Soja till häst?

I

Ida

Håller på att göra en foderstat till min lille häst nu.. Var inne på "freefarms" hemsida. Och där står det att man ska ge soja, jag har inte gjort det förut. Men vill gärna prova det...Vet bara inte riktigt vad det är bra för och vart man köper det? :confused: Ngn som har bra svar på mina frågor?
Mvh//Erika :)
 
Soja är mycket proteinrikt, och om du behöver ge det eller inte beror på vad ditt hö eller ensilage har för värden.

Soja finns att köpa på t ex granngården.

Lycka till!
 
Tänk på att vara försiktig med invänjningen också. Alla hästar tål inte soja. Du bör ge bara nån msk de första dagarna för att se en ev allergisk reaktion. En sådan reaktion yttrar sig genom t.ex. "nässelutslag"- upphöjda oregelbundna knutor.
 
Har hört att soja är bra för att bygga upp muskler? Stämmer det?
 
Eftersom den är så proteinrik så kommer säkert en häst som tidigare haft proteinbrist att bygga mer muskler om man ger den soja, eftersom proteinbehovet då (förhoppningsvis!) blir tillfredställt. Men det gäller väl alla proteinfodermedel, om soja är "extra" effektiv vet jag inte. Dock skulle jag tro att det är proteinet i sig som är muskelbyggande och inte sojan. Däremot har jag för mig att sojan också är ganska selenrik (stämmer det??) vilket ju också kan vara positivt för musklerna. Men då är det ju återigen inte just sojan...

Fy så rörigt det blev. "Samhällsvetare skriver om foder", det blir lite som "barn skriver till Gud"! :crazy:
 
min häst hade ätit soja i över ett år när hon plötsligt fick just såna knölar på kroppen. vi anade att det var soja och tog bort den = knölarna försvann. vi provade återinföra det i maten igen, för att vara riktigt säkra på att det var sojan hon reagerat på, men då dök de upp igen..
är det vanligt att hästar som äter soja utvecklar allergi, som hon gjorde efter ett år?
 
Haha, ja, jag vet inte om jag blev något smartare av det där :smirk:. Men lite soja på någon gång då och då kan ju inte skada iallafall antar jag :)
 
tYCKER INTE ATT NIS AKLL GE SOJA !!!!! MIN HÄST FICK PRIKAR OCH MIN KOMPIS HÄST OCKSÅ !!!! :banana:
 
Hästar kan lätt få utslag av soja om de inte tål det eller om man ger för mycket för fort.

Det är inte farligt att prova och ge sin häst soja om det behövs med tanke på balansen i foderstaten, men man bör prova med väldigt lite i taget.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp