Sojamjöl - bra eller dåligt?

X

XamberX

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vad ni egentligen tycker om sojamjöl som fodermedel till hästar. Vad har ni för erfarenheter av det? Tycker ni att det är ett bra eller dåligt fodermedel? Varför tycker ni så som ni gör? :smirk:
 
Billigt fodermedel att få upp proteinhalten med. Men det är också det enda postiva jag kan komma på. Dammar, många av hästarna jag har provat det på har fått krångel med magen (trots långsam invänjning och magbalansmedel).
 
Jag använder det till mitt fullblod och det funkar väldigt bra, behöver mycket protein för att hålla hullet. Sojan ges ju i så små givor 400 gr om dagen för henne, så det tar inte så stor plats i magen, detta gör att hon fortfarande äter rejält med hö. Annars är det problemet med henne om hon äter tillsattsfoder så orkar hon inte med att äta tillräckligt med grovfoder. Med sojan så blir det inga sådanna bekymmer, lätt att ge blandat med kraftfodret. Har inte märkt att det dammar, det som jag köper är kornigt och inte mjöl.
 
Jag tkr det har funkat bra på unghästarna i stallet, förr om året va det oxå "löst pulver" och ganska dammigt, men det vi har nu är kornigt (från Hippofoder), dammar ej.
Har iofs ingen erfarenhet av ngt annat proteinfoder, förutom vetekli, men sojan har funkat bra.
 
Okej. Men vad har hästarna då fått för krångel med magen?
 
Ger det till min gamling för proteinets skull. Fungerar bra och har inte varit några problem med invänjning eller så. Dammar inte heller som jag uppfattar det!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: Habina
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 866
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp