Nillizan

Trådstartare
Hur mycket sover era två månaders bebisar? Jag har inte riktigt fått kläm på min son riktigt. När jag tror att vi fått in en sovrutin på dagen, så blir det helt tvärtemot.
Han somnar mellan 19.15-21.15 beroende på vad som hänt under dagen. Natten går jättebra, vaknar var tredje timme och har inga problem att somna om, fast man bytt blöja och ordnat.
Förut så vaknade han mellan 07.00-09.00 och sov middag runt tolv och sov i tre timmar. Men nu hoppar han middagsluren och han blir gnällig och ska hela tiden äta, låter han göra detta och han somnar i famnen och så lägger jag honom i vagnen, vaknar efter fem minuter och så håller det på och det finns ingen plats för lek eller kel för han gallskriker, äter i två minuter, skriker och sen är det bra. Somnar då helt utmattad och proppmätt (??) vid 19.00.
Ser att han är övertrött och kan inte komma till ro. Har testat allt, vagnen, famnen är bra, men jag måste äta och gå på dass och även utfodra hästarna. Det handlar ju bara om en halvtimme, allt som allt.
Han somnar på magen och sover så länge jag ligger kvar, går jag upp och lägger honom i vagnen så vaknar han. Bärsjal somnar han i, men min rygg går av efter en stund.
Igår sov han hela dagen, vaknade endast när det var matdags. Så det är ju inte såhär varje dag precis som jag skrev ovan. Men det har ju börjat bli så här lite mer på sista tiden.
Han har inga problem med maten, mjölken svämmar över och han väger 7410g. Om det skulle vara hunger!?
Pappan är inte hemma just nu och kommer vara borta mycket de kommande två månaderna, så jag måste lösa detta själv.
Känns som jag kört fast på något sätt. När han får sova de tre timmarna på dagen så är han jättepigg och nöjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömn

När Ella var 2 månader hade vi inga rutiner alls i princip.

Hon åt när hon var hungrig och sov när hon var trött oavsett tid på dygnet, dock har hon alltid sovit bra på nätterna :)

Det kanske bara är en liten fas han går igenom just nu, när Ella har kommit in i en ny fas så har det framförallt varit störningar i hennes sömn!
 
Sv: Sömn

När Ella var 2 månader hade vi inga rutiner alls i princip.

Hon åt när hon var hungrig och sov när hon var trött oavsett tid på dygnet, dock har hon alltid sovit bra på nätterna :)

Exakt så är det för min dotter också och hon är 2 månader idag. Sover i allt mellan 4 timmar och 5 minuter på dagen. Så det låter i alla fall normalt om det nu glädjer dig :crazy:
 
Sv: Sömn

Våran tjej är 7 veckor nu och hon har inte heller några rutiner vad gäller att sova på dagen. Vissa dagar är hon vaken nästan hela dagen förutom små tupplurar i vagnen eller i famnen, men vaknar så fort vagnen är stilla eller man lägger ner henne. Vissa dagar kan hos sova långa stunder mellan 1-3 timmar och sen lite mindre studer på upp mot ½ timme.
Nätterna har hon sovit jätte bra enda sen hon vart 1 vecka. Vaknar 2-4 ggr varje natt för att äta och ev. byta blöja!
 
Sv: Sömn

Samma för min son. Han har haft svårt att sova alls på dan och vill helst bli buren hela dagarna och snutta på nappen om han inte är hungrig. Vagnen är han inte intresserad av om han inte ska vara vaken och om han mot förmodan sover så är det mage som gäller och vagnen måste vara i rörelse.
Nattetid sover han första svängen mellan 5-8 timmar, sen mat och blöjbyte, kanske mer mat (detta kan ta 1 1/2 timme) sen sover han 3-5 timmar till, förutsatt att han får sova på mage alltså.
 
Sv: Sömn

Vår son är snart 2 månader. Han sover skitmycket. Nu när det dessutom blivit lite svalare ute så sover han som en klubbad säl i vagnen utomhus. Packar ner honom ordentligt och proppar i nappen och drar vagnen på samma ställe tills jag ser att han är på väg att somna då slutar jag. Sen sover han allt mellan 1,5-4 timmar. Han är vaken ca en timme efter varje amning resten sover han.

I en bok jag har hemma står det att man ska försöka lägga ner bäbisen precis innan den somnat för att få den att sen sova själv. Kan det vara något? Annars har jag hört att man ska låta bäbisen sova i famnen 15 minuter och sen lägga ner. Bäbisars sömncykel går ungefär i 20 minutersperioder och då sover de som djupast ungefär vid 15 minuter (vuxna har en sömncykel på mellan 2-3 timmar)

Angående det jobbiga ätandet på kvällen kanske lite ersättning skulle få honom ordentligt mätt? Värt att prova?

Hoppas ni snart hittar en rutin!

Mvh
Miks
 
Sv: Sömn

Idag var det en jättebra dag! Det var nog bara en tillfällighet, för idag har lillkillen sovit en halvtimme vid tio och sen vid halv ett till två. Så jag hann t o m att rida! :)
Och nu sover han som en stock vid sju.. Kan kalas och andra aktiviteter göra att de kommer ur rutinerna?

Ersättning? Är det mer mättande? När jag ammar på nätterna, så äter han max 20 minuter inkl. blöjbyte.
Han går ju upp ca 500g i veckan, så mjölken är det inget fel på. Men ibland sover han 4 timmar mellan målen. I lördags natt sov han 6 timmar mellan ett mål.
I natt var det 1 ½ timme mellan målen... Kan det bero på vad jag har ätit?
 
Sv: Sömn

I en bok jag har hemma står det att man ska försöka lägga ner bäbisen precis innan den somnat för att få den att sen sova själv. Kan det vara något? Annars har jag hört att man ska låta bäbisen sova i famnen 15 minuter och sen lägga ner. Bäbisars sömncykel går ungefär i 20 minutersperioder och då sover de som djupast ungefär vid 15 minuter (vuxna har en sömncykel på mellan 2-3 timmar)

Har testat båda. Har haft honom upp mot en halvtimme i famnen, men vaknar ändå.
Hur hinner jag att lägga honom innan han somnar? *S* Han somnar alltid vid bröstet och det går fort.
 
Sv: Sömn

Äsch jag tror på det sätt som fungerar bäst för er just nu.

Det brukar lösa sig ändå, vi hart aldrig övat Ella på att somna själv och ändå kan hon göra det utan problem.

Jag tror på att trygga barn ger självsäkra och lugna barn :)
 
Sv: Sömn

Hur hinner jag att lägga honom innan han somnar? *S* Han somnar alltid vid bröstet och det går fort.

Hmm ja det var ju en bra fråga...

Själv gör jag så att sonen aldrig får somna vid bröstet. Jag petar på honom, blåser honom i örat, gnuggar lite på fötterna. Allt för att han inte ska somna och få i sig största möjliga mål mat för att hålla sig minst 3 timmar. Har gjort detta från början för att jag haft så ont i brösten pga amningen. Detta gör att tutten aldrig har varit ett sovställe utan där käkar han bara. Kan det vara ett tips?

Angående om mjölken blir annorlunda beroende på vad man äter så kan jag ju bara svara på vad jag märkt själv. Äter jag bra under dagen har jag jättemycket mjölk. Slarvar jag att tex dricka så blir det mindre.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 722
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 340
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp