Söker info om en norsk hingst Ragoni !!!!

gylle

Trådstartare
Är det någon som har någon info om en norsk hingst (född i Danmark men godkänd i Norge) Han är i Danmark registrerad som Ragoni (vet inte om det är samma namn han använt sedan) Han är född 1986 e. Romano u Wiber ue Wahnfried. Har fått uppgift om att han är godkänd i Norge och att han tävlade högt i hoppning. Någon som känner till honom, finns han fortfarande i avel i Norge och i så fall har han någon hemsida

hej!
Han blev bästa hopphäst och tvåa i allround, vid kvaliteten - 90. Han har flera placeringar i svår och Grand Prix (hoppning).
2001 hade han 2 registrerade avkommor.
Antingen har han inte stått något särskilt i avel pga tävling, eller så har han betäckt ett gäng travare (som används mycket som ridhästar i Norge), vilka inte registreras som Norsk Varmblods Ridehest.
Någon hemsida i Norge har han inte... Han är enligt uppgift såld till Sverige....

mvh

Super tack ! Vet du vem som tävlade (tävlar) honom i hoppning? Har han något "hingstnummer" om nu norska hingstar får det ? Finns det någonstans på nätet man kan se resultaten från visningen ? Vet du vad avkommerna heter och om de har gjort något speciellt ?

Vet dessvärre inte så mycket mer. Men hade för mig att jag hade sett honom på en lista, över hingstar i norsk avel "genom tiderna".
Det är lite svårt att ta reda på "godbitar", då Norge inte är ett så stort häst och framför allt uppfödarland. Som regel imorterar de, då det blir rimligast. Såg för ett par år sedan listor över antal betäckta ston i landet, och konstaterade då att alla Norges hingstar, delade på samma antal ston, som genomsnittshingsten i Sverige har själv.

Kanske kan de hjälpa dig vidare på förbundet?
lycka till!

Hittade detta på nätet, Wiber EDS 3323 er mor til hingsten Ragoni 8602336 som er kåret i Norge, han er udtaget på det Norske landshold i springning.
Wiber er mor til yderligere 3 stk. afkom der er A-heste i springning, 2 der går i Sverige og en i Danmark. ( Fausti-No F. Damgaard 9105767 / Fabriano F. Damgaard 9201307 / Orlando F. Damgaard 9405112.
Totalt har hun 10 stk. afkom, heraf 4 hopper der alle er kåret i DH, 2 er elitehopper.
Wincett EDH 2444 efter Lagano / Wiber - er mor til hingsten Caran DVH 705,
Wiber EDS 3323 er helsøster til EDH 1874 Wincett, der er mor til hingsten Willemoes DVH 608.

Hittade detta på en norsk sida om Ragoni (det fanns inget nummer): Beste spranghest og nr. 2 allround kvalitets-
bedømmelsen 1990. Flere seire og plasseringer i vanskelig
og Grand Prix hopning.
2 registrerte avkom i Norge pr 2001. Solgt til Sverige.

Mvh Åsa

Informationen om Wiber har jag redan men tack ändå, är min treårs hingsts mormor, sidan detta står på tillhör en av min hingsts äldre bröder (vilka båda är godkända i Danmark en av dem tyvärr dödad i en eldsvåda i slutet av januari i år så nu har han bara en godkänd helbror kvar). Håller på och fiskar fram information om de närmsta godkända hingstarna och svårklasshästarna på mödernesidan (snacka om produktiv stostam) skall ju fyllas i på anmälan till bruksprovet vilket blir aktuellt nästa år om allt går som det skall. Hade kört fast fullständigt på Ragoni, har försökt söka på alla möjliga varianter på internet utan att få några större framgångar. Han tillhör väl den där tråkiga gruppen som ligger precis i glappet för internet för ung för att vara en gammal hingst som det skrivs om men för gammal för att resultat och dyl från hingstprover och sådant skall finnas på nätet. Tyvärr vet inte heller uppfödarna i Danmark något om honom mer än att han såldes till Norge och de hade sedan på omvägar hört att han blev godkänd där (tycker väl ändå att man kan höra av sig till uppfödaren och berätta sådant när det blir dags för min lilla kille att gå bruksprovet kommer de att sitta bänkade på Flyinge hela tiden i och för sig så är det de som är den största drivkraften till att han skall gå det. Han är stoets tredje avkomma och de två äldre är som sagt redan godkända snacka om värdefullt sto (hon blev elitpremierad redan i fjor 8 år gammal) om det lyckas igen så man förstår ju fullt deras intresse. Oj nu kom jag hellt på villovägar blir lätt så när jag kommer in på min lillkille. Skulle som sagt vara kanon om någon visste mer om Ragoni tex bruksprovsresultat, hingstnummer, och vem som tävlade honom.

Mulig jeg er på villspor, men jeg så ham på kåring i Norge for lenge, lenge siden - og tror muligens det var Amund Eide som red ham. Skal se hva jeg finner ut fra noen gamle blad og aviser...

Vore underbart, tack !!!! Han är ju född -86 och tydligen vann han kvaliteten -90 så någonstans i de trackterna årtalsmässigt borde det väl vara (hjälp är ju redan ca 14 år sedan var tar åren vägen ?)

Kanske det är lättast att ta kontakt med ASVH?
Om han nu såldes till Sverige för ett par år sedan, har ju de ägaruppgifter, mm. Eller dåvarande ägare... Det är ju inte säkert att han är kvar i Sverige. Hittar inga resultat i alla fall. Men den som importerade honom till Sverige, lär ju sitta på mycket information om just honom.
Vet inte, men jag hade nog provat med det!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Någon som känner till något om den danskfödde hingsten Miro, även kallad Rolex Miro, född 1999. Han är e Royal Z II u Lady Micha e...
Svar
3
· Visningar
769
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 157
Senast: rostad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka