Solarplexius

Milosari

Trådstartare
Jag måste skaffa solskydd till min bil i sommar och funderar på om Solarplexius hade varit något för mig. Det skulle blivit gjort redan förra sommaren, men de billiga alternativen verkar inte vara tillräckligt bra. Nu får jag tillbaka lite mer på skatten än jag hade hoppats på, så nu ska det bli av! Det enda problemet är att jag vill ha tonade rutor på passagerardörrarna bak också, eftersom en hund har sin bur där. Men som jag har förstått det går det inte att veva ner rutorna då? Blir det tillräckligt svalt i hela bilen om endast luckan bak är öppen? Kan man stänga av elen så att man inte av misstag råkar öppna rutorna bak (har volvo v70 -00 (tidiga))?

Andra förslag?

Sv: Solarplexius

Jag har dessa solskydd till min V70, alla tre rutorna bak och även på passagerarrutorna bak. Det går inte att veva ner och öppna fönstret utan plexiglaset stannar kvar. Jag har en knapp fram som låser rutorna bak.
När jag har hundarna i bilen och det är varmt så öppnar jag rutorna fram eller öppnar dörrarna bak om jag kan lämna dörrarna öppna.

Jag har solarplexius och på min bil går rutorna att öppna (det är inte "vev-rutor" utan sådana som öppnas i sidled liksom), nackdelen är att man måste skruva loss rutorna med en speciell Citroënskruv för att få på skydden:mad:.
På vanliga bilar går inte rutorna att öppna, nej.
Jag tycker att det blev lite väl mörkt i bilen, svårt att se ut genom bakrutan, så på vintern tar jag bort den.
Jag är rätt nöjd men med facit i hand skulle jag nog hostat upp lite till och tonat rutorna i stället.

Tycker solarplexius är dåligt av flera anledningar

den största anledningen till att det är dåligt är att det blir kondens mellan skivan och rutan och det gör inredningen blir blöt och kan mögla om man har otur.

Sen för det andra är att man aldrig får det perfekt som med normal toning blir alltid störsamma springor där solen lyser in vilket det inte blir om du proffs tonar bilen vilket kostar nån kr mer men helt klart värt det.

Sen för det tredje tycker jag priset är alldeles för mycket för dom.

Jag har också funderat på dem . Men nu köpte jag ny bil och den hade sådanna.
Jag håller med tidigare inlägg.
*gillar inte att man inte kan ta ner rutorna
*stör mig på springor
*kondensbesväret
*skitsvåra att få rena från blöta nosar och hundslick

Det sista vet jag inte om det bara är jag, men jag får attans inte bort nostrycken ordentlig.Fler som har så ? Eller har tips på vad jag ska använda för medel.

Jag älskar mina solarplexus och kommer aldrig att ha nåt annat:laugh:
Bilen håller sig MYCKET svalare än vad någon av bilarna med tonade rutor gjort, hur proffstonade dom än må ha varit.

Jag har även på sidorutorna bak och behövs det öppnas mer än bagagelucka lämnar jag framrutorna öppna.

Har inte märkt något av kondensproblem, som skulle bero på just solarplexusen, däremot samlas det en hel del damm occh annat mellan ruta och "toning" vilket jag kan reta mig lite på...

Nej visst är det svårt o få bort men det är det på vanlig toningsfilm också faktiskt.

men sen är det ett he***te att få det snyggt monterat då rådet är först att spraya dom med antistatisk spray sen använda kirurghandskar dom har på sjukhuset för annars syns fingeravtryck direkt på utsidan plus om du inte sprayar dom drar det till sig hårstrån o det blir fult monterat.

Sen som alal sagt dåligt att man inte kan ta ner rutorna.

Jag älskar mina solarplexus och kommer aldrig att ha nåt annat:laugh:
Bilen håller sig MYCKET svalare än vad någon av bilarna med tonade rutor gjort, hur proffstonade dom än må ha varit.

Det där beror endast på vilken toningsfilm man kör proffs tonar du med en film som är lite dyrare så släpper den igenom lika lite uv som solarplexius och bilen blir lika sval.

Har kört både och men alltid tonat den med en dyrare film inte nåt skit från biltema.

Jag vet inte, men jag jämnställer inte ex Volvos fabrikstoning med Biltema och det har varit STOR skillnad i de bilar jag suttit jämfört med solarplexusen..

En stor fördel är även att det i princip är omöjligt att se in, det har jag inte hittat en enda bil med vanlig toning (vare sig proffs eller Biltema) på som det inte går att göra på..

Sen som alal sagt dåligt att man inte kan ta ner rutorna.

Men vad spelar det för roll? Inget jag lidit av eller saknat för fem öre de åren jag haft solarplexusen.. Skulle det störa en så mycket kan man ju faktiskt välja att tona de rutorna istället;)

Jag vet inte, men jag jämnställer inte ex Volvos fabrikstoning med Biltema och det har varit STOR skillnad i de bilar jag suttit jämfört med solarplexusen..

En stor fördel är även att det i princip är omöjligt att se in, det har jag inte hittat en enda bil med vanlig toning (vare sig proffs eller Biltema) på som det inte går att göra på..

Vet inte vad du sett för toning men jag valde den mörkaste den hette Marathon MN05 den är nattsvart och går inte att se igenom. Men fabrikstoningen är ju sällan speciellt mörk men det går och ändra drastiskt på.

Men fabrikstoningen är ju sällan speciellt mörk men det går och ändra drastiskt på.
Det beror ju på vilken du väljer när du beställer bilen;)

Och vad jag menar med att se igenom är när man står nära bilen, på solarplexusfönster ser du knappt in ens om du kupar båda händerna.. Medans detta gått på även de mörkaste mörka toningar jag sett

Jag har Solarplexius i min bil och sambon har fabrikstonade rutor i sin V70.
Jag upplever att Solarpexiusen är bättre.

Nu har jag ett annat bilmärke men jag har delad ruta på sidodörrarna bak. Har bara solarskivor på den delen som inte går att öppna. Det var lite trixigt att få till de skivorna eftersom de rutorna är svagt böjda. Tog en stund att fundera ut hur jag skulle fästa listerna som håller skivorna på plats men jag har inga glipor.

Har heller aldrig haft problem med kondens och damm. Bilen städas regelbundet men står alltid ute.

kl
Jag är nöjd med vårt solskydd. Våra har suttit många år och visst det är damm mellan men i vår ska vi ta bort och putsa, det är ju bara att vika och ta ur (tror jag) :)

I vårt fall så funkar det väldigt bra då jag har en tik som "gräver" på rutorna då det går hundar förbi utanför. Nu vet jag inte hur fabrikstonade rutor är men med vanliga tonade rutor skull hon förstöra filmen på rutan.

De är otroligt bra mot solsken.

En dum fråga kanske, men vad skall du med Solarplexus till om bakluckan är öppen? De räcker knappast för att du skall undvika att parkera i skuggan på sommaren.

Tack alla för svar. Det låter ju bra att så många är nöjda.

Fiffi1: Berätta gärna hur det gick att plocka ut rutorna efteråt!

Min bil är en -00 så jag vill inte lägga för mycket pengar på den när det kommer till inredningsdetaljer. Då tycker jag att 1500 är helt ok, särskilt som man kan ta ut rutorna och sälja om bilen rasar helt. Ett annat plus är att man kan fästa tryck på antingen skivan eller rutan och få det att synas. Nu har jag fått en så snygg kennellogga så den vill jag använda :).

Vallhund:
1. Min gamla bil hade tonade rutor och den blev aldrig så varm som denna blir. AC:n går på fullt ös hela sommaren igenom, och det tar ändå en lång stund innan temperaturen är behaglig i bilen.
2. Vi har ingen skugga på vår brukshundklubb. Naturligtvis tänker jag inte lämna hundarna i bilen med stängd lucka sommartid, men på kvällen blir det möjligt att lämna dem med öppen lucka utan att solen bränner från sidan.
3. Jag förvarar mina träningssaker i bilen och har haft inbrott när jag var på skogsutflykt. Någon idiot krossade rutan och stal massor med utrustning :(. Detta var alltså på en större parkering och de andra bilarna var orörda.

Hade solarpelexus till min förra bil och det var rena skiten att få upp på bakre fönstret. Fick med enågon form av metall clips som man fäster kablar med. De skulle stickas mellan fönsterlisten o hålla upp solarplexus skivan. Funkar inte så bra.

Har nu nattsvart solfilm på rutorna som funkar bra. Går inte att se in i genom filmen. Är man osäker på upp sättnignen av solfilmen så finns det en del glasmästare och rekalm firmor som gör det.
Putsa rutan noga och dra med rakblad på på rutan så du får bort all smuts. Men inte på värmetrådarna....

Jag hade Solarplexius till min förra bil, men jag tog bort dem. Jag märkte faktiskt ingen större skillnad...

Jag har bara hunden i bilen när bilen/motorn är igång och då går ju ac´n på max för att kyla bilen. På sommaren lämnar jag aldrig hunden i bilen, när det är varmt. Jag tycker att om det är så pass varmt att funktionen hålla värmen utanför bilen som solarplexius utgörs sig för att göra, då bör man inte ha hunden i bilen. Jag tycker inte funktionen funkar. Skulle den funka skulle alla bilar i typ Spanien, Portugal, Grekland etc ha samma lösning och det har de inte. De har en foliefilm som de lägger under framrutan.

Därimot tyckte jag att det var skönt att ingen kunde se in i bilen.

Jag hade helt klart valt en proffsig toning om jag vore som dig. I sambons bil finns det Solarplexius och jag tycker inte dom är nått att hurra för. Min bil har tonade rutor och det fungerar mycket bättre.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 405
Senast: Lillefrun
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 448
Senast: lillkillen
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 529
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka