M

moniq

Hej! Skrev innan och undrade om MUGG. Någon svarade att det kunde vara solexem om han även hade på mulen. Nu har han fått ruvor även på mulen!!! Plus att han ser ut att ha mugg i alla 4 karleder, alla hagar är torra och fina. Men är det solkräm med hög faktor ni rekomenderar till detta? Har aldrig under 25 år varit med om detta! Men men...:confused:
Trodde inte halvblod var så känsliga! Han verkar så robust annars.

Sv: solexem?

Hej, min förra häst (fullblods korsning) fick alltid solexem eller solbränna på mulen och långt upp på nosryggen. Han hade bläs. Det vita benet fick också ruvor i karleden.:(
Jag smorde med solskydd och varvade ibland med någon fet salva då huden lätt sprack.
Tricket är nog att smörja med solskydd i förebyggande syfte ofta och se till att huden är mjuk.

Hej, har ett halvblod i stallet som rätt så ofta får mugg. Veterinären har sagt att mugg även kan uppstå i ett tort klimat. Ägaren till halvblodet har en riktigt bra salva till detta, kan tyvärr inte namnet på den men jag kan ta reda på det till i morron.

Angående mulen på din häst har ingen aning om.. Men hoppas det löser sig!

Har hästen ljusa karleder, ja då är risken för att det handlar om soleksem väldigt stor med tanke på att mulen drabbas på samma sätt.
Det är det klassiska för just soleksem, ljusa partier drabbas av brännskador, för det är precis det vi pratar om.

Skydda med något som har hög solfaktor, kan var svårt att hitta något som är vatten beständigt men det finns.

finns jättebra solskyddfaktor på apotreket, blå tub med faktor 25, sitter ordentligt o tål vatten. Inte dyr heller, ngn hunka per tub bara :)

Har haft massor av problem med just detta. Upplevde att om det är väldigt mycket krustor och torr hud funkar olivolja jättebra. Som skydd använder jag silonsalva (finns på barn-hyllan på apoteket)-ledsen om det inte är ok att skriva namn på saker?.. skyddar mot smuts, väta (om det t.ex. är lerigt) och mot sol. Hoppas du får bukt med det!

Ja det blir att åka till apoteket och köpa solskydd! Ja man blir ju aldrig full lärd! Han har ju bläs så då är det säkert det han har fått längst ner där oxå. Vi började smörja med Inotyol igår får se om det hjälper nåt, tack för alla bra tips!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 676
Senast: Varmblod90
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 525
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka