söker sig neråt för mkt nästan

beauspirit

Trådstartare
jag har en unghäst på 5 år, som efter tandbytning i höstas varit lite klurig att få i form.
nu har det släppt nästan helt iaf, och han söker sig nu ner själv på långa tyglar i skritt och trav.

i alla fall så söker han sig neråt nästan för mkt nästan så han har nosen i backen :crazy:.
jag vill ha en låg form på honom, men normal låg form.

men tycker det iaf är bättre att han nu söker sig neråt men lite för mkt, än att vara svår och få i form som han var förut.

ska jag låta honom gå där "nere"?
just nu låter jag honom gå där och sen försöker jag plocka upp honom, och det går rätt bra, men han vill jättegärna gå så långt ner.

visst lång och låg form är bra men detta är lite väl?

vilka tändr byttes ut.. har han våv vargtand?
vet många hästar som blivit bättre efter det.. (bla min som hängde i tyglen och ville ner i lägre form.. tog bort den och vipps så blev det mkt bättre :D )

han tappade tänder och fick sina 5årständer.
plus att han hade en sprucken framtand i underkäken.
red bettlöst från typ oktober till mars innan han började slappna av med bettet igen.
:crazy:

han har haft vargtand som drogs ut.

men han hänger inte alls i tygeln, är absolut inte sådan som blir framtung / tung i handen. jag har heller aldrig ridit en häst som är så käsnlig i munnen, man behöver knappt röra tyglarna.

han söker sig alltså ner så lång på helt lång tygel (ingen kontakt i munnen).
när jag kortar upp honom har jag däremot kontakt med munnen.

jag kommer låta honom gå där en del (han sträcker ju ut sig ordentligt iaf ;))
och börja plocka upp honom lite längre stund varje träningspass tror jag.

förstår du inte problemet :p ;)
låter ju som att allt är frid och fröjd då?

hehe nej men alltså jag undrar om det är okej att låta honom gå så långt ner, han nästan doppar ju nosen i backen :crazy:

Hej!
En ung häst kan gå under lod. Detta är bättre då de lär sig att söka sig neråt oh sedan arbeta sig i rätt form senare. Men det kan vara bra att försöka arbeta kortare stunder i rätt form.
Jag eftersträvar iaf att mina yngre lr. oskolade hästar ska gå i en lägre form i början men senare arbeta dom rätt.
Sen kand e nog vara väldigt jobbigt att arbeta i korrektform och han söker sig kanske därför längre ner där de inte är lika jobbigt.

Kanske han inte slappnar av riktigt när han går med nersänkt huvud i skritt på långa tyglar, kanske känner sig stressad av diverse saker runt omkring lr. sina ny utdragna tänder lr. kanske något annat?

//Emelie :)

"Jag är inget proffs, men det jag vet,kan jag alltid dela med mig av!"

okej. jo detta är bättre att han iaf söker sig neråt :).

han har inga nyutdragna tänder, utan tappade mjölktänder+fick sina 5års-tänder i höstas :smirk: så det var ett tag sen.

han är fullt avslappnad iaf, inte den typen av häst som stressar, snarare lat och seg ;) :crazy:.

han går ner så här på helt lösa tyglar i traven oxå.

men tack så mkt

okej.. missuppfattade =)
Men om han går så i traven också kanske de är de att antingen slipper han undan nånting som känns obehagligt eller så tycker han bara att de är skönare att gå där nere ( inte lika jobbigt juh :D)

Brukar oftast vara så att unghästar tycker att de är lite jobbigt att gå i korrektform då de inte riktigt fått sina ryggmuskler. MEn träna mycket i backar och gör halter i dessa (6 sek ungefär) så kommer han säker bli starkar och orka lyfta sig helt och hållet.

Svårt och söga när man inte sett hästen.
Lycka till!
//Emelie :p

japp, du stärker musklera på olika ställen då =)
Sen kan du alltid simma, om du har en sjö!?
klättra mycket i skog och mark, sen ibland kanske försöka arbeta han i rätt form i några minuter även fast ni är ute i skogen sne bara låta han gå. =)

Ja.. Lycka tilk!

okej vad bra :).

japp, vi har 3 olika sjöar att välja på, urmysiga faktiskt :).
men jag har bara gått i till bogen typ, för vågar inte gå i längre så han börjar simma :crazy:. feg.
men ska försöka simma lite nu i sommar.

vi har ett jättebra klätterställe, ett grustag där det även är en stor välbyggd terränghinderbana, med både väldigt branta backar och lite mindre, klättrar där ca en gång i veckan :).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama