Sockerfrågor

MonteRose

Trådstartare
Finns här nån som har ett hum om hur mycket socker man kan räkna med finns i lucernpellets, typ Kvarnbyfoders, som ej innehåller melass?

Hur mycket socker finns det kvar i Betfor som är ordentligt sköljd?
Ja detta sista är egentligen bara intressant om jag kan få hästen att äta det.

Sv: Sockerfrågor

Alfalfa = lucern

I nummer 1 av foderbladet i år är det en artikel om glukos och insulinpåverkan. Där redovisar man det genomsnittliga blodglukossvaret hos hästar som ätit 15-16 MJ av olika fodertyper, följande var med och skrivs här från minst till högst blodglukos.
Sojaskal
Lusern
Riskli
Betfiber (utan melass)
Vetekli
korn
Majs
Havre

Tack för era svar!

Vilken bra lista!

Soja går bort i vilket fall som jättebra att veta.

Här i Finland har vi ett lucern foder som bara innehåller 2% socker, 1,5% stärkelse. Tycker det är så bra man kan få det. Men det är här det då...

Jo, katy watts som är foderforskare sa att lusern i usa som detta är mest baserat på är väldigt kraftig i värdena, så europeisk lusern ligger säker lägre i socker i snitt. Men det är ändå bra att se snitt under så lång tid som i länken ovan.

Jag skrev inte soja utan sojaskal, tror inte ens det går att köpa som råvara i Sverige, är dock en vanlig ingrediens i många müslifoder. Har läst innan att det ska vara bra för hästar som är IR, EMS osv.

Jo, jag förstår skillnaden men är inte intresserad av någon som helst form av soja.

*kl*

Nu har jag en ny sockerfråga.

Hösilageleverantören jag brukar handla ifrån tar analysprov på fältet och han har lovat att lägga till socker till analysen i år.
Men hur bra blir det när ensileringsprocessen gjort sitt?

Är det nödvändigt för mig att ta nya sockerprover när jag öppnar balarna?

Vad gäller hö så ändras sockerhalten lite vid torkning, men den blir lägre per ts och inte högre. Hur det är med silage har jag dock ingen aning om!

Men du kan ju oavsett inte öppna 20 balar för att sockerprov så som man gör med hö, så vill du fodra men silage så har du nog inte annat val än att lita på prov från fältet. Se till att det tas exakt vid skördetidspunkten!

*kl*

Nu har jag en ny sockerfråga.

Hösilageleverantören jag brukar handla ifrån tar analysprov på fältet och han har lovat att lägga till socker till analysen i år.
Men hur bra blir det när ensileringsprocessen gjort sitt?

Är det nödvändigt för mig att ta nya sockerprover när jag öppnar balarna?

Beroende på TS halt så ändras sockervärdena ganska mycket under ensileringsprocessen. Den här vintern har det silage vi fått varit ganska varierande i TS halt pga att det var så extremt varmt när det slogs så det bitvis torkade ifrån dem. Jag har sett en markant skillnad på min hästs nacke beroende på TS halten i balen. Torr bal nacken växer till en aning blöt bal nacken försvinner.
Vill du vara säker på exakt värde så får du göra ny analys men om bondens värde visar acceptabelt med socker så vet du att sockerhalten i fodret är lägre än det på pappret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 390
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar