Sojamjäl till tävlingshäst?

K

kajsan

Sojamjöl till tävlingshäst?

Jag undrar varför man inte ska ge sojamjöl till en tävlingshäst? Har läst att det inte är så bra smältbarhet och inte särskillt bra protein(?). Vad är det som kan vara "farligt"? onyttigt? Är det att hästen inte kan tillgodogöra sig det? Är det något som kan sänka prestationen hos en tävlingshäst? För till vanliga ridhästar verkar det vara många som fodrar med soja.

Vad innhåller t.ex. Krafft protein? Är inte det mest baserat på sojaprotein?

/Kajsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sojamjöl till tävlingshäst?

Definiera tävlingshäst? Är det en som hoppar lite Lb klasser eller är det en travhäst i full träning?
Sojamjöl är en ganska bra proteinkälla till de flesta hästar. Problemet är att det är lättlösliga proteiner och det finns risk för problem eftersom hästen inte är gjord för den typen av proteiner, därför har man en maxgiva, så om man har en häst med jättestort behov kommer det förmodligen inte funka.

Krafft protein är ff a baserat på potatisprotein men innehåller också bl a vetekli och lucern.
 
Sv: Sojamjäl till tävlingshäst?

Med tävlingshäst så tänkte jag på en häst som presterar hårt. T.ex. travhäst, galopphäst, fälttävlanshäst. Så om man håller sig inom den rekomenderade givan så är det inga problem?
Du skriver att sojaprotein är lättlösliga. Är det som smältbarhet? Att hästen lätt kan tillgodogöra sig det?
 
Sv: Sojamjäl till tävlingshäst?

Mitt sto får sojamjöl (0.2 kg/dag), hon är distanshäst.
Inga problem såvitt jag märkt iaf.
 
Sv: Sojamjäl till tävlingshäst?

Nä, jag tror inte heller att det är något problem. Jag ger sojamjöl till min travhäst som tävlar. Men har läst att soja inte skulle vara lämligt protein till en tävlingshäst(?) Det var därför jag undrade varför soja är sämre än annat sorts protein?
 
Sv: Sojamjäl till tävlingshäst?

Soja är en utmärkt och fullvärdig proteinkälla och dessutom lättsmält. Därför är det viktigt att inte ge för mkt per dostillfälle – se Alphas och Bubblas svar i tråd om kallblodstravare. Sen är det en annan aspekt som det kanske handlar om – det förs en diskussion om att det är viktigt at inte ge höppresterande hästar en onödigt hög proteingiva eftersom det kostar vatten, salt och energi att bryta ner det och det kan påverka sekunderna till mål.
 

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: elle12
·
Foder & Strö Köpte mitt 11:åriga fullblodssto för precis ett år sedan, då var hon mager och hade precis skilts från sitt föl, hon hade verkligen gett...
Svar
3
· Visningar
1 647
Senast: Supernova
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Popcorn
·
Foder & Strö Hej Tycker hästen börjar se väldigt tanig ut nu och vet inte vad jag ska göra :crazy: Har råkat på ett skithö i år med en kvot på...
Svar
10
· Visningar
1 404
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp