sockerbitar - risk lr ej?

D

diggiloo

Jag brukar ge min häst råsockerbitar som godis. Har funderat lite på hur det egentligen är med hästar och socker... Kan de få hål i tänderna, diabetes osv som människor? Hon får absolut inga stora mängder, kanske max 5-6 bitar om dagen till en 150 cm mkh/500kilos häst. Och man har ju hört att det är mkt socker i gräs till exempel, men det är ju å andra sidan naturligt socker jämfört med sockerbitar... Men jag är nyfiken. Någon som har koll på hästar och socker? :)

Sv: sockerbitar - risk lr ej?

Jag har inte stenkoll, men visst kan hästar få karies och diabetes!
Tycker själv inte att man bör ge socker till häst, men jag tror det har mest att göra med att jag har en liten överviktig ponny som man helst inte ska ge någonting alls.

Jag har alltid fått lära mig att man inte ska ge varken hästar eller hundar socker.
Jag antar att de kan få hål i tänderna precis som vi. De har inte riktigt samma insulin/glukos metabolism som vi men kan få ngt som i alla fall likanr diabetes 2. Gräset innehåller en hel del socker så de är anpassade till att äta socker fast då i en annan form. I gräs finns det nog inte så mkt av det vi kallar vanligt socker.

Nej det är ingen fara med nån liten sockerbit.

Än finns inte mkt forskning om hästar&karies men en duktig vet. jag pratat med hade en teori om det som orsakar karies (som inte är alls vanligt) ofta kan vara matrester från småbitar foder, tex müsli som fastnar i tänderna.
Socker är inte farligt för hästar på samma vis som det är farligt för människor.

*Men kommer man med det påståendet (socker är inte farligt) härinne på forumet får man genast mothugg. Men de foderkunniga vet. och agronomer och agronomstudenter jag pratat med tycker inte socker är farligt. *

Hmm jag har för mig att jag också hört att hästar nu för tiden har mer problem med karies och att det beror på färdigfodrena - men att det skulle vara tillsatt sockerprodukter, typ melass.

jag har haft en häst som blivit utdömd och avlivad pga karies men att det skulle bero på de få sockerbitar som hon fått i livet tror jag inte. Jag håller iså fall hellre med om teorin att müslibitar eller liknande fastnar och ligger kvar för länge i tänderna skulle vara boven.

Det är väl som det mesta annat, i måttlig mängd är inget farligt. Tror som flera här att om en häst drabbas av karies så är det av färdigfoder som fastnar mellan tänder osv.

delvis kl

tack för alla svar :)

då måste jag bara göra en liten spinn-off och undra vad det är som gör att färdigfoder fastnar som småbitar, gör inte typ havre det alltså?

tack så mycket, mycket intressant läsning! :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 411
Senast: mahlmt
·
L
Hästvård Får hästar hål i tänderna av socker? Har hört att man inte ska ge hästar sockerbitar som godis eftersom det förstör tänderna (precis...
Svar
7
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar