Snuskigt brunt slem....

K

Krokodilen

I lördags var jag ute och red med ett gäng från stallet. Min kuse (Ivan) var jättepigg och sprang och småtramsa lattjade och bockade lite var rädd för snö som låg i högar i diket typ precis som vanligt. :smirk:
Så kom vi till vårat favvofält där alla hästar vet att man får galoppa. Ivan kör huvudet i backen och piper glatt och drar en storbock då knäpper det till typ som om lätet när man knäpper med fingrarna och ur ena näsborren formligen forsar det nått brunt kaggamoj och eftersom vi galopperar blir han lika rädd som mig börjar slänga med huvudet så han sprutlakerar mig med detta slem :crazy:. När jag får stop på honom rinner det fortfarande, utan överdrift det kom säkert ½liter det var som att sätta på kökskranen sen slutade det bara. Konsistensen var som sånt grönt slem man kunde köpa i leksaksaffären. Men det var brunt och inte blod-rött.

Jag blev först lite hysterisk men sen var det bara att leda hen honom vågade inte sitta upp igen. Hästen var hur pigg som helst rosa och fin i slemhinnorna, ingen temp och åt precis som vanligt. Jag ringde självklart veterinären men hon tyckte att det var helt meningslöst att komma ut när han var så pigg. Det enda hon kunde tänka sig var att han haft nån lättare typ av bihåleinflamation och att det där gojset var tvunget att komma ut. Jag skulle ta det lugnt en vecka tempa honom varje dag och återkomma om det hände nått.

Har nån varit med om något liknande :confused:
Det var j-vligt äckligt och först trodde jag att hjärnan rann ut :smirk: lite hysteriskt kanske men men

Vad tycker ni att man ska göra? Nu är han precis som vanligt ingen temp ingenting.

//LINDA

Bättre med brunt slem utanpå än inuti iallafall. Var förmodligen någon blodblandad snorreservoir som låg och lurpassade i en bihåla eller i en svårtillgänglig näsvindel. (Brunt - gammalt blod). Tempa honom dagligen och ta det lite lugnt en vecka, om inget tillstöter tycker jag att du ska betrakta honom som frisk!

Nåt sånt kom ur min gamla häst oxå när han gick på antibiotika för just bihåleinflammation... Jätte äckligt men som sagt bättre utanpå än innuti...Det är ju bra att det kommer ut! Jag håller med vet och andra om att vara lite försiktig ett par dagar och tempa, lyssna också på hur han(?) andas och var uppmärksam på hosta. Om han börjar hosta eller "rossla" kontakta vet. igen, konisk hosta är inget man vill ha.

Ush.. Tur att hästen är ok i alla fall.. Min häst hostade upp grön-svarta slemklumpar.. Ush..

Tack för era svar.
Har tempat honom 2 gånger per dag och allt är normalt än han är jätte pigg och glad.
Låter honom vila veckan ut sen ska jag sätta igång honom igen lite lugnt.
Det är skönt att få skriva av sig lite om det händer nått och få lite lugnande svar ;) Jag har en förmåga att stressa upp mig lite i onödan ibland :smirk:

//LINDA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka