderade för mycket på detta häromkvällen och blev orolig.

Tack för ditt svar mynta :D det lugnade lite iaf

KAN hästar ens få Legionella?

Det räcker med 60 grader i ledningen och 50 grader ut för att Legionella Pneumophila inte ska överleva.

Hos människa är det främst personer med nedsatt immunförsvar som får det, varför de fall man hör om drabbar sjukhus och vårdhem ffa.

Nämen om man har en elledning i vattenröret för det inte ska frysa så innebär det ju inte att vattnet blir varmt. Vattnet är ju fortfarande kallt, men på den temperatur då det ej fryser. Så mycket värme behövs ju inte för att värma vattenledningar så det inte fryser...bara man håller sig över 0. eller hur mycket värmer ni ledningarna så det åt.o.m ångar om det ?? :confused: :confused:

Läs mer här

http://miljo.vasteras.se/middle2.asp?Id=146

http://http://miljo.vasteras.se/middle2.asp?Id=145

Har ingen aning om hästar kan få legionella, men å andra sidan borde det inte vara någon större risk om din häst för övrigt är frisk. Hos människor är det oftast människor med svagt immunförsvar som drabbas och insjuknar.

Legionellabakterier kan leva i vatten vid temperaturer mellan 0 och drygt 60°C och förekommer även i sjöar och vattendrag (en typ även i jord). Största tillväxten sker vid 40 - 50°C och även vissa material kan gynna tillväxten. I något fall har man spårat smittkällan till duschslangar av PVC, i andra länder är kyltorn en vanlig smittkälla.

Tidigare har man sagt att smitta sker när man andas in aerosoler, men jag har sett nyare uppgifter att det kan vara lika vanligt med "kallsupar". I båda fallen har i alla fall vattnet kommit ner i lungorna! Ånga över en vattenyta är något helt annat än de vätskedroppar som bildats genom att man "vispat" om vätskan, så det krävs knappast gasmask dimmiga dagar!

Det finns massor med sidor om legionella, men det är svårt att hitta några uppgifter om djur. På en Australisk sida (Microbionet) http://www.sciencenet.com.au/frames/profiles/negative/families/legionel/profile.htm hittar jag i alla fall följande:
"Animal Infections:
None specifically recorded."

Mitt vatten är ljummet, kan bero på att jag har en väldigt bra isolering oxå så när vattnet kommer ut i koppen så ryker det av ånga (inte som när man duschar förståss :D) så därför undrade jag :confused:

KAN hästar ens få Legionella? Precis det jag undrade :D

om en häst är dålig har har nedsatt immunfösvar så borde det väl vara samma sak :confused:

Det var bara en fundering jag hade och inte trodde :D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: tara
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka