Inom ridningen pratar man ibland om snöret i naveln som går rakt bak mot ryggraden och hur man drar i/släpper efter på det som förklaringsmodell för hur bäckenet ska vinklas. För ett tag sedan kom jag och en ickeridande person att tala om det här och hen sa då att hens pilatesinstruktör hade sagt att hen skulle ha snöret från naveln fastsatt mellan skulderbladen. Hen kunde inte redogöra för vad det skulle vara bra för att ha det fastsatt där utan det skulle bara vara så. Så, nu undrar jag, är det någon som vet syftet? Vad för positiva effekter skulle det ge? Hållning kan jag tänka mig men att skapa en hållning av spänning kan ju aldrig vara bra?! Bara det att det skulle vara fastsatt ger mig en känsla av spänning och jag kan komma på mig själv att skapa just en sådan spänning vid stress och det är ju absolut inget positivt utan skapar smärta och stelhet i rygg, nacke och axlar. Hen pratade också om att hen enligt instruktion från pilatesinstruktören försökte att alltid hålla in magen som om det skulle vara något positivt att alltid göra det vilket jag inte heller förstod. Att ständigt gå och spänna sig så kan inte ge något positivt alls utan snarare problem. Visst ska man sträva efter att ha en bra bålstabilitet men därifrån till att medvetet gå och hålla in magen jämt och ständigt är det iallafall för mig långt.
Så, någon som vet tanken bakom? Varför vill man ha snöret på det viset och varför vill man ha det fastsatt? Jag är så nyfiken på vad som är tanken bakom! Kroppsmedveten som jag är (hur jag rör, tränar och använder min egen kropp alltså så ingen tror att det handlar om vikt eller form) är jag så nyfiken på vad man vill ha ut av att ha snöret där.
Så, någon som vet tanken bakom? Varför vill man ha snöret på det viset och varför vill man ha det fastsatt? Jag är så nyfiken på vad som är tanken bakom! Kroppsmedveten som jag är (hur jag rör, tränar och använder min egen kropp alltså så ingen tror att det handlar om vikt eller form) är jag så nyfiken på vad man vill ha ut av att ha snöret där.