Snygga ridkläder för oss med former!

corre77

Trådstartare
Undrar vad ni med lite former använder för ridkläder, byxor, stövelskaft/ridstövlar, jackor mm.
Själv har jag svårt att köpa snygga ridbyxor då jag normalt har stl 42...och stövleskaften ska vi inte tala om...
Jag kan tipsa om Montain Horse siluette eller dyons (dyons kan man få sydda efter sina mått, men dyra) och Roping ridbyxor...
skulle gärna vilja ha ett på JW ridbyxor men har ingen aning om hur dessa är i storleken.

Sv: Snygga ridkläder för oss med former!

Först och främst, bra trådinitiativ!:laugh:
Jag har också framförallt svårt med stövlar/shortchaps. Har haft ett par Mountain Horse föregångarna till Supreme High Rider, stövlar alltså, för det finns som vida skaft. Har funkat okej, har annars också haft svårt att hitta shortchaps som håller? Hittade ett par från Jacson på G*kås som jag ska prova nu...
I ridbyxeväg kan jag tipsa om Eurostar och Kyra K, fast har kört en hel del på Hööks egna märke CRW, dom funkar faktiskt utomordentligt!
Tror att JW funkar bra i "större" storlekar, vet dock inte om dom är små/stora o.s.v.
Hmm, men de va väl de jag kom på just nu :)

Vad kul att du gillade tråd initiativet:)
Jag blir bara trött på att prova ridkläder, då de nästan alltid är för små iallafall om jag ska ha equiline eller pikeur eller något av de "dyrare" märkena. Har gett upp mitt ridstövel letande då de blir alldeles för dyra då de måste special beställas:(
Fram med alla bra och snygga ridklädestips!!!

Mina favoritridbyxor kommer faktiskt från Hööks, ett par CRW Exlusive
Har hittils hållt över förväntningarna med :)

Sen tycker jag om Cavallos ridbyxor och sen bara Älskar jag MHs ridbyxor med gubbveck fram dem sitter som gjutna på mig som också har en hel del former.

Roping är också bra, men vart hittar man dem nu för tiden? Förr tyckte jag varenda ridsportsaffär hade dem men nu verkar dem vara kaputt borta ?

Kyra K ridbyxor kan jag absolut INTE ha då dem är alldeles för smala/raka i passformen för mig.

När det gäller jackor så föredrar jag faktiskt att rida i Haglöfs skaljackor då de har utmärkt passform på mig :)

MH har också några modeller som fungerar men i regel tycker jag att ridjackor är alldles för smala i passformen, de är för tighta över tuttarna, framförallt om man ska ha en säkerhetsväst under och för att inte tala om ärmarna, tycker att de är sååå fruktansvärt tighta i ärmarna att man inte kan röra sig :(

I ridklädes mode ska man nog vara 180 lång och väga 45kg, vi får börja tillverka ridkläder för oss som ser ut som människor!

Cavallo och MH, dem ska jag ta och prova!! Det var ett tag sen jag köpte mina sista Roping, men de finns bla på en del webbutiker.
Jag skulle prova ett par ursnygga Equiline ridbyxor här för ett tag sen provade största storleken som jag inte ens fick över vaderna:eek:

Crw:s exlusive har jag också ett par ganska ok men lite låga i grenen.

Undrar vad ni med lite former använder för ridkläder, byxor, stövelskaft/ridstövlar, jackor mm.
Själv har jag svårt att köpa snygga ridbyxor då jag normalt har stl 42...och stövleskaften ska vi inte tala om...
Jag kan tipsa om Montain Horse siluette eller dyons (dyons kan man få sydda efter sina mått, men dyra) och Roping ridbyxor...
skulle gärna vilja ha ett på JW ridbyxor men har ingen aning om hur dessa är i storleken.

Jag har 42-44 i byxor och Cavallo sitter bra på mig. De är dock generellt ganska smala i midjan men med bra plats för ändan (klassisk kvinnlig form). Är man kort ska man köpa i strl 42, 44 osv och är man längre ska man gå på 80, 84 osv.

Kyra K är även på mig alldeles för raka i modellen och de sitter bara allmänt dåligt oavsett vilken storlek jag provar.

Jag har stl 40 till 42 o absolut inga problem att hitta snygga kläder. Föredrar lite lägre midja o kyras var verkligen mina favoriter o så tillverkas de inte mer :(
Mitt senaste köp var de rutiga billiga från hööks, sitter perfekt :)
Piké tröjor passar de flesta, snyggt o bekvämt. Jag köper på gina :) även snyggt när det blir lite kallare att ha under en v ringad stickad tröja, stadium har massa snygga i olika färger.
Har mh supreme stövlar, riktigt trevliga stövlar till bra pris :)
Har du stl 42 kan du absolut ha pikeur byxor, det finns ju i massa olika snitt.

Bison, det finns en Kyra outlet i Flyinge som har massor med superfina ridbyxor ;)
Köpte ett par där som jag tycker sitter alldeles förträffligt, plus att dom är äckligt snygga också!

Det är 40mil dit :(
Har två par som jag älskar, tror modellen heter max. Vågar knappt använda dem eftersom jag inte vill slita ut dem

I ridklädes mode ska man nog vara 180 lång och väga 45kg, vi får börja tillverka ridkläder för oss som ser ut som människor!

Hur "offensive" är inte det där då?

Ungefär som att jag skulle skriva.

"Kanske dags att banta om ni vill komma i ridkläder."

Till TS, "former"?

Jag har former, rejäla höfter och ganska smal midja.
Jag har inga problem att hitta ridkläder i något märke.

Missade du Kyra Outleten på GHS? :(
Jag vet en butik i Stockholm som har en del av outleten, kan leta efter några åt dig! :)

ja det måste jag gjort :( snyft!

det får du jättegärna göra :love:

Det håller jag inte alls med om, ser det snarare som ett konstaterande att väldigt mycket ridkläder är för långa smala personer med otroligt lite former.

Sen är jag inte tjock (hela 9,7% underhudsfett just nu), men jag har muskler efter åratal av ridning och tävlingscyklande som gör att jag inte är pinnsmal och sen har jag även mycket kvinnliga former i mig själv vid lår, stuss och bröst framförallt.

Tycker hursomhelst att det är ganska konstigt att modeindustrin i stort gör kläder som har former som passar formlösa 14åringar och inte så som en "normal" kvinna ser ut...För hur många av oss är jättelånga, platta och toksmala? Även om det också finns människor med den kroppsformen.

Till TS, "former"?

Jag har former, rejäla höfter och ganska smal midja.
Jag har inga problem att hitta ridkläder i något märke.

Vad bra att du inte har några problem att hitta ridkläder:) alla ser vi olika ut! Jag är inte heller riktigt "tjock" utan har breda höfter och är ganska kurvig... Man vill ju ändå ha kläder som passar..

Senast ändrad:

Normal kvinna? Hur ser en "normal" kvinna ut?

Du skrev "vi får börja tillverka ridkläder för oss som ser ut som människor!"

Ser man inte ut som en människa om man är smal och lång? Det är det jag finner frånstötande.

Bra fråga, det finns inget normalt då alla skiljer sig lite eller mycket från en annan. Det skulle i sådana fall vara de olika "facken" som folk klassar andra. Ogillar själv ordet "normal".

Vill bara tala om att det finns visst flera olika jättebra ridbyxor för oss med former...

Jag behöver 44-46 och har ridbyxor från Roping Country Wear, CRW, Classic Touch, Riders Choise-Cotton Naturals, Moorkens Royal Highness by Jacson.....

Fick äntligen efter många många års letande fatt i ett par ridstövlar utan att behöva måttbeställa.
Graninge med resår på utsidan i storlek vid som jag lämnade in till skomakeren för i syning av dragkedja bak så jag kunde komma i dom...
Så nu har jag ridstövlar som passar mina vader, med liiite milt "våld" = dragande i resåren på utsidan när jag först sätter på dom men sen sitter dom som gjutna när dom blivit varma av benen, som är 45 resp 46 cm i omkrets.... Efter 45 års ridande och viss tävlingscykling i slutet av tonåren + genetiska anlag har jag likadana breda vader som min farmor hade....

Vanligtvis har jag schortchaps och skor, Toggi, när jag rider. men jag vet tyvärr inte vad mina schortchaps har för märken då det inget står på dom, men dom är alla i läder utom 1 par i Amara konstläder och 1 par i neopren från Charisma Horse.

Jackor när jag rider har jag en urgammal CRW vår och höst. På vintern har jag reflexjacka från Hööks, den långa av den gamla modellen, och kort jacka från Jacson.
Regnar det har jag någon av mina älskade engelska oljerockar... :love:

Det jag har mest problem med är att hitta strumpor som går om mina vader...
Dom jag har är 1 par korta Kyra och 2 par långa från HKM....
Annars har jag mina älskade Celeste Stein över vanliga fula herrstrumpor...

vad kul med lite ny input då det gäller kläder!! Jag hoppas att fler med kurvor tittar in och skriver!!!!!!!!

*Hoppar in i tråden*

Tycker också att denna tråden var ett trevligt initiativ :)

Har dessvärre inga nya tips att ge.. De senaste ridbyxorna som jag köpte var ett par svarta och gråa CRW från Hööks, nöjd med dessa :) Har även nyligen köpt ett par svarta shortchaps (kieffer) som jag visserligen inte har använt ännu, men men. Så trevligt att handla ibland :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka