Snuvig efter ridning

Nethril

Trådstartare
Har en kompis som har en quarter blir så snuvig.
Näsflödet börjar vid ansträngning och när de kommer in efter ett pass i ridhuset så ser man hur det har runnit svagt vitfärgat snor (ser nästan ut som spott med lite skum i) från närborrarna ner längs överläppen.

Hästen hade inte detta på sommaren men har haft det såhär nu sedan september ungefär.

Vad kan detta bero på? Tempen är ok, ingen hosta, han står på torv och höet är av bra kvalitet.

Sv: Snuvig efter ridning

Så där har min också haft det...hmmm...länge. Det kommer till och från. Jag tolkar det som att slemhinnorna får ökad produktion vid ansträngning precis som hos oss. Inget farligt alltså! Näsföldet slutar ofta inom 5 min efter att vi kommit in i stallet.

Min har ibland fått detta efter längre transportresor också och flödet försvinner efter 5 min.

//Alice

Min gamle kan oxå bli lite snorig utan att han är sjuk/förkyld. Han är gammal o när han sätts igång i arbete så kommer den gamle kroppen igång o "rensar" omloppet.. Hmm... vet inte hur jag ska förklara riktigt... De första gångerna tog jag ett blodprov för att kolla om det var en förkylning eller ngt men det visade inget på proverna o veterinären sa åt mig attt rida på så han får "resa" upp systemet.
Självklart bör ni kolla med veterinär och/eller ta ett blodprov först så ni inte överanstränger hästen OM det är ngt!

Lycka till!

Men hjälp vad jag har halkat på tangenterna i första inlägget :o
Har en kompis som har en quarter som blir så snuvig.
Ska det ju stå :p

Och självklart är det näsborrarna och inte närborrarna :D

MaRomer: Ja det trodde ägaren också först. Men det ger inte med sig. (Och hästen står inte i drag). Konstigt att han inte är snuvig hela tiden utan bara vid ridning?

Alice: Ja men det låter ju precis som denna hästen har det :) Ja jag tänkte också att det kunde vara nåt sånt. Är själv en sån som snorar vid ansträngning oavsett förkylning eller ej:D Dock är det lite mystiskt att han bara har det såhär under vintern? Han har bara varit hos ägaren sedan i somras så han kan ju ha varit sånhär förra vintern också.:)

MissMolly: Tack för ditt svar!:)

Liknande trådar

A
Hästvård Har nu haft ett konstigt problem med min underbare haflingervalack i nära ett och ett halvt år (har haft honom i fyra år). :( Köpte...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Austarla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter