Snösulor?

Kicki_83

Trådstartare
Använder ni snösulor?
Varför/varför inte?

Själv använder jag inte fast han skulle behöva men har hört att dom lättare kan få hovböld med snösulor.

Sv: Snösulor?

Jag använder snösulor när det är snö ute, alltid.

Pga hästarna får styltor annars, kan knappt gå i hagen, brodden når inte ner osv.
Snösulor är lika självklart som brodd för mig, har aldrig haft problem med hovböld pga sulorna. Och även om risken skulle öka tar jag hellre det än ett brutet ben och fläkningar :)

Jo det e ju sant hovböld är lindrigt mot för brutna ben och fläkning...

Har alltid snösulor på vintern. Vid nästa skoning är det väl dax att sätta på dom. Skulle tom behövt det idag fast det var 6 g varmt. Snö, vatten och lite fruset betydde styltor. Har aldrig haft några problem...

håller med dig,dom är super när det är snö.:rofl:

Vi använder alltid snösulor så vi slipper styltor. Har aldrig hört att dom kan få hovbölder av det. Vi har haft snösulor i 15 år och inga som helst problem.

url=http://www.pixbox.se/pic30237604]
30237604.jpg
[/url]

Jag har alltid snösulor på min häst på vintern, trots att jag bor i Skåne och har barmark för det mesta. När snön väl kommer så är det oftast blötsnö och hästen får gigantiska styltor direkt, så sulorna åker på vid decemberskoningen så vi är förberedda. Dessutom älskar jag att rida i snön så det är lite retligt om hästen måste vila för att han inte har några snösulor. :p

Trots att vi har mycket barmark så har jag aldrig haft problem med hovbölder. Använder den här sortens sulor:
16594400.jpg

Vi använder alltid snösulor så vi slipper styltor. Har aldrig hört att dom kan få hovbölder av det. Vi har haft snösulor i 15 år och inga som helst problem.

url=http://www.pixbox.se/pic30237604]
30237604.jpg
[/url]

Blir det inte instängt i hoven med en sådan snösula? jag tänker att det skulle vara fuktigt jämt och samlas skit som man inte får bort?

Använder också den typen av sulor. Här är det ju snö i kortare perioder, förutom förra vintern då vi verkligen hade vinter. Jollan får styltor direkt annars och då är styltorna inte små precis. Ser rent livsfarligt ut när hon kommer balanserandes med dessa styltor.

Har inte haft problem med några hovbölder än så länge iaf. Brukar försöka rensa upp under kanten om jag upplever att det lägger sig grus där.

Även om man inte skulle rida så mycket under vintern så gör sulorna nytta i hagen när det är snö.

Nej jag använder inte snösulor och har inte gjort det på ca 7-8 år. Hade en väldigt tappskobenägen häst och jag har aldrig tyckt att de hjälper tillräckligt mycket, alla hästar jag känner får snöstyltor oavsett.

Blir det inte instängt i hoven med en sådan snösula? jag tänker att det skulle vara fuktigt jämt och samlas skit som man inte får bort?

Instängt å instängt. Det klart det blir men det är inga som helst problem. hoven ser jättefin ut när snösulan kommer bort och det fastnar aldrig någon snö där heller.
Billigt är det med. Vi använder dunkar som vi klipper sönder.

I dag åkte det på snösulor för mej med...men bara i fram jag tycker det fastnar mest där på honom. Skulle det inte vara så så får jag väl använda lite glassförpackningar i bak...

Jag har alltid snösulor på mina hästar mellan december och februari (bor i Blekinge, så det är inte jättemycket snö här). Förra vintern var de helt outstanding, inga styltor i hovarna och det går att rida nästan som om det inte var snö. (sen att det var så mycket snö att min hästs ben blev för korta är ju inte snösulornas fel...)
Har också hört att de lättare kan få hovbölder, men dels får man kratsa hovarna ordentligt och dels är en hovböld bättre än ett brutet ben, som någon annan sa.

Ja det gör jag. För att inte hästen ska få snöstyltor. Det fastnar så mkt snö att det inte går att rida, har alltid snösulor på vintern.

Vi har alltid snösulor på alla skodda hovar. Besten fick sina sulor för ett par veckor sedan, och nordsvensken idag. Återstår bara unghästen, som ska skos senare i veckan.

Använder alltid snösulor pga de får så höga styltor annars, har aldrig haft problem med hovbölder men om du har känsliga hästar så har jag hört att vanlig matlagningsolja fungerar bra :)

Använder alltid snösulor. Enda gången min häst fått en hovböld var den vintern som hon inte hade snösulor.

Jag har alltid snösulor i alla fyra hovar på min häst. Inge roligt när dom får styltor och halkar omkring, då hjälper inte brodden ändå.

Det kan bli lite styltor även fast sulorna är på, men det fastnar inte lika hårt så det slås ut bara hästen rör på sig. Skulle inte våga rida som vanligt under vintern utan sulor i alla hovarna.

Jag har snösulor fast bara fram för det fastnar sällan något i bakhovarna på min häst. Hon har aldrig fått någon hovböld.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: Meglio
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 328
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka