cactuspower

Trådstartare
Funderar lite på när ni sätter på era hästar snösulor?

Min häst ska skos under v 47 och det är ju inte säkert att det kommer snö, eller åtminstone någon snö som ligger kvar på backen på ett par veckor. Ska jag välja att sko med snösulor , är det ok även om det är barmark även under ett par veckor, eller hur gör man? Hästen behöver inte skos oftare en var 7-8 e vecka och om 8 veckor är det ju säkert full snökaos... vill ju gärna ha 4brodd + sulor sen för att kunna rida ordentligt och för att det ska kännas säkert för hästen att vistas ute i hagen med för den delen.

Sv: Snösulor

Min häst ska skos i december, typ mitten, och tänkte det blir lagom då att han får sulor och skor med 4 broddhål. Sen brukar det räcka att behålla vinterdojerna i 2 omgångar. Längre tid vill jag inte ha dem för jag tycker att hovarna blir förstörda då eftersom det inte är så mkt snö.
Fast å andra sidan vet man aldrig Om och När det kommer snö här, så bäst att gardera sig.

Man får vara noga att kratsa och rengöra så det inte fastnar grus och skit mellan sulan och hoven.

Jag har alltid satt på snösulor i december om skoningen matchar in då. Jag brukar tänka att om hästen ska gå med skorna längre än årsskiftet då får han sulor. Jag har aldrig haft problem med någonting som fastnar eller så, på någon av mina hästar. Min ska skos i slutet av november och skos var 8:e vecka.
Så nu i slutet av månaden blir det 4 broddhål och snösulor :)

Mina hästar har sulor + brodd sen nån vecka nu....
räknar väl med att ta av dom i april nångång ;P

Ena hästen(den som rids mest) är skodd med både sulor och 4 brodd i varje sko sen 1.5 vecka tillbaka. Den andra som inte är igång nu är skodd med 4 brodd i framskona bara just nu.

Den äldsta bli väldigt osäker på underlaget och vill knappt röra sig om hon inte har bra grepp närsnön och isen kommer så därför skos hon tidigt med sulor och brodd.

Plockar bort allt i april någon gång.

Våra ska skos i slutet av november och då åker det på sulor och alltihopa, för nästa skoning blir ju inte förrän januari sen...

Min häst ska skos i nästa vecka, och eftersom nästa skoning bli i januari så lutar det åt att det blir snösulor på nu även om det är tidigt. Skor aldrig med fasta brodd (knappt lönt här nere), men snösulor har hästen alltid på vintern. Har aldrig haft några problem trots att det är barmark stor del av vintern.

Mina skos idag och har hovis sulor åker dem på. Glömde förvarna men han måste väl insett det själv och ha ett lager :p Gillar inte att ha sulor + lera, men vi har redan haft snö två gånger och jag hoppas på en väldigt snöig vinter. :)

Vi brukar ha snösulor på våra dock hade vi det inte förra vintern. Det passade inte med skoningen och som tur var så hade vi inte mycket snö här.

Så vi får se hur det passar med skoningen denna gången. Tror att det blir mycket snö och en kall vinter om man ska lyda gamla skrönor: Är det gott om rönnbär blir det en kall vinter med mycket snö...:angel:

Hovis kommer förhoppningsvis på fredag och då är det snösulor som gäller. Samma sulor används vid nästa skoning och till gången där efter är det nog dags att plocka bort dom.
Även om det inte blir snö mer än i 2 dagar så är det värt det. Här var klabbsnö en dag nu förra veckan och genast fick pållan styltor som var hur höga som helst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 830
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve