Sojapellets

A

aalleexx

Jag har alltid gett mina hästar som fallit ur eller blivit tunna av olika själ sojamjöl, men nu var det slut i butiken:eek: Jag fick i stället sojapellets. Hur mycket ger man ett fullblodssto ca 165 cm hög och tunn??:confused: :confused:

Sv: Sojapellets

Soja pellets?? Finns det sånna?
Är det samma värden som i rent sojamjöl?

För vanligt sojamjöl har ju en maxgräns på 100g/100kg kroppsvikt. Så det ska du absolut inte överstiga!

Och hur mkt du ska ge är svårt att säga om du inte har analys på höet. Utan analys skulle jag inte våga ge mer än 2dl.

Pelletsen har samma värden som mjölet. Om du vet hur mycket du gav av mjölet i vikt, så är det bara att väga upp pelletsen för att få samma mängd.

VArt kan man köpa mjölet? I min granngården butik har dom bara pellets och har alltid haft..

Lantmännen har, det är mer som granulat/flingor än mjöl (foderjäst däremot tycker jag är som dammigt mjöl!)

Sojamjöl är inte en renodlad hästprodukt, så du får stå ut med ett svin eller nöt på utsidan (längesedan jag köpte soja nu, jag föredrar lucern)

linabergmer skrev:
VArt kan man köpa mjölet? I min granngården butik har dom bara pellets och har alltid haft..

Vi kanske ändå menar samma?
:confused:
För "mjölet" är ju inte riktigt som MJÖL utan som små smuliga kulor... elelr hur man nu ska förklara...

Jag har aldrig sett pellets och handlar också på granngården....

Jo det jag köper är pellets och har ko/gris på utsidan och står lantmännen på..l.

Jag har också pellets. Min häst får 300g, det är ca 4,5dl. Jag har vägt det på en större våg som är graderad vart 100e gram, så resultatet kanske blir lite annorlunda om man har en lägre graderad våg.

Soja ska man maximalt ge 100 gr/100 kg häst. Så hur mycket du KAN ge beror på vad din häst väger. Hur mycket du BÖR ge beror på hur mycket protein du behöver tillföra i din foderstat dvs beror på vilka värden ditt grovfoder har. Så om maxgivan inte räcker till som proteintillskott måste du ge något mer som t.ex lucern eller proteinpellets.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama