Söker dressyrsadel!

AllwaysMyShadow

Trådstartare
Jag letar efter dressyrsadel till min lilla hopphäst, men eftersom jag varit mest inriktad mot hoppning så har jag inte så stor koll i sadeldjungeln..
Hästen jag ska ha den till är ett smäckert halvblod/fullblodssto som för tillfället endast har en hoppsadel. Hoppsadeln är en 17" Stübben siegfried med bomvidden 30, så hon är inte speciellt "bred" av sig. Hon har en relativt kort rygg och hög manke, så gärna en sadel med cutback.
(Vet tyvärr inte hur man laddar upp bilder :confused: )

Tänkte köpa en begagnad sadel, och vill lägga max 6500kr.
Någon som vet en speciell modell eller något märke som är värt att kolla upp? :)
Har kollat lite på Kieffer, dom ser väldigt sköna ut och ett stort plus är att det verkar vara bra plats vid manken. Syntetsadlar är jag inget stort fan av så det är inte intressant..

Sv: Söker dressyrsadel!

Stübben har ju några dressyrmodeller som säkert finns att köpa begat. Nu vet jag inte hur bommen ser ut i förhållande till siegfrieden men jämför gärna så kanske inte ditt sadelköp behöver bli en så besvärlig historia :)
Lycka till!

Tack för ditt svar! :)
Har kollat runt lite efter begagnade dressyrsadlar, men på de annonser jag har hittat har det stått smal/normal/vid bom, alltså ingen specifik bomvidd som det har varit på dom sadlarna jag har provat hos olika sadelmakare. Och antagligen har ju alla tillverkare sina egna mått på vad som går under kategorin smal/normal etc. så det finns säkert inget man kan gå efter, suck..

Jag letar själv sadel så jag vet hur det är. Men skicka ett mejl och be dem lyfta på kåpan och kolla vad det står ;) Är fantastiskt hur slarvigt folk skriver annonser, tycker att de borde vilja bli av med sadeln när de lagt ut den... Funkar i alla fall om du vet att bommen stämmer överens med den sadeln du har och att det är samma storlek (trycket under kåpan har stübben haft i minst 30 år).
Hoppas du hittar något!

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter allroundsadel alternativt hoppsadel till nya hästen. Har en Prestige D1K dressyrsadel som ligger superbra och hästen har...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Wilfa
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 685
Utrustning Har en häst hemma för att hjälpa ägaren att utbilda hästen, den är nyköpt och har därför ingen sadel. Jag rider han för tillfället i en...
Svar
15
· Visningar
3 970
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern