L

Lindaslycka

Jag har köpt soja till min häst.....har inte analys på höt ... men det är garanterat proteinbrist i det. Hon har tidigare får 6 dl krafft protein. Jag gav henne en halv halvdeciliter idag...så hon vänjer sej. ??

Hur mycket kan jag ge och vara rätt säker på att jag inte ger för mycket.

Hon äter förövrigt 0,5 dl blå mineral.
12 dl havre 14 dl väger 1 kg.
och 9 kg hö

hon är halvblod 166 hög och skrittas bara nu 45 min /dag

som ni ser är hon rätt tunn på rumpan


bild på underverket

En till
 
Sv: SoJa

Hej!

Jag ger mina hästar soja. Vet inte heller hur höet är men till största parti då vi inte har hunnit så om ängarna så är det nog ganska protein fattigt. Men jag ger en rågad dl soja till mitt halvblod och nordsvensken. Shettisen får inget oftast.
Brukar dra ner på sojan när de börjar få i sig lite grönt gräs, för att helt sluta när de går på bete.
 
Sv: SoJa

Max 100 g per 100 kg levande kroppsvikt och dag, men jag hade nog kört på lägre maxgiva när jag inte har analys på grovfodret..

Kan du inte ge luser då? Fast då kanske du ska fundera på en annan mineral eftersom lusern är väldigt kalciumrikt och det är miner blå också.

Det allra bästa är ju självklart om du kan analysera höet..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SoJa

Ok tack så mycket ... det brukar tydligen va vanligt att man ger typ 1 dl
 
Sv: SoJa

Álin skrev:
Max 100 g per 100 kg levande kroppsvikt och dag, men jag hade nog kört på lägre maxgiva när jag inte har analys på grovfodret..

Kan du inte ge luser då? Fast då kanske du ska fundera på en annan mineral eftersom lusern är väldigt kalciumrikt och det är miner blå också.

Det allra bästa är ju självklart om du kan analysera höet..


Analysera höet är inte aktuellt eftersom vi TYVÄRR kan få hö från olika ställen... Inte jag som bestämmer och vi måste ha samma hö allihopa.

Gav hacklusern förut men det gjorde ingen skillnad. Men om jag ger lite pelletrerad lucern och lite soja? Iof så åt hon inte den pelletrerade lucernen när hon fick det men det är flera år sedan. Kan ju prova igen.

Om jag ger en halv halv deciliter soja och sedan typ en halv liter lucern ... kan det va bra??
100 g soja hur mycket är det i dl då?

Vart finns det billiga vågar?
 
Sv: SoJa

1 liter soja väger 710 gram

Du kan ju prova att ge lite betfor ihop med lucern. De flesta hästar brukar gilla smaken av det.


/Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp