snubblig och tappskor

A

almis

vet inte om detta hamnar rätt, men gör ett försök. Har en varmblodsvalck på lån och har nu haft tre tappskor på ca en månads tid. (senast nu ikväll..) känns som om inte allt står rätt till. alltid samma sko (höger fram) och alltid i samma hage. Är rätt snubblig emellanåt när han rids, men tappskor sker bara i hagen. Ska kontakta vet i veckan, men lör kväll känns inte rätt tid för det.
Tankar om vad det kan bero på? Känns inte bra det här, är rädd att det är något fel i kroppen på honom.

Sv: snubblig och tappskor

Hur gammal är han? Jag hade en unghäst som jag fick avliva för osteochondros, sammanväxta nackkotor. Han var mycket vinglig och trampade av sig skor.

mitt varmblod slet av sig skorna och snubblade mkt för vi böt ner skorna från 8milemeter till 6 och nu har hon hafft skorna på och snubblar inte:bump:

I mitt förra stall så hade vi en hage som bokstavligen åt skor!!
Varenda häst ist tappade skor, hagen var kuperad, höga berg och djupa dalar och till slut var det det första man tittade på när man kom till hästen. Tappsko??
Antingen pröva att byta hage en tid, hjälper inte det, byt hovis.
Att din häst tappar samma sko hela tiden kan bero på att det till slut inte finns mycket att fästa den i för hovslagarn.
Ser/känns den frisk ut för övrigt så är det nog ingen fara!!:)

Jag skulle kolla upp det med veterinär. Det låter inte helt sunt. Alla snubbliga hästar med tappskor jag träffat har haft fysiska problem, så som t.ex. sneda bäcken och pålagringar.

hm, det är alltid i samma hage som skorna ryker, verkar som om de "racar" mer än i de andra. Har insett att det är när han tvärnitar som frambenet inte hinner undan utan bakhoven trampar till på framskon. (som då ryker all världens väg..)

Vet är kontaktad, så vi får se vad resultatet blir:( . är ju tyvärr rädd att det är nåt fel i kroppen.

Har inte funderat på att byta hovslagare?

Den ridtravaren jag rider tappade väldigt ofta skor förr och snubblade på plan mark när man red. Detta avhjälptes enormt när tån kortades en bit och nu har han inte tappat en sko. Inte heller snubblar han.
Kanske är en lösning. Prata med hovslagaren!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
753
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka