Snorig häst efter djursjukhusvistelse.

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Min häst är snorig. Det är vitt och tjockt. Ingen feber eller hosta. Bara snor ut ena näsborren. Han har varit hemma i en vecka efter att ha stått på DS i Helsingborg i 9 dagar för magsår och sand i tarmen. Han är där sondad varje dag i 9 dagar med syliumfrön och epsonsalt för att få ur sanden. Nu är all sand borta och han är hemma och behandlas med Gastrogard för magsåret.
Vad tror ni att snuvan kan vara? En reaktion på sondningen? Infektion av något slag? Det visade sig 1 vecka efter att han kom hem. Borde han inte ha hosta eller färgat snor om det är infektion?
Behandlande veterinär är ledig denna veckan så jag avvaktar tills/om han blir sämre med att kontakta vet. Eller vad tycker ni?

Sv: Snorig häst efter djursjukhusvistelse.

Det är mycket i baciller i omlopp på klinik, att han är snorig är inte så konstigt tycker jag. Min ena stod där i nästan en månad, hon blev snorig när hon kom hem och hade även lite annat skit med sig hem, men så är det ju, det är ju inte friska djur som står på klinik...

Avvaktar och se så att det inte har samband med magen, en vanlig förkylning går ju över ganska fort. Kan ju vara så att han behöver slemlösande.

Ja visst är det så.. Det går ju inte att isolera alla hästar på en klinik.

Jag håller koll på honom och tar tempen två gånger om dagen. Blir det sämre så får jag ringa vet. Tror att det är någon liten förkylning.

Nu är det i och för sig ett par år sedan men min unghäst fick med sig streptokocker hem från djursjukhuset. Kom hem på fredagen, snorig på lördag först vitt men efter hand gulare och tjockare. Ingen feber men hästen var lite medtagen vilket ju också kan berott på den ganska långa resan hem. Kontaktade vet som ordinerade just slemlösande i en vecka, hjälpte inte alls.

Efter ett par veckor var det fortfarande ingen förbättring. Kontaktade en annan vet som inte ordinerade någonting utan menade på att unghästar är lite snoriga ibland. Bara att låta vara menade vetten. Men det blev inte bättre. Kontaktade första veterinären igen efter 6 veckor och tyckte att nu måste någonting göras, ville inte ha en snorig häst längre. Då tog veterinären (eller rättare sagt jag) ett prov på snoret eller nässekret som det heter med ett finare namn och det visade på streptokocker och krävde en penicillinkur på 14 dagar.

Det slemlösande pulvret var svindyrt och det kunde jag lika gärna slängt ut för det hjälpte inte ett skvatt. Men man ska heller inte använda penicillin om det verkligen inte behövs. Så om din häst inte blir bättre och framförallt om snoret blir gult och tjockt rekommenderar jag att du ber veterinär att ta ett prov så du verkligen kan medicinera rätt från början.

Tyvärr blev det ju så att min häst gick med den här infektionen i flera veckor och idag (3 år senare) har hon extraslag på hjärtat. Detta behöver ju inte ha med infektionen att göra men långvariga infektioner kan ge problem i längden

Ang slemlösande så kan man använda humanslemlösande istället, till en bråkdel av priset. Ligger dock på recept det med. Men bara som ett tips.

Kollade honom igen nu i kväll.. Fortfarande ingen feber men snoret är lite svagt gult nu. Pigg och glad i övrigt. Inte hostat en gång.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 141
Senast: Missemus
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka