Soja som substitut - vänjer magen sig?

Hallonsoda

Trådstartare
Jag försöker gå över till en mer vegansk kost och gjorde idag en tikka masala på oumph. Åt en normal portion och någon timme senare kom det välkända magknipet. Hur som, jag äter inte soja i några större mängder nu, så jag funderar på om jag bara är ovan, och kanske kommer vänja mig av med magsmärtan? Någon som har några erfarenheter? Tänker att man kanske kan dra en analogi med när vegetarianer återintroducerar kött i kosten och får magsmärtor av den anledningen. Sådana brukar väl ge sig med tiden?

Brukar du få ont i magen av soja? Av andra bönor också?

Jag har aldrig fått det men vet att många får det när de börjar käka mycket bönor och linser, och verkar som de flesta vänjer sig.

Mest av köttsubstitut, andra bönor och linser brukar gå bra. Det kanske är en dosfråga iofs? Brukar äta en del bönor, linser och kikärtor i olika grytor men då är de generellt sett mer utblandade än när jag äter rena substitut. Eller så är det något i just köttsubstituten som gör det värre. Min mage är rätt kinkig i allmänhet, fiberrik kost som råa morötter, grovt bröd och müsli är ofta no no.

Jag äter inte vegatariskt särskilt ofta men om jag gör det funkar bönor och linser bra. Soja och quorn resulterar i rejäla magproblem. Soja åt jag i låga doser dagligen i 10 dagar vid ett tillfälle, magen blev bara sämre och sämre.

Mest av köttsubstitut, andra bönor och linser brukar gå bra. Det kanske är en dosfråga iofs? Brukar äta en del bönor, linser och kikärtor i olika grytor men då är de generellt sett mer utblandade än när jag äter rena substitut. Eller så är det något i just köttsubstituten som gör det värre. Min mage är rätt kinkig i allmänhet, fiberrik kost som råa morötter, grovt bröd och müsli är ofta no no.
Funkar det om du äter sojabönor som de är sas? Eller tofu?

Senast ändrad:
Jag som varit vegetarian i över 35 år kan inte äta vissa köttsubstitut och då inte enbart för att de enligt min mening smakar kött (:yuck: i min mun) utan jag får ont i magen. Quorn är en sådan sak men även oumph går bort. Soja, andra bönor och linser har jag däremot inga som helst problem med om jag har kokat dem själv. Jag har funderat på om det kan vara processen vid tillverkningen eller om det är andra saker i som ger problemen för som sagt, själva sojan är inga problem men jag vet inte vad som orsakar det.
Sedan är det så generellt att många behöver vänja in bönor och linser lite försiktigt och inte äta en normalportion rakt av. Kanske kan du börja med skonsammare saker såsom linssoppa och då fylla ut med sådant du vet att din mage klarar (potatis, morot osv.), och att äta små portioner rena bönor/linser så att du vet om du tål den rena produkten? Ett tips om du kokar bönorna själv är att byta blötläggningsvatten några gånger men också att byta kokvatten när bönorna har kokat någon minut, skölja ordentligt och sedan ta nytt kokvatten. Många märker skillnad om de gör så. De ätfärdiga bönorna som finns att köpa på tetra vet jag inte vad de har gjort med för de kan jag få ont i magen av ibland men inte alltid.

Det låter nästan som du är allergisk mot soja, inte helt ovanligt men gör livet jobbigt, speciellt som vegetarian. De som är riktigt känsliga reagerar på små mängder och kan även få större reaktioner. Jag skulle försöka hitta andra alternativ än sånt som innehåller soja.

Jag - som annars tål allt i matväg - kan inte äta quorn. Det serverades i en gratäng när jag jobbade på förskolan och efter några gånger upptäckte jag att jag alltid blev dålig i magen efter att vi hade haft detta till lunch. Det höll dessutom i sig i flera dagar...

Jag försöker gå över till en mer vegansk kost och gjorde idag en tikka masala på oumph. Åt en normal portion och någon timme senare kom det välkända magknipet. Hur som, jag äter inte soja i några större mängder nu, så jag funderar på om jag bara är ovan, och kanske kommer vänja mig av med magsmärtan? Någon som har några erfarenheter? Tänker att man kanske kan dra en analogi med när vegetarianer återintroducerar kött i kosten och får magsmärtor av den anledningen. Sådana brukar väl ge sig med tiden?

Jag äter mkt veganskt men undviker sojaprodukter till vardags, det finns alternativ till det mesta. Blir inte sjuk av dem dock.

Får du samma reaktioner av alla produkter oavsett hur den är framtagen, tempeh också? Det kan vara så att kroppen vänjer sig, men testa ta bort sojan ett tag och återinför i små portioner?

Det är likadant för mig med oumph, jag får magknip relativt snart efter att jag ätit det men sen inga andra stora symtom. Klara soja i övrigt och andra bönor (förutom kidneybönor) utan problem.

Gillar inte oumph ändå, varför göra ett vegetariskt alternativ som påminner så mycket om kött!?

Gällande quorn tror jag det var nästan 7% i företagets testgrupper som reagerade med magbesvär på det. Så brittiska livsmedelsverket höll på att inte godkänna det för marknaden men eftersom nyttan övervägde och andra mer naturnära produkter som större andel än 7% inte tål får säljas blev det godkänt ändå.

Jag är lite känslig mot soja men upplever att jag klarar av det bättre i vissa former. Typ färs, tofu och soja i fast form verkar funka bättre än sojabaserade "mejeriprodukter". Sedan jag började äta soja mer regelbundet upplever jag ändå att jag har utvecklat någon sorts tolerans, så du kanske kan testa att introducera det i mindre mängder.

Trots att jag kan äta soja klarar jag ändå inte hur stora mängder som helst så när det gäller just mejerier brukar jag använda havrebaserade alternativ där det är möjligt.

Får jag peta in en anknytande fråga här?
Om dessa produkter som innehåller sojaprotein. Som inte är bara hackade och malda bönor.

Vad är det egentligen man gör när detta "protein" produceras av sojabönorna?
Varför är det bättre som mat än vad bönorna i sig själva är? Vad tar man bort? Hur?

Får jag peta in en anknytande fråga här?
Om dessa produkter som innehåller sojaprotein. Som inte är bara hackade och malda bönor.

Vad är det egentligen man gör när detta "protein" produceras av sojabönorna?
Varför är det bättre som mat än vad bönorna i sig själva är? Vad tar man bort? Hur?
Jag tror inte nödvändigtvis det är bättre, men det serveras i en form som går att variera mer än bara bönor i sig. Substitut för biffar, nuggets, färs, osv osv. Så man slipper äta bara bönor dag ut och dag in.

Min man reagerar med magsmärtor på sojaprodukter. Alla andra bönor går bra, men inte soja. Nån slags överkänslighet antar jag. Men vet inte varför mot just sojan.

Min man reagerar med magsmärtor på sojaprodukter. Alla andra bönor går bra, men inte soja. Nån slags överkänslighet antar jag. Men vet inte varför mot just sojan.
Många reagerar visst starkt på soja.
Jag trodde i min enfald att alla grönsaker var nyttiga och välgörande.

Har gjort reationstest och soja, ärtor och gluten låg högst på oss alla, en gemensam nämnare och skulle undvikas. Är dock inte allergiska.
När en i familjen helt uteslöt soja, majs, ärtor, ägg, gluten och potatis, som den reagerade starkt på enligt testet, fick den ett nytt liv nästan. Ingen värk i kroppen (ffa leder), fungerande mage, och ingen huvudvärk.
Jag måste säga att jag var förvånad. Älskar ärtor och majs t.ex. och kunde inte förstå att min kropp reagerade så negativt på de läckerheterna.
Och sojabönor ser ju så piffiga ut i sallader?
Matlivet blev bra mycket tristare efter testet, men alla mår så mycket bättre.

Jag har funderat på om det kan vara processen vid tillverkningen eller om det är andra saker i som ger problemen för som sagt, själva sojan är inga problem men jag vet inte vad som orsakar det.
Det var vad jag funderade på för TS, om det kan bero på att sojan är mer "koncentrerad". Alltså hög halt sojaprotein i substituten, jämfört med bönan.

Quorn är ju jättemånga som reagerar på, min mage tål typ vad som helst men inte ens den är så förtjust i quorn. Men quorn är ju nåt helt annat än soja.

När min man gick över till vege fick han problem med soja. Gick över efter en tid och numera äter han det utan problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka