Sökes "större" lusernpellets eller liknande

Gwildr

Trådstartare
Hej!

Jag har planer på att ha en "godisboll" i hagen till min häst. I vanliga fall ger jag Kvarnbyfoders lusernpellets som godis. Problemet är dock att deras pellets är ganska små, och om hästen ska äta dem från backen kommer hon dels ha svårt att se dem, dels få i sig "bös" från marken när hon ska plocka upp dem och äta dem.

Jag tror att det skulle funka bättre om pelletsarna var lite större. Jag har sett att Kraffts lusernpelletsar är större, och storleksmässigt skulle de nog funka. Jag vill dock undvika att ge dem på grund av melassinnehållet, även om det ju inte skulle bli några större kvantiteter.

Är det någon som har koll på om det finns andra tillverkare som har större pelletsar? Andra sorters pellets än lusern eller andra sorters godis går också bra så länge stärkelse- och sockerinnehållet i godiset eller pelletsarna är lågt.

Tack på förhand,
Åsa

Sv: Sökes "större" lusernpellets eller liknande

Nu vet jag inte hur små kvarnbyfodrets lusernpellets är (ska köpa första säcken imorrn) men tänkte på krafft´s. Deras pellets är ju dom största jag kan komma på (antar att deras lusernpellets är samma storlek som kraftfodret)

Hej!

Jo, Kraffts pellets är mycket större än Kvarnbyfoders, så storleksmässigt är de bra. Men jag vill helst undvika att ge dem eftersom de innehåller en del melass.

Åsa

Oj! Skulle aldrig våga ge lucernpellets torrt - vill minnas att Krafts pellets sväller jättemycket i storlek, nästan värre än betfor faktiskt. Vi använder Kvarnbyfoder nu och det märks nästan inte att de sväller... Men kanske funkar det i en godisboll, där de inte får i sig så många i taget?

Kan du inte lägga in morotsbitar?

Senast ändrad:

Alternativ är aspsly som hästen kan pula med om det är så att den inte har något annat ätbart i hagen. Både billigt och enkelt.

Oj! Skulle aldrig våga ge lucernpellets torrt - vill minnas att Krafts pellets sväller jättemycket i storlek, nästan värre än betfor faktiskt. Vi använder Kvarnbyfoder nu och det märks nästan inte att de sväller... Men kanske funkar det i en godisboll, där de inte får i sig så många i taget?

Kan du inte lägga in morotsbitar?

Jag skulle inte heller ge lusernpellets torrt. Sväller jättemycket :crazy:

Hej!
Jag håller helt med om att inte ge lusernpellets torrt i vanliga fall. Jag har också sätt hur mycket det sväller. Men i det här fallet blir det bara en pellets som trillar ut i taget med ojämna mellanrum, så då tror jag inte är några problem.

Morotsbitar funkar nog tyvärr inte riktigt, eftersom de är lite klibbiga kan de fastna mot varandra och i bollen och om det är fruset ännu mer.

Aspsly är också en bra idé rent allmänt, en fördel med en godisboll är dock att den uppmuntrar till rörelse eftersom hästen knuffar på bollen för att sedan gå efter. Aspsly ligger stilla. Hästen har fri tillgång på gräsfröhalm i hagen (i fint hönät), så hon har sysselsättning, men står gärna som hypnotiserad vid sitt nät. Jag vill hitta sätt att uppmuntra till rörelse.

En idé skulle kanske vara att klippa sönder aspskott med sekatör i lagom stora bitar och ha i bollen. Frågan är väl dock om det är tillräckligt motiverande att äta träbitar. Hon är ju dock ingen kanin.

Är det någon som har använt Spillers High Fibre Cubes eller liknande och vet hur stora de pelletserna är? De är har ju ganska lpgt innehåll av stärkelse.

Åsa

Aspbarkspellets har jag i hästarnas lekbollar.
Innehåller iofs oxå melass men inte så mycket...

Ang torr lucern så den enda foderstrupsförstoppning jag haft var av 3 - 4 st torra lucernpelletsar ur hand. Det hade gått bra 'tusen gånger' innan, hästen var INTE minsta glupsk etc. Men den gången gick det åt skogen.

Och sen dess chansar jag inte, det var så fruktansvärt obehagligt att hjälplöst se på. Det gick bra tillslut, men aldrig mer. Omelassad lucern sväller så mkt snabbare än melassad med, så..

Så även jag skulle skippa lucerntanken. De få märken som har melassfria som jag vet om (Kvarnby, Dangrönt och Teknosan) har dessutom samtliga mindre pellets än Kraffts melassade lucern. Och även om det är större pelletar, så de där bollarna är inte riktigt pålitliga. Kan komma ut en pellets i minuten, men sen så lyckas de få till det och poff trillar det ut 5 pellets på en gång.

ANg pellets med låg stärkelse och ingen melass är det ursvårt (ja det är svårt för allt foder, men..). Jag letade själv att ge som medicindöljare till min herre, men lyckades inte.

Hur stor hage har hästen, skulle du kunna 'pytsa ut' lite kraftfoder av lämplig sort här och var i hagen så hon går och letar efter det istället? Funkar ju inte så bra i snö kanske, men det gör väl inte bollen heller?

Haken är att de flesta foder som LÅTER bra vid närmare granskning inte har så bra innehållsförteckning. T ex Dodson & Horell Equine Sensitive. Låter perfekt, melassfritt, fritt från havre och korn. Sen läser man.. huvudingrediens vetekli, sen dyker majs upp lite senare...

Men hur stor mängd gäller det? Är det en liten mängd så är ju en liten mängd melass t ex inte hela världen, och fördelarna (rörelse, sysselsättning) överväger den ev nackdelen (ngt mer socker i foderstaten, men du får ju kolla på totalsockret med). Jag gav t ex proteinmineral från Kvarnby ett tag. 3.5% melass, men det täckte allt jag ville täcka, och iom såpass liten giva så blev det i realiteten bara någon extra gram socker av de där 3.5% melass. (Som ju inte har riktigt lika högt GI som socker). Sen, sockerfritt och stärkelsefritt är ju alltid trevligast, men oj så svårt att finna..

Linfröpellets kanske, om du hittar 'rena'? De finns utan melass. Vet dock inte storleken på pelletarna, men det fyller ju specifikationerna - behöver inte blötas/sväller inte en massa, ingen melass och inget stärkelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka