Solskydd för häst

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Hoppas jag la tråden rätt nu, var lite osäker. Men moderator får flytta! -

Har en skimmel som har grisskär mule enda upp till nosryggen och lika skära, ca. 10 cm "ringar" runt ögonen. Detta kommer han ju definitivt bränna i sommar, inget snack om saken. Har till att börja med köpt Helosan med spf 8, men som både jag och min mamma (sjuksköterska inr. Hud) var rörande överrens om; det kommer ju inte räcka så länge.

Så, vad ska man använda istället? Tänkte på zinkpasta, men det lär ju bli rejält kladdigt...

Jag instämmer i kören. Jag tyckte "bamses" solkräm var bäst. Smeta på rejält.

Glöm helosan sol osv.

Något som hjälpte min massor var när jag tog svanslappen från ett kasserat insektstäcke och sydde om och fäste på grimmans nosrem så den hängde ner över mulen. Sen behövde jag smörja mycket mindre.

När jag köpte min var det btw nov. Han hade fortfarande spår kvar av föregående sommars "brännskador" på mulen. Så han var väldigt känslig. Men barnsolkräm med så hög spf som möjligt, och sen få lappen - och inte minsta rodnad eller flaga på mulen

Bamses solkräm skulle jag köra på, eller möjligtvis som @Gimlan skrev flughuva med nosflärp...

Helosan sol är inte mycket till hjälp, försvinner fort och solskyddet med det...

Det är faktiskt bättre skydd i de solkrämer som finns för vuxna (med samma skyddsfaktor). Frågade på apotek och vuxenkrämerna innehåller kemikalier som gör att krämen/skyddet tränger in i huden. Barnkrämer innehåller inga sådana ämnen så om krämen torkas bort är effekten borta.

Jag köpte tjock kräm från apoteket med solskyddsfaktor 50, satt kvar väldigt länge och skyddade bra

Det är faktiskt bättre skydd i de solkrämer som finns för vuxna (med samma skyddsfaktor). Frågade på apotek och vuxenkrämerna innehåller kemikalier som gör att krämen/skyddet tränger in i huden. Barnkrämer innehåller inga sådana ämnen så om krämen torkas bort är effekten borta.
Fast vill man verkligen att kemikalierna ska tränga in i huden på hästen?

Jag körde också rejält med solskyddskräm SPF 50 på min känsliga häst, använde någon från Garnier tror jag. Hon kunder bränna hela mulen och upp över halva nosryggen. Jag smetar faktiskt hellre lite kemikalier på hästen än låter den få stora brännskador.

Min häst bränner sig också lätt och jag gör som de flesta andra: vanlig solskyddskräm med hög SPF. Vill bara passa på att påminna om att börja med solskyddet i tid, min häst bränner sig snabbt nu på vårkanten medan mot slutet av sommaren klarar han sig utan. Jag sprejar på mycket och gnider sedan in det.

- Hoppas jag la tråden rätt nu, var lite osäker. Men moderator får flytta! -

Har en skimmel som har grisskär mule enda upp till nosryggen och lika skära, ca. 10 cm "ringar" runt ögonen. Detta kommer han ju definitivt bränna i sommar, inget snack om saken. Har till att börja med köpt Helosan med spf 8, men som både jag och min mamma (sjuksköterska inr. Hud) var rörande överrens om; det kommer ju inte räcka så länge.

Så, vad ska man använda istället? Tänkte på zinkpasta, men det lär ju bli rejält kladdigt...

Jag tycker apoteket har en bra för barn som sitter kvar väldigt väl. Det är en vit tub med knallgröna cirklar/prickar på. Tjock, högt solskydd och sitter bra.

Vad använder du själv för variant av solskyddsfaktor under sommaren?
Ingen alls. Jag bränner mig inte, aldrig gjort. Fast å andra sidan blir jag inte brun heller (jag vet att jag slarvar).

Fast visst, lite kemikalier kanske är ofarligt jämfört med t.ex. de flugmedel jag använde till min förra häst. :nailbiting:

Även, kanske, i förhållande till hur stor del av hästen som man använder solskyddet på.

Men oftast kletar vi in oss själva i mångt mycket liknande eller "värre" saker vi inte vill kleta på våra djur =)

Fast det finns barnkrämer med kombinationsfiltet med. Tex CCS bamsesolskydd. Det var en av anledningarna att jag valde den till hästen.

Fast vill man verkligen att kemikalierna ska tränga in i huden på hästen?

Ja, om man vill att solskyddet ska finnas kvar efter lite närhet med kompisarna, gnugg mot grästuvor och kli mot sin egen kropp. Kemikalierna är ju inte farligare än att de är godkända för människor. JAG har inga problem med att använda produkterna (fast kanske med lite lägre faktor ), varför skulle jag tveka till min häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30