Söka försvunnen person?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade eftersök som t.ex med Missing People eller liknande organisationer.
Hur resonerar du runt detta? Går du med och söker eller låter du helst bli? Varför?
Spelar det dig någon roll vem det är som är försvunnen? Hur långt bort ifrån dig det där?
Vad skull få dig att överväga att hjälpa till att söka efter en försvunnen person?

Skälet till att jag frågar är en kommentar från min son, som idag varit med och sökt efter en försvunnen person och konstaterade att det var många fler som sökte i vintras när han var med och gick skallgång. Det finns flera skillnader, då var det en yngre person och förhållandevis nära större tätort, nu en äldre person en bit ut på landet. Då vinter och slaskväder, nu sommar och regnväder.
(Jag är stolt över min 19-årige son som gör detta! Jag själv kan inte pga en kropp som är totalkass.)
 
Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade eftersök som t.ex med Missing People eller liknande organisationer.
Hur resonerar du runt detta? Går du med och söker eller låter du helst bli? Varför?
Spelar det dig någon roll vem det är som är försvunnen? Hur långt bort ifrån dig det där?
Vad skull få dig att överväga att hjälpa till att söka efter en försvunnen person?

Skälet till att jag frågar är en kommentar från min son, som idag varit med och sökt efter en försvunnen person och konstaterade att det var många fler som sökte i vintras när han var med och gick skallgång. Det finns flera skillnader, då var det en yngre person och förhållandevis nära större tätort, nu en äldre person en bit ut på landet. Då vinter och slaskväder, nu sommar och regnväder.
(Jag är stolt över min 19-årige son som gör detta! Jag själv kan inte pga en kropp som är totalkass.)

Det kan jag absolut. Skulle även kunna tänka mig att utbilda min hund för personsök med Missing People, men i mitt län är de inte intresserade av sökhundar.
 
Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade eftersök som t.ex med Missing People eller liknande organisationer.
Hur resonerar du runt detta? Går du med och söker eller låter du helst bli? Varför?
Spelar det dig någon roll vem det är som är försvunnen? Hur långt bort ifrån dig det där?
Vad skull få dig att överväga att hjälpa till att söka efter en försvunnen person?

Skälet till att jag frågar är en kommentar från min son, som idag varit med och sökt efter en försvunnen person och konstaterade att det var många fler som sökte i vintras när han var med och gick skallgång. Det finns flera skillnader, då var det en yngre person och förhållandevis nära större tätort, nu en äldre person en bit ut på landet. Då vinter och slaskväder, nu sommar och regnväder.
(Jag är stolt över min 19-årige son som gör detta! Jag själv kan inte pga en kropp som är totalkass.)

Hade det varit i närheten (typ 5 mil) och jag var ledig så hade jag absolut hjälpt till vid skallgång. Jag hade även kunnat söka ensam med häst om det vore i skogsområden här hemma som var svårare att nå till fots.

Ser inget negativt med det alls, man hjälper till att förhoppningsvis finna en person, samtidigt får man motion. Skulle med andra ord inte tveka, helt oberoende på årstid och på vem den bortkomna person var.
 
Om jag hade möjlighet skulle jag absolut gå! Spelar ingen roll vem det är eller hur eller var hen försvunnit om det är i hemtrakten. Jag är inte rädd för att eventuellt hitta en död eller skadad människa och ser ingen anledning till att INTE delta så länge allt är löst med jobb och djur.
 
Jag har gått skallgång med missing people och även förlagt hund promenader för att kunna leta själv. Hör jag något och har möjlighet hjälper jag gärna till. Och det oavsett ålder på den försvunna etc. Det är dock svårt att vara borta från jobbet.

Jag har också fått mycket fin hjälp (bla av bukefalister) när demente Släkting vandrat iväg.
 
Jag red med "the Posse", Sheriffen's voluntarer och officerare i mitt County nar jag bodde i Florida. Vi sokte bade forsvunna personer och brottslingar som medvetet forsvann ut i skogen ... Dar ar undervegetationen sa tat att det ar omojligt att ga, ha fordon med hjul, eller aven hundar. Hastar daremot kan man linda benen pa och de kan ta sig fram i det mesta.

Om det behovdes fler sokande skulle jag absolut hjalpa till aven har, aven om jag ar aldre och har fler sjukdommar som gor det svart ... men inget ar omojligt och det finns alltid nagot alla kan gora.
 
Absolut, kan jag delta och hjälpa till på något sätt, så gör jag det! Jag har varit med vid flera organiserade sök, och även ensam när det inte (ännu/fortfarande) varit organiserade sök.

Jag minns tydligt hur det kom sig att jag deltog första gången. Det var en äldre person som kommit bort i mitt direkta närområde, inget sök ordnat ännu men att hen kommit bort spreds fort via sociala medier. Jag tog en längre promenad med hundarna, där jag kanske inte vanligtvis brukar gå, för att hålla ögonen öppna. Det var väldigt mycket mer folk i farten än det brukar vara, i det området och vid den tiden på dygnet. Mer eller mindre varje hushåll hade någon ute och letade, efter en person som få hade någon personlig koppling till annat än att hen bodde i samma område. Några små pojkar i 10-årsåldern kom cyklande, stannade till och frågade mig "Letar du också efter den försvunna personen? Har du hört något?" Det var precis det som fick mig att börja engagera mig i organiserade sök efter försvunna personer. Att se hur många som slöt upp, från små barn till äldre. Kraften i medmänskligheten blev så tydlig och talande, på något sätt, genom de små pojkarna :love:

När jag kom hem från hundpromenaden den kvällen letade jag reda på Missing Peoples lokala sida och såg att man förberedde ett sök, så jag anmälde mig direkt och var med och gick skallgång i några timmar innan vi fick reda på att den försvunna personen var hittad välbehållen :heart

"The rest is history", som man brukar säga. Kan jag vara med, så är jag det, oavsett årstid, väder, ålder och kön på den saknade o. s. v. Om någon i min närhet, eller jag själv, skulle försvinna, skulle jag önska att så många som möjligt hjälpte till att leta. Därför är det självklart för mig att hjälpa till att leta efter andra. Sedan ska jag inte sticka under stol med att om det är något som känns mer nära mig personligen (en ung person eftersom jag själv är förälder, psykisk ohälsa eftersom både jag själv och närstående är/varit drabbade etc.) så är jag kanske ännu mer benägen att åka lite längre och/eller planera om i schemat för att kunna delta.
 
Skälet till att jag frågar är en kommentar från min son, som idag varit med och sökt efter en försvunnen person och konstaterade att det var många fler som sökte i vintras när han var med och gick skallgång. Det finns flera skillnader, då var det en yngre person och förhållandevis nära större tätort, nu en äldre person en bit ut på landet. Då vinter och slaskväder, nu sommar och regnväder.
(Jag är stolt över min 19-årige son som gör detta! Jag själv kan inte pga en kropp som är totalkass.)
En enda jämförelse är svårt att dra några slutsatser av, det kan lika gärna bero på slumpen.
 
Ja absolut, men bara i omgivningar där jag hittar.
Det vore ju inte bra om det var flera personer som kommer bort.
Man måste dessutom fundera noga på om den som är borta vill bli hittad eller inte.
Ibland så kan det vara bäst att lämna människor i fred.
 
Känner till skogen i mitt närområde mycket bra så skulle definitivt ställa upp om polisen ordnade sök för försvunnen personen. Andra organisationer så beror det på då jag är osäker på hur dessa grupper jobbar om det visar sig att personen inte är försvunnen utan håller sig borta för sin egna säkerhet.
 
Kan ju inte gå i organiserade sök då jag behöver hålla mycket lågt tempo men skulle absolut gå ut i den närbelägna skogen som jag känner väldigt väl om det fanns behov.
 
Känner till skogen i mitt närområde mycket bra så skulle definitivt ställa upp om polisen ordnade sök för försvunnen personen. Andra organisationer så beror det på då jag är osäker på hur dessa grupper jobbar om det visar sig att personen inte är försvunnen utan håller sig borta för sin egna säkerhet.

I alla fall Missing People samarbetar med polisen, och söker bara efter personer om det inte finns några hinder från polisens sida (t. ex. om personen behöver skyddas eller liknande). Jag skulle gissa att andra organisationer arbetar på liknande sätt, men jag vet förstås inte.

Vad händer efter att jag har anmält ett försvinnande?​

När det kommer in en anmälan om försvunnen person tar vi först kontakt med
polisen för att kontrollera att det finns en polisanmälan och att det inte finns några hinder för att vi ska publicera en efterlysning via våra sociala medier eller genomföra sökinsatser. Efter det tar vi kontakt med personen som har gjort anmälan och sedan med ytterligare en anhörig för att få en så korrekt bild av försvinnandet som möjligt. Därefter kontaktar vi polisen. Vi försöker också kontakta personen som har försvunnit så att det inte är ett frivilligt försvinnande. Vi åtar oss ej frivilliga försvinnanden. Alla försvinnanden som publiceras via våra sociala medier är godkända av polis och anhöriga.


Samarbetar ni med polisen?​

Vi samarbetar alltid med polisen. Vi kontrollerar att det finns en polisanmälan och att det inte finns några hinder för att vi ska engagera oss i försvinnandet. Beroende på typ av försvinnande och i vilket skede vi söker efter den försvunna personen kan vi också samarbeta med polisen vid sökinsatserna. Vi har i stort sett kontakt med polisen under hela processen och alla fynd markeras och lämnas till polisen.
https://www.missingpeople.se/vanliga-fragor-och-svar/
 
I alla fall Missing People samarbetar med polisen, och söker bara efter personer om det inte finns några hinder från polisens sida (t. ex. om personen behöver skyddas eller liknande). Jag skulle gissa att andra organisationer arbetar på liknande sätt, men jag vet förstås inte.


https://www.missingpeople.se/vanliga-fragor-och-svar/
Vad är hinder från polisen sida? Någon som redan har skyddad identitet?
Skulle jag hålla mig borta från tex en misshandlade man så inte skulle jag svara på kontaktförsök från okänd, Skulle nog dumpa telefonen och skaffa ny både lur och nummer.

När jag följde Missing People på fb så fanns det aldrig svar på om dom var säkra på att personen inte var borta av egen fri vilja när frågan kom, är ju ändå få av dom som läggs ut som försvann av Missing People som det blir skallgång efter.
Står inte heller något om vad Missing People tar för ansvar för att återförena ett barn till misshandlade föräldrar eller sambor till sin misshandlade partner och inget om vad Missing People har för utbildning och rutiner för att upptäcka det.
 
Jag har varit med två gånger när missing people och polis varit inblandade.

En gång en för mig helt okänd person och i ett område jag inte varit i (insatsen sköttes riktigt bra så man ska inte skrämmas av att inte känna till området eller så)
en gång en för mej välkänd.

Det dök upp enorma mängder frivilliga båda gångerna.

Det är så självklart för mej att hjälpa till om man kan.


Är det dålig uppsluppning beror det nog mer på slumpen , att man inte har möjlighet eller så. Upplever i mitt område att man hjälps åt. Man låter inte bli bara för att det regnar lite sas.
 
Vad är hinder från polisen sida? Någon som redan har skyddad identitet?
Skulle jag hålla mig borta från tex en misshandlade man så inte skulle jag svara på kontaktförsök från okänd, Skulle nog dumpa telefonen och skaffa ny både lur och nummer.

När jag följde Missing People på fb så fanns det aldrig svar på om dom var säkra på att personen inte var borta av egen fri vilja när frågan kom, är ju ändå få av dom som läggs ut som försvann av Missing People som det blir skallgång efter.
Står inte heller något om vad Missing People tar för ansvar för att återförena ett barn till misshandlade föräldrar eller sambor till sin misshandlade partner och inget om vad Missing People har för utbildning och rutiner för att upptäcka det.
Det är väl ändå polisen som kallar in missing people?
De gör väl inget på eget bevåg hur som helst?

De är proffsiga är mitt intryck och söken mycket välorganiserade.
Hittar man nåt rapporteras det till ens gruppledare, gruppen pausar och polisen kontaktas för vidare 'order'.
Polis som är med på plats men kanske inte utför sök just utan arbetar med fallet eller så.
 
Det är väl ändå polisen som kallar in missing people?
De gör väl inget på eget bevåg hur som helst?

De är proffsiga är mitt intryck och söken mycket välorganiserade.
Hittar man nåt rapporteras det till ens gruppledare, gruppen pausar och polisen kontaktas för vidare 'order'.
Polis som är med på plats men kanske inte utför sök just utan arbetar med fallet eller så.
Nej, Missing People kontaktar polisen och hör om det finns en polisanmälan om försvunnen person och om hinder ligger för att söka efter personen (vad hinder innebär vet jag inte men gissar på skyddad identitet). Missing People kontaktar 2 anhöriga och pratar med dom (utan inblandning av polis) och försöker på egen hand ta kontakt med den försvunna personen innan sök eller läggs ut på internet som försvunnen.
Händer att polisen tar hjälp av Missing People men Missing People har bara ett krav och det är att försvinnandet är polisanmält inget annat.
 
Vad är hinder från polisen sida? Någon som redan har skyddad identitet?
Skulle jag hålla mig borta från tex en misshandlade man så inte skulle jag svara på kontaktförsök från okänd, Skulle nog dumpa telefonen och skaffa ny både lur och nummer.

När jag följde Missing People på fb så fanns det aldrig svar på om dom var säkra på att personen inte var borta av egen fri vilja när frågan kom, är ju ändå få av dom som läggs ut som försvann av Missing People som det blir skallgång efter.
Står inte heller något om vad Missing People tar för ansvar för att återförena ett barn till misshandlade föräldrar eller sambor till sin misshandlade partner och inget om vad Missing People har för utbildning och rutiner för att upptäcka det.
Ligger det inte någonstans i personens intresse att berätta om det då? Åtminstone om det är en vuxen. Vuxna personer som försvinner är ju inte skyldiga att återvända hem. Om de säger "nej jag vill inte hem" eller hör av sig till polisen och säger att denne är borta av fri vilja tas ju efterlysningen bort. Det har hänt flera gånger.

Ett barn som försvinner är ju klurigare. Där borde ju socialtjänsten kopplas in oavsett för att se om det finns någon anledning till försvinnandet men det vet jag inte om det görs. Däremot är det ju inte helt säkert att polisen ser signalerna heller. Det finns ju lärare som har sådana barn i sina klasser i flera år utan att se hur hemförhållandena ser ut och hur skadade barnen blir.
 
Ligger det inte någonstans i personens intresse att berätta om det då? Åtminstone om det är en vuxen. Vuxna personer som försvinner är ju inte skyldiga att återvända hem. Om de säger "nej jag vill inte hem" eller hör av sig till polisen och säger att denne är borta av fri vilja tas ju efterlysningen bort. Det har hänt flera gånger.

Ett barn som försvinner är ju klurigare. Där borde ju socialtjänsten kopplas in oavsett för att se om det finns någon anledning till försvinnandet men det vet jag inte om det görs. Däremot är det ju inte helt säkert att polisen ser signalerna heller. Det finns ju lärare som har sådana barn i sina klasser i flera år utan att se hur hemförhållandena ser ut och hur skadade barnen blir.
Berätta vad till okänd. Hur vet vi att det inte ligger hot bakom så personen inte kommer säga något om tex misshandel för att skydda annan person.

Är inte bara att ta bort när det delats massa med gånger på tex FB
 
Ja, jag är med i missing people och får info när och var det görs sökning i mitt närområde. Väder stör inte så länge man har rätt kläder, mat och vatten med sig. Det har inte spelat någon roll vem det är som är saknad. Såklart om det är en äldre, eller någon som är deprimerad, så är risken stor att det är ett självmord och att det aldrig blir löst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp