Soja till häst på bete?

S

softclix

Törs man ge soja till en häst som går på bete?

Hästen i fråga är ett fullblod som under vintern gått på fri tillgång på hö (bra hö, analyserat) och fått lusern, korn, betfor, foderjäst och soja utöver det. Plus lite mineraler förstås.
1 kg lusern
1 kg korn
5 dl torr betfor (självklart uppblött innan fodring)
4 dl soja

Har nu släppt på bete, mkt bra bete, har tagits hö där innan och det är första gången det går hästar där.
Tog bort allt kraftfoder vid betessläppet för att inte överutfodra men nu efter en dryg vecka funderar jag på om hon inte behöver lite extra iallafall. Tycker mig skönja en liten viktminskning.

Kan tyvärr inte ge bara lusern som är mitt första val när det gäller proteintillskott för damen vill inte äta det om det inte blandas med allt det andra goda (betfor och korn). Har inte heller möjlighet att stå och vänta medan hon äter upp portionen som det blir om hon får samma som tidigare för hon äter verkligen inte snabbt, dessutom inte om hon ska mumsa i sig en massa utanför hagen medan de andra går och betar... Kornet tillför tyvärr inte så mycket om man ger bara korn och då är vi där igen det blir en rätt stor portion mat som ska ner...

Frågan är om man törs ge damen soja även om hon går på bete? Skulle givetvis inte ge lika mkt som under vintern. Funderar på att ge lite betfor en halv skopa lusernpellets (0.25 kg) och samma mängd korn samt toppa med 1-2 dl soja.
Vågar man det? På vintern kan man ju räkna ut hur mkt man vågar ge i förhållande till allt annat som stoppas i samt analysen på höet men det är ju itne direkt så att man skickar iväg en analys på betesgräset :D
Svårt att veta hur mycket extra hon behöver.

Hur märks en överutfodring med soja? Vet att det är farligt att överutfodra men har aldrig fått veta vilka "symptom" man ska kolla efter för att kunna hålla koll.

Någon som har några tips?

Sv: Soja till häst på bete?

Lyckans dig som har ett fullblod som kan gå på bete! Jag har bara träffat ETT sådan exemplar i livet, men sett många som ägarna tvingat ut på bete (barfota!) som kommit hem som skelett och skuggor av sina forna jag...

Vi har själv svårfött fullblod, han går på gräs men kommer in på natten och får kraftfoder som vanligt (något mindre givor) men det är en förutsättning för att han ska hålla sig fräsch. Han bränner som tusan, vandrar och irriterar sig på flugor etc och får han då inte vila och sova så bränner han ännu mer.

Jag hade antingen övervägt att inte ha ute hela dygnet, eller kanske provat med Hippo Alfa som har högre kvot än t ex Kraffts Lucern och som dessutom är mycket välsmakande i de flesta hästmunnar. Soja försöker jag i det längsta undvika, både för hästmagens och miljöns skull.

Är det verkligen mer protein hon behöver? Prova att toppa med olja kanske?Mitt förra fullblod klarade sig bra på bete+kraftfoder 1gr/dag till insekterna blev för svåra på sensommaren då krävdes mkt stödfodring med lucern ,olja och havre.Även hö gavs mot slutet av säsongen.Han reds mesta delen av betesperioden.Nu var han en uteälskande häst och alternativet inne på halva dygnet inget bra alternativ pga vävning.Så mkt mat o täcke vb .

Ja, hon har inga problem med att gå ute dygnet runt det gär hon hela året eftersom hon går på lösdrift. Hon står inne en timme varje dag efter ridning och får då sitt kraftfoder.

Håller inte med dig ang att fullblod inte skulle kunna gå på bete, har tre st till hemma och har haft två till utöver dem och ingen av dem har haft problem med att klara sig på bete. Min erfarenhet är att de blir som vanliga hästar som behöver normalt mycket kraftfoder bara de har fått landa efter galoppkarriären.

Även förra året gick detta sto på bete men eftersom hon kom direkt från Täby så fick hon stora mängder kraftfoder utöver betet, hade då bete nära stallet så jag hade möjlighet att ta in henne och låta henne äta i lugn och ro. I år använder jag en annan beteshage som ligger ganska långt från stallet så det är inget alternativ att ta in en timme om dagen för fodring.

Hon ratar alla sorters lusern, både hack och pellets av olika märken om det inte är blandat med det andra goda.

Varför är inte soja bra för häsgtens mage? OPch varför är det inte bra för miljön?

Har inte hört något sådant tidigare så jag vill gärna veta, inget påhopp.

Ja, jag tror att det är just protein hon behöver.
Kan väl även tillägga att hästen är inte för tunn i dagsläget men ligger precis på gränsen och jag vågar interiskera ett viktras, annars hade jag kunnat avvakta någon vecka till och se åt vilket håll det går. Vill sätta in foder NU för att inte riskera något.

”Trots att avverkningstakten minskar, avskogas fortfarande enorma ytor av Amazonas regnskog, till följd av främst boskapsuppfödning, sojaodlingar och selektiv avverkning av värdefullt timmer…”
http://www.swedenabroad.com/Page____27913.aspx

Soja är ju hyfsat lätt att överdosera och tar så himla långt tid att vänja in hästen på (egen erfarenhet av nackdelar). Själv har jag endast behövt använda det ett fåtal gånger, då jag inte hittat något tillräckligt bra grovfoder, då har det heller inte fungerat optimalt, hästen har – trots lång invänjning – fått problem med magen. stora mängder protein till tjocktarmen kan leda till att hästen blir sjuk, och personligen är jag rätt försiktig när det gäller bete, eftersom jag aldrig analyserar det och därför inte vet proteinet från grovfodret när de går på bete.

Lucern är i rak motsats snällt mot magen och räknas också till grovfoder, och Hippo Alfa är ju inte ren lucern utan en i mitt tycke bra blandning som ger bra resultat.

I slutänden är det ju ändå ägare och häst som bestämmer vad som ska ges, men det är ju alltid bra att ha många fakta på handen när man väljer…

Ja, självklart vill man veta vad som finns att välja på och ha fakta om fodermedlen man använder.

I mitt första inlägg efterlyste jag vad som kan hända/bli fel med hästen vid överutfodring med soja. Vad har du sett för biverkningar på din/dina hästar. Problem med magen och att hästen blir sjuk skriver du, jag är nyfiken och kunskapstörstande och vill gärna ha lite mer specificering... ;)

Att lusern är ett bra foder somär snällt mot megen och som klassas som ett grovfoder är jag mycket väl medveten om och som jag skrev tidigare så skulle jag helst ge det och inte soja problemet är bara at jag inte får i hästen lusern i de mängder hon behöver för att hon tycker att det är äckligt. Jag har då testat de flesta sorter på marknaden, både pellets och hack, även Hippos Alfa och hon gillar det inte. Det somgår bäst (blandat med annat godis) är Dangrönts lusernpellets.

Nu har hästen ätit soja hela vintern så hon verkar inte ha några problem med soja som fodermedel (du pratar om invänjning osv) men jag vill gärna ha fler åsikter om huruvida man kan ge det till betesgående häst eller inte. Vill även ha mer information om vilka biverkningar soja kan ge om man ger för mycket.

Slå gärna själv så du vet var informationen kommer från, det är alltid lättare att söka efter det man själv är ute efter.

Jag citerar från Hippocampus:
---
...
Om det däremot skulle komma ner stora mängder lättlösligt protein i grovtarmen, t.ex. på grund av för höga givor av koncentrerat proteinfodermedel, kan tillväxten av en speciell bakterie, Clostridium perfringens, gynnas. Detta kan få allvarliga konsekvenser, då det kan leda till att hästen får "Baron Gruff sjuka", dvs en allvarlig tarmstörning som kan vara dödlig.
---

Vill du ha hela bilden av hur hästen smälter sitt foder och tar tillvara näring föreslår jag att du går in på just Hippocampus.slu.se, de har lättläst information i de flesta ämnen som rör hästar.

Själv har jag upplevt rubbningar i mag/tarm, hade då en känslig häst som blev verkligt dålig. Har sedan dess helt uteslutit så pass koncentrerade proteinkällor som soja, jag betalar hellre mer för ett bra grovfoder idag. Man lär av sina misstag.

Kvoten på bete(som inte är förvuxet) ligger skyhögt över hästens behov så om hästen inte klarar att beta ordentligt är det nästan aldrig proteinfoder som behövs utan energitäta foder.
Att ge soja till en häst på ett rimligt bete är både onödigt o farligt.
PL

Tack Peter, det var ungefär de funderingarna (och farhågorna) jag hyste. Utan en tillförlitlig analys av betet hade jag inte heller vågat fodra så skarpt.

Jag hade nog som sagt hellre stallat in och försökt dra ner hästens förbränning snarare än ökat fodringen s a s.

Jag skulle inte inte stallat in utan stödutfodrat med i första hand energi tex betfor/korn/olja ev även lusern.
PL

Hej!

Min häst som är tokkänslig på korn och betfor har aldrig reagerat på soya. Fast jag brukar vänja in låångsamt, börjar med typ 1 tsk o ökar m 1 tsk/dag tills jag kommer upp i ca 1 dl, då ökar jag mskvis..

Fast jag vänjer in all typ av nytt foder lika, men då brukar det handla om dlmått istället för tsk och msk.

Min dam är ju lite för "fin" (tycker hon själv) för att äta luzern o andra skojiga pellets..

Min tjej har även fått soya hela vintern, trots att vi inte haft nån analys (jag vet jag är hemsk), för jag vet att hon faller ur och jag vet att hon behäöver mer protein än "normalhästen"...

/ Lavinia, som gillar soya som fodermedel, eftersom det är det enda proteinmedlet häst äter

Hahaha!!

Jo, det med, men det finns lite olika sorter...
Det finns den japanska också, som man med fördel har på sushi (skulle aldrig äta sushi med kinesisk soya).

Eller så finns den man ger hästen om man vill ha upp proteinhalten, men inte kan ge tex luzern, eftersom kräket vägrar äta luzern.

/ Lavinia

Det beror på vilken sort man har. Min heter soya, och kommer inte från granngården:-).

/ Lavinia

Det beror på vilken sort man har. Min heter soya, och kommer inte från granngården:-).

/ Lavinia

Gör dne verkligen? Vilket märke är det då? Var har du köpt det? *nyfiken*
Jag trodde att alla som skrev "soya" bara stavade fel... Ungefär som vissa skriver lusern med "c" eller "z"...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 595
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka