Snöröjning med häst

lizzie

Trådstartare
Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma...

Min fråga är om det är någon som plogar snö med sin häst. Vad använder ni för plogblad i sånt fall - köpt eller hemmasnickrat? Funkar det med bröstsele, eller behövs det rejälare saker?

Jag är väldigt trött på att min granne inte röjer snö efter ordning (något jag betalar för) och funderar mer och mer att använda hästen till att snöröja stall- och gårdsplan. Det är för stort för att skotta för hand.

Man slår ju två flugor i en smäll liksom - hästen får motion OCH det blir snöröjt :D

/Lizzie
 
Sv: Snöröjning med häst

Jag tror det säkert fungerar med en bröstsele.

Om du går in på www.blidfari.se om du rullar ned på första sidan så finns det en bild på någon som plogar med sin häst.
Ser ut som någon hemmasnickrad konstruktion.
 
Sv: Snöröjning med häst

Jag är också sugen på att ploga med min häst. Finns en annan tråd här på buke som jag hittat.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1087914&highlight=Plog

Själv är jag nog inne på att försöka bygga något själv. Hade tänkt att min och ardennern skulle få ploga vägar i hagen åt sej själva och små hästarna. Så jag vet inte om jag ska göra en plog och sätta på en redan befintlig vagn eller om man ska bygga något helt ny.

Är det inte så tung snö så borde det väl funka med bröstsele.

Precis så tänkte jag med hästarna får motion och det blir skottat kan inte bli bättre :)
 
Sv: Snöröjning med häst

Jag är också sugen på att ploga med min häst. Finns en annan tråd här på buke som jag hittat.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1087914&highlight=Plog

Själv är jag nog inne på att försöka bygga något själv. Hade tänkt att min och ardennern skulle få ploga vägar i hagen åt sej själva och små hästarna. Så jag vet inte om jag ska göra en plog och sätta på en redan befintlig vagn eller om man ska bygga något helt ny.

Är det inte så tung snö så borde det väl funka med bröstsele.

Precis så tänkte jag med hästarna får motion och det blir skottat kan inte bli bättre :)

Tack för länken! Jag sökte på "plogning" och fick ingen träff...

Fanns en del bra bilder på olika modeller av plogar!

/Lizzie
 
Sv: Snöröjning med häst

Sök på google om du inte redan gjort det...sökte på snöröjning/snöskottning med häst jag och fick fram lite grann...Kollade både på webben och bilder då.
 
Sv: Snöröjning med häst

Du behöver ng slags spetsplog.
Detta eftersom ekipaget annars drar snett.
2 skär av plåt i 90 graders vinkel, bredden beroende på kusens tyngd o kraft
 
Sv: Snöröjning med häst

Du behöver ng slags spetsplog.
Detta eftersom ekipaget annars drar snett.
2 skär av plåt i 90 graders vinkel, bredden beroende på kusens tyngd o kraft

Exmaken är svetsare så han ska fixa en spetsplog åt mig till nästa vinter. Hästen är ett halvblod på cirka 550 kg. Har ingen aning om hur mycket hon kan tänkas orka dra... :o

/Lizzie
 
Sv: Snöröjning med häst

Föreningen Skogshästen har i sin tidning "Mordärna hästkrafter" skrivit en del om snöplogning.

Ptr
 
Sv: Snöröjning med häst

Hej!

Jeg rydder sne med min nordsvenske hest. Jeg har set en artikel i "Moderna Hästkrafter" nr. 4 2005 hvor der er tegninger af forskellige sneryddere. Skriv evt din adresse her, så kan jeg sende dig en kopi.

God fornøjelse :)

Hilsen Helene - Danmark
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp