soleksem, hur ser dom ut? ruggig päls vad kan det vara?

_jeanette

Trådstartare
har nog skrivit i en annan tråd om att min häst har lite ruggig matt päls... veterinären sa att jag skulle ge linfröolja som man kan köpa till hästen för att få blankare päls i en hästaffär - gjort o han har fått detta i ca 2 veckor nu. Ja pälsen är lite blankare men den är lite "vinterpäls av sig" dvs lite lång oxå. lite ruggig på ngt sätt... ger nu B-vitamin (igen)

men vad säger ni? har ni några mer tips att testa

hur ser soleksem ut? för jag tycker han är mkt finare på morgonen när jag tar av honom täcket (han går med regntäcke, fodrat o iblöand ofodrat då han är lite för mager o inte ska behöva lägga energi på att hålla värmen) han är mkt finare på morgonen och på dagen när han stått i solen är det som "värst" - dvs ruggig rätt ful. absolut inga sår eller ngt så jag fattar inte..

hoppas ni förstår mitt röriga inlägg

Sv: soleksem, hur ser dom ut? ruggig päls vad kan det vara?

har han täcke ute och inne i högsommarvärme??
flugtäcke förstår jag, hoppas verkligen jag läste fel.
solexsem är dessamma som solbränna på vita partier.
ruggig päls låter som magproblem

har han täcke ute och inne i högsommarvärme??
flugtäcke förstår jag, hoppas verkligen jag läste fel.
solexsem är dessamma som solbränna på vita partier.
ruggig päls låter som magproblem

nej jag menade att han går med täcke på natten ibland (vi har haft en del kyliga nätter) han går Inte med täcke på dagen givetvis - då skulle han nog smälla av...dom går ute dygnet runt nu.

magproblem? men det trodde inte vet utan att ja skulle köra me olja o B vitamin men det hjälper inte helt.. vad för magproblem kan det vara? att det fattas honom ngn vitamin eller? för han äter bra o han har börjat att gå upp i vikt efter att han får lusern, krossad korn, betfor o olja...

Hur gammal är han? Har han några andra "hälsoproblem? Mer än att han är för tunn? Har du någon aning om varför han är för tunn?

Hur gammal är han? Har han några andra "hälsoproblem? Mer än att han är för tunn? Har du någon aning om varför han är för tunn?

han är en 9 årig gammal travare... har bara haft honom sen i feb o var tunn redan då - har fodrat honom extra men tyckte fortfarande han var för tunn. Tog hit veterinären pga hans päls och hull - han gav mig rådet att ge lusern, krossad korn, olja, betfor o så även nu när han går på bete för han trodde att han inte tillgodoser sig bara gräs utan behöver annan mat med och det har han antagligen inte fått innan och därför gått ner i vikt - och detta kan stämma.
Han har fått lite bättre hull (bara käkat denna mat i 2 veckor så det har inte gått såå lång tid) men han har även fått lite blankare päls men långt ifrån bra.!

jag tänkte nu ta ett till träckprov (han är avmaskad) men jag misstänker om det kan vara ngt ändå. jag såg på hans ben idag gula "klumpar" och misstänker styngfluga möjligtvis och detta syns ju inte på träckprov - ska ringa vet om detta imån och höra va dom tycker jag ska göra..

han är pigg övrigt men just pälsen som är ruggig och hullet som inte är bra

gå in och googla på magsår hos häst.
en undersökning visade att 43% av travhästar har det.
en orsak kan vara för lite grovfoder.
några symtom är avmagring, glanslös päls

gå in och googla på magsår hos häst.
en undersökning visade att 43% av travhästar har det.
en orsak kan vara för lite grovfoder.
några symtom är avmagring, glanslös päls

jag har googlat på det - kanske kan vara det han hade 2 symtom som skulle stämma isåfall. men han är inte stressad av sig - verkligen lugn - han är inte grinig när man drar åt jordar (tömkörnings) o han äter ju bra och han har börjat att gå upp i vikt... för lite grovfoder har han inte fått - han har gått på fri tillgång o även nu får han lusern till betet...

ska ta en träckprov nu på söndag o skicka in - är det inget - fine då kan jag utesluta det =)

Den här hästen har soleksem. Nu är det här kanske inte världens bästa bild, men som du ser så är hela manen bortkliad, svansroten är nästan kal och han är svart runt ögonen.

När det är som värst för den här hästen kliar han sig emot allt han kommer över, grimmor i hagen är bara att glömma för de kliar han av sig...

På den här bilden ser du hur pälsen ser ut när han har kliat sig överallt, den blir sträv och obehaglig att klappa på och det är ju inte skönt för honom heller...

Vet inte om din häst har eksem, men såhär KAN det se ut iaf.

Lycka till!

Den här hästen har soleksem. Nu är det här kanske inte världens bästa bild, men som du ser så är hela manen bortkliad, svansroten är nästan kal och han är svart runt ögonen.

När det är som värst för den här hästen kliar han sig emot allt han kommer över, grimmor i hagen är bara att glömma för de kliar han av sig...

På den här bilden ser du hur pälsen ser ut när han har kliat sig överallt, den blir sträv och obehaglig att klappa på och det är ju inte skönt för honom heller...

Vet inte om din häst har eksem, men såhär KAN det se ut iaf.

Lycka till!

okej tack så mkt för bilden.. nej isf har nog inte min häst eksem för kliar sig gör han inte.
han har liksom mer lite längre päls på vissa ställen o den är matt... inte direkt vinter päls för så tjock är den inte..

kanske kan vara magsår som ngn skrev, men ska börja med att ta ett nytt träckprov o se...

tack för bilderna

har han magsår så hade han förmodligen det när du köpte honom.

ja det hade han isåfall men han har fortfarande inte direkt symtomen för det.. men ja ska tänka på det absolut. tar först ett nytt träckprov o sen får ja se efter det

Min har sett så ut i flera somrar, nästan som vinterpäls som blivit matt och "ruggig" och vartefter sommaren gått har den börjat se värre o värre ut när den långa pälsen blivit solnött. Min häst har varje vinter varit mycket exemplariskt fin i pälsen och påbörjat pälstappandet på våren men så i samband med betet kommit igång på allvar så har pälstappandet avlutats och han har sett ut som han inte fått bra med vitaminer under vintern. Har alla år gått på analyserat bra hö, fått i övre kant av mineraler och vitaminer och hållit sig i överhull. Ridits och varit igång hela tiden på "hemma-nivå". Denna vinter har höet varit extrem näringsfattigt och grovt och därmed blivit kompletterat med både lusern och kraftfoder i större mängder än något tidigare år. Och voila, i hagen står nu en häst med sommarpäls och full av trivselfläckar. Detta är då en lättfödd häst av kallblodsras. Den har alla år nollat på träckprov men jag har varit desperat och ändå prövat att ge maskmedel ifall det skulle vara felaktiga analyssvar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 571
Senast: cello
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar