Snuskig katt

aneka

Trådstartare
Våran nya lilla katt som vi införskaffade har en liten syssla för sig som inte är så himmla mysig.

Varje gång han varit på toaletten och gjort nr. 2 och hoppar ut från lådan så går han iväg en bit och sätter sig sedan på baken och gör hund stilen, alltså sitter ner men drar sig fram med framtassarna och alltså skrapar av bajset i baken på tex, golvet eller varför inte mattes alla älskade mattor som hon har. Vilket varken jag eller min sambo tycker är så himmla mysigt att ha en massa fartränder överallt. Vi har försökt peta på honom men han går vidare till ett annat ställle så man får säkert putta på honom 4-5ggr innan han sätter sig ner och börjar slicka bort det istället. Men även om man inte puttar på honom så sätter han sig iaf ner efteråt och slickar bort det, varför kan han inte bara göra det?

Någon mer som har en katt som gör så här? Hur får man bukt på det?
Jag tror inte att det är mask, detta sker enbart när han gjort nr 2 på lådan.
Går det att göra något åt det eller får man hålla ut tills han blivit 6mån och kastrerad så han kan få börja gå ut?

Sv: Snuskig katt

Nej det har han tyvärr inte.
Han äter mjaus torrfoder och mjukmat.

Borde jag byta foder eller ta honom till vetrinären?

Han va inte så lös(det va iaf form på korvarna) när vi bytte foder och inte heller ett tag efter utan det har mest kommit som senaste två veckorna.

Vad som dyker upp i min skalle som orsaker är mask eller analsäcksproblem. Friska katter brukar inte göra såhär, de är renliga. Nån irritation är det fråga om. Hur ser det ut därbak?

Min ene katt gör så när han försöker göra sig av med en hårboll som fastnat. Titta efter ordentligt och hjälp honom få loss bollen om det är så.

Han ser helt frisk ut där bak tycker jag. Ingen irritation eller något som ser ut att vilja komma ut.

Ska nog prova att avmaska båda, även fast jag inte tror att det är mask som är problemet men det kanske är det iaf. Vad ska man använda för medel? Katterna är 1år resp. 4-5mån.

Det är den yngsta som har problemet.

Han kanske har en känslig mage? Ifall han hade fast avföring skulle han nog inte bete sig på detta sätt. Mjau torrfoder är nog bara skit men deras blötmat är bra. Jag skulle pröva att byta ut torrfodret till ett för katter med känsliga magar ett tag för att se om det skedde någon förbättring. Något av dessa kanske: RC Sensible eller Hills Sensitive Stomach. Fast byta ut det successivt då så att det inte går för snabbt.

Några länkar: http://www.hillspet.com/zSkin_2/pro...8474395183417&bmUID=1194372606552&bmLocale=sv

http://www.royalcanin.se/Katt2/Produkter/Produkter/Specialkost/Sensible-33/

Gör det något om den äldre katten äter av det torrfodret då också? Eftersom det kommer vara svårt att hålla isär deras mat då dom har fri tillgång på mat. Att ge ut maten på fasta tider fungerar inte så himmla bra då vi är hemma så oregelbundna tider.

Men det är mest den lilla som äter torrfodret så det kanske inte gör så himmla mycket?

Nej, jag tror inte det ska göra något, fodret innehåller ju alla nödvändiga ämnen ändå så. Fast du kanske ska fråga en vet. eller dem maila någon på hemsidan som säkert vet.

hundar gör ju på detta sätt när de har fått en analsäcksinflammation.vet ej om katterna kan ha det?ring vetrinären. tror inte detta kostar nmågot. gjorde inte det när jag bara ringde och frågade iaf.

Lutar år analsäckarna jag med. Det är väl inget att gå och dra på, bara beställa tid för en kontroll. Bättre stämma i bäcken osv...

Får ringa vetrinären i morgon då och höra vad han säger.
Vill ju att min lilla plutt ska må bra!

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 366
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar