Social gemenskap i stallet

Listi

Trådstartare
Hej hästvänner! Det skulle vara intressant att veta hur ni har det med den sociala gemenskapen och sammanhållningen i ert stall? Alltså ni som är inackorderade eller ni som har eget stall men att ni kanske har människor som hyr box/plats i lösdrift?! Fungerar det bra med kommunikationen? Rider ni ut tillsammans och anordnar ni några gemensamma aktiviteter? Är det mycket bråk och möts ni ofta av arga "meddelanden" på anslagstavlan när ni kommer till stallet? Är ni bästa vänner allihopa eller hejar ni knappt på varandra när ni möts?! :p
 
Nu är jag relativt nyinflyttad i stallet jag står i, men jag skulle säga att stämningen är mycket god! Stallet består av åtta boxar (fullt nu) och jag har två hästar så vi är sju personer plus 1-2 medryttare.
Stallägaren har själv en häst i stallet och är väldigt bra på att sprida information och regler vilket jag tror bidrar till den trevliga stämningen, alla vet vad som gäller!
Vi har dessutom en facebookgrupp där vi kan lägga upp lite bilder, dela information samt se om nån vill ha ridsällskap, jättebra tycker jag!
Sen kan jag väl inte säga att vi är bästa vänner allihop, det är inte så att vi umgås på fritiden alltså, men det är roligt när man ses i stallet!
Arga meddelanden är förbjudna, vill man nåt tar man det face-to-face, alternativt tar upp det med stallägaren. =)
 
Jag har superbra gång i stallet. Vi kan "fastna med munnen" ofta och snacka skit någon timmen. HJälper varandra och tar uteritter tillsammans.
Visst blir det gnabb ibland men de reder vi ut, vi kanske e sura på varandra någon dag och sen är det lugnt. De e väl så med alla vänförhållande.
Vi har märkt i stallet att kommer de in någon ny så blir det jobbig stämning, så nu håller vi oss ti dem vi e.
 
vi har numera KANONBRA stämning i stallet! vi rider/kör ofta ut tillsammans. Ibland hela stallet (fem hästägare).
förra vintern var det lite dålig stämning i stallet, men dom som orsakade den har flyttat :)
Det är verkligen JÄTTEKUL att vi har så bra gemenskap i stallet nu, då stallet är ökänt för att ha varit fullt i konflikter. Men stallet stängde ner i ett år, och nu är det bara nytt folk i stallet, för att inte gammalt groll ska komma upp.
Hoppas bara att ryktet om den fina stämningen ska sprida sig så att även dom sista två boxplatserna blir uthyrda.
 
Vi har en jättebra stämning i stallet! Kanske för att det "bara" är 11 hästar och alla är noga utvalda för att passa in?
Stallet har även en facebook-grupp där vi lägger upp diverse bilder/videos och frågeställningar.
Rider ut ihop,tittar på varandras tävlingar och äter middagar då och då.

Visst har det varit några "speciella" hyresgäster också, dock verkar det vara ganska snabb rotation på galningar O_o..
 
I "mitt" stall är vi tre stycken som står, stallägaren, jag och en till. Vi inhyrda har varsin häst, och stallägaren täcker upp de andra boxarna själv, totalt finns det plats för sju hästar i stallet och några till på lösdrift. Ingen av de andra rider, och det är lite tråkigt eftersom jag alltid blir tvungen att rida ut ensam eller be någon annan följa med till fots. Jag föredrar att vara ensam när jag ska rida i paddocken, men det hade inte gjort något att ha någon att rida ut med någon gång i veckan i alla fall.

Stallägaren är dock mycket i stallet, och vi kommer nästan alltid bra överens (man kan väl aldrig vara helt överens om allting, med någon människa man har i sitt liv?), jag vet att jag alltid kan fråga henne om jag behöver hjälp med något och jag hoppas att det är ömsesidigt. Den andra hästägaren är däremot knepig. Hen var där när jag flyttade in, och jag har hela tiden haft känslan av att hen inte är överförtjust i varken mig eller min häst, det är fler än en gång som personen inte ens hälsar när vi möts i stallet. Lite tråkigt, eftersom jag verkligen inte vet varför hen känner så, stallägaren vet inte heller. Stallägaren och den andra personen fungerar bättre tillsammans. Den här personen är däremot i stallet väldigt sällan, så det gör inte så mycket.

Vi har en whiteboard, men den används bara till stallägarens små kom-ihåg till sig själv. Hon har som regel att inte ta "groll" där, utan ta det med henne face-to-face om det är problem. Det tycker jag är jättebra, i mitt förra stall var det rena dagisnivån med elaka meddelanden och påhopp. Eftersom jag och den andra hyresgästen inte har någonting med varandra att göra funkar det dessutom utmärkt att ta upp problem direkt med stallägaren.
 
Jag står i ett stall med 45boxar (tror jag det är) och just nu är det nästan fullt. Stallägaren hade räknat ut någon gång att det går strax under 100 personer i stallet per dag om jag kommer ihåg rätt. Många är 2 på en häst.
Jag trivs riktigt bra! Första gången på riktigt länge jag verkligen trivs, har under dom senaste åren flyttat runt lite grann för att jag inte har hittat rätt.

För att vara 45 hästar tycker jag det är väldigt, väldigt, lite bråk. Självklart finns det vissa som inte gillar varandra, men det går inte ut över oss andra, utan man umgås bara lite mindre med dom.
Inga arga meddelanden på tavlan eller liknande. Det argaste just nu är "GLÖM INTE LÅSA SADELKAMMAREN!" :)

Det händer alltid mycket hos oss både hemsida och facebooksidan lever och framför allt stallet. Vi har både uteritter, träningar, tävlingar, kurser ect. Det händer nästan alltid något en helgdag i veckan. Men i snitt skulle jag säga att det är 2-3 aktiviteter i månaden (alltså kurser eller tävlingar, träningar har vi varje vecka)
Alla hälsar på alla och kaffebryggaren går varm. Vi har även många utifrån som kommer och vill vara med på våra aktiviteter och vi får alltid höra "Gud vad kul med ett stall som lever"

Mycket tror jag på människorna som står i stallet, har varit lite smått med vissa personer men som nu har flyttat. Men sen tror jag det beror på bra stallägare som både kan ta till sig kritik och ställa ner foten när det räcker. Stallägarna är ett sambos där båda rider och har hästar och vill ha stall och har det inte för att ha sina hästar gratis eller tar inackorderingar för att dom kan utan tar in folk för att dom vill.
 
Hej hästvänner! Det skulle vara intressant att veta hur ni har det med den sociala gemenskapen och sammanhållningen i ert stall? Alltså ni som är inackorderade eller ni som har eget stall men att ni kanske har människor som hyr box/plats i lösdrift?! Fungerar det bra med kommunikationen? Rider ni ut tillsammans och anordnar ni några gemensamma aktiviteter? Är det mycket bråk och möts ni ofta av arga "meddelanden" på anslagstavlan när ni kommer till stallet? Är ni bästa vänner allihopa eller hejar ni knappt på varandra när ni möts?! :p

Jag står på en stor anläggning med 70 privathästar och 30 polohästar. Just i vårt lilla stall är vi 9 hästar.
Över lag tycker jag det är rätt god stämning på hela gården. Det är lite alla sorters hästar och folk. Och stallägarna tycker jag är bra på att styra upp regler och se till att folk är trevliga. Det i kombination tror jag ger den trevliga stämningen.

Vi har stallchefer för varje stall. Vår som vi haft nu nåt år är jättebra! Att ha bra stallchef är viktigt! Hon ser till att det inte finns möjlighet för missförstånd och onödiga negativa känslor kring saker genom att ha tydliga regler(som vi alla ok:at), tydlig kommunikation och vara rak, ärlig och opartisk. Super!
Vi har också delat upp de ansvarsområden som finns klart och tydligt och då också minimerat risk för tjafs i onödan.
Till nya inflyttningar finns en stallpärm med regler nedskrivet.
Vi har också stalmöten på regelbunden basis, typ varje kvartal, för att se till att allt funkar.

En del av oss umgås på fritiden. Men vi pratar alla och har trevligt i stallet, rider ihop en del och försöker ha någon liten grej ihop utöver stallet då och då.

Vi har inte några arga meddelanden direkt på tavlan. Vi har enats om att hålla god ton och försöker alla följa det.
Jag tycker det är sällsynt god stämning faktiskt. Trevligt!

Vi är ju liksom alla olika och man kan inte tycka samma om allt. Men stallet har vissa regler som vi alla måste följa. Sen hur man i övrigt gör med sin häst måste ju var och en få bestämma utan att andra lägger sig i.
Alla hos oss bryr sig om sin häst och vill dennes bästa.

Jag har varit väldigt dålig nu en period och har fått väldigt fin hjälp av mina stallkompisar med lite tyngre stallsysslor.

Klart det kan skita sig någonstans någon gång. Men det är ju mänskligt.
Jag är väl dock en sån som inte riktigt orkar bry mig om småsaker.
Påverkar det inte min häst negativt är det inte värt att tjafsa om.
Iom att folk vet att jag inte bökar om saker ofta eller i onödan så brukar det tas på allvar om jag tar upp något som jag skulle vilja förändra.
Jag jobbar ju med hästar och anses ha rätt bra hästvett. Så om jag tycker något brukar man iaf fundera noga på saken.
Jag kan tycka att i de stall där det är mycket tjafs är det ofta bristande ledarskap, bristande kommunikation och att man lite grann frångår vad som eg är viktigt. Man tjafsar om småskit och lägger energi på att bli irriterad över larv.
Tydliggör man vad som gäller och ser till att det upprätthålls(av stallchef främst) brukar problem minska.
Ser man också till att inte uppmuntra uppviglare/skitsnackare/de som bara ser problem utan bara markerar att man inte är intresserad av deras blaj brukar det sprida sig med lugn som följd.
 
Jag är medryttare på en ridskolehäst och är inte alltför sällan den i stallet som har bäst koll på läget, t ex när eleverna börjar droppa in på kvällen innan ridläraren har anlänt. Numera hälsar jag alltid på alla jag träffar i stallet. Vissa stirrar bara konstigt tillbaka, men det är ju knappast mitt problem. Har jag tid försöker jag även hålla öronen öppna efter om det är någon som verkar behöva hjälp. Ridskolestall och liknande är ju av naturliga skäl särskilt utsatta för hierarkibildning, så jag tror att det är jätteviktigt att föregå med gott exempel. När jag började på min ridskola för massor med år sen förekom det en del otrevliga äldre stalltjejer som vi småtjejer och -killar helst undvek, men på senare år har alla jag pratat med varit överens om att stämningen numera är jättefin.
 
Vi har en väldig familjär känsla i stallet! Fyra hästar, fem personer. (Stallägaren+dotter, jag+mamma och en till tjej)
Jag och stallägarens dotter har känt varandra och umgåtts sen vi var barn. Vi hjälper varandra om vi ber om hjälp men även annars också, mockar, fyller höpåsar, åker med varandra på träning/tävling/löshoppning. Nu när jag är höggravid så hjälper hon mig med min unghäst och jag gör det jag orkar med foglossning. :)
Vi är allihopa flexibla och om något problem skulle uppstå så pratar vi givetvis om det.
Är så nöjd jag kan bli! :)
 
Mitt stall är fantastiskt, och jag kan inte tänka mig att ha det på något annat sätt. 8 boxar, nästan medryttare på varje häst så mycket folk för att vara så litet stall. Vi är som en stor familj, fikar dagligen, har flera fester per år och reser utomlands tillsammans ibland! Det är ca 3 år sedan en helt ny hyresgäst kom in, de flesta i gänget är "återvändare", som flyttat härifrån men kommit tillbaka igen.
 
Jag som hade hoppats få läsa litegrann om stallgnabb i den här tråden. :o Jag med eget stall sitter bara och blir avundsjuk på er nu ju. Vill också ha stallkompisar! :(
 
Jag som hade hoppats få läsa litegrann om stallgnabb i den här tråden. :o Jag med eget stall sitter bara och blir avundsjuk på er nu ju. Vill också ha stallkompisar! :(

Jag har också eget stall där bara jag och mina två hästar är :D Är det någon mer där så är det min man och dotter. Helt perfekt och skulle aldrig mer vilja dela stalla med någon! Gjort det en period och aldrig mer!!! Jag är nog en renodlad ensamvarg :angel:

Men jag tycker det är kul att läsa att så många har det bra i sina stall! Oftast läser man om det omvända tyvärr.
 
Vi har väl inget bråk i vårt stall, det är mer att jag kan störa mig på andras oordning men inte så till den grad att jag skulle börja skälla ut folk eller sura. Annars är det väl som alla samlingsplatser för människor, vissa kommer bättre överens med varandra än andra men alla hälsar på varandra och vissa väljer oftare än andra att samåka till stallet/rida ut osv.
 
Jag har också eget stall där bara jag och mina två hästar är :D Är det någon mer där så är det min man och dotter. Helt perfekt och skulle aldrig mer vilja dela stalla med någon! Gjort det en period och aldrig mer!!! Jag är nog en renodlad ensamvarg :angel:

Men jag tycker det är kul att läsa att så många har det bra i sina stall! Oftast läser man om det omvända tyvärr.

Jaa, självklart jättehärligt att bestämma helt själv, men ibland, ibland, ibland, önskar jag att någon kunde stå och mocka boxen bredvid :angel:
 
Vill du läsa om stallgnabb så skulle du startat tråden när jag stod på en stor anläggning där vi privatupstallade delade anläggningen med ridskola och ridgymnasieverksamhet. Många bitchiga "jag kan bete mig hur jag vill för jag har precis börjat gymnasiet"attityder.
Att flera småtjejer gaddade ihop sig och ställde sina överfyllda skottkärror mitt i gången när man kom med 15kg höpåsar bara för att jävlas som dom monster dom va, det va vardagsmat för oss "privata"...
 
Har eget stall numera (och trivs fantastiskt bra!) men har stått inackorderad förr. Det senaste stället hade 10boxar och en jättebra stallägare som hade 3 boxar för egen del, vi övriga kom också bra överens. Det var dock en person som jag inte orkade med, en yngre tjej som förutom sin ouppfostrade häst även hade en ännu mer ouppfostrad liten vidrig hund lös i stallet som hon skrek på. Lägg dessutom till att hon hade en skitdålig attityd mot vissa och fjäskade och hade sig mot andra... :grin: Om jag någon gång -mot all förmodan- skulle längta efter sällskap så tänker jag bara tillbaks och ångrar mig snabbt :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 471
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 335
Senast: KattisL
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 898
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp