Snömodd och halka- gnälltråden.

Krans

Trådstartare
Hej, egentligen är denhär tråden bara i gnällsyfte.Men jag tänkte att man kanske kan avreagera sig lite kollektivt när man blir riktigt trött på vintern. Ok. Jag skulle rida ut idag. Polar pads och broddar på förstås. Snorhalt på vägen jag måste gå på för att komma till skogen. I skogen fick jag stanna var 50:e meter och kratsa bort de enorma snöstyltorna ( trots polar pads ). Och pålle var så pigg, så pigg och framåt. Försökte rida några varv på ridbanan,men halt under och moddigt ovanpå.Nu har det varit såhär i 1 månad. Snart får pålle semester till våren.Varför försöker man ens ?Grrrr☹. Ps har 3 mil till närmsta ridhus ds.Nån till som vill gnälla ? Hälsningar Less.
 
Hej, egentligen är denhär tråden bara i gnällsyfte.Men jag tänkte att man kanske kan avreagera sig lite kollektivt när man blir riktigt trött på vintern. Ok. Jag skulle rida ut idag. Polar pads och broddar på förstås. Snorhalt på vägen jag måste gå på för att komma till skogen. I skogen fick jag stanna var 50:e meter och kratsa bort de enorma snöstyltorna ( trots polar pads ). Och pålle var så pigg, så pigg och framåt. Försökte rida några varv på ridbanan,men halt under och moddigt ovanpå.Nu har det varit såhär i 1 månad. Snart får pålle semester till våren.Varför försöker man ens ?Grrrr☹. Ps har 3 mil till närmsta ridhus ds.Nån till som vill gnälla ? Hälsningar Less.
Margarin eller hovfett? Funkade på den tiden jag hade gammeltanten. Fanns inte snösulor då
 
Jag har bestämt mig för att nästa vinter ryker skorna på mina och så rider jag ”nån gång” när underlaget passar med barfota. Blir ju ändå inte att jag rider mer än ett par gånger/vecka iaf och eftersom vi inte siktar mot OS kan de gott vara lediga några månader. De rör sig och busar fullt tillräckligt i sin lösdrift.
 
Har funderat om man kunde gnida på Polar padsen med ngt. Ett stearinljus ? Nån spray ?
 
Förstår din frustration. Bor i södra Sverige, så "vintern" här är till 98% lera, och då vill jag inte ha snösulor. Problemet är att när det väl kommer snö blir man helt handikappad, särskilt när man har en häst som har lätt för att slåss i hagen och är skitjobbig med att hålla upp hovarna, så man vill varken ha henne broddad hela tiden (som jag hade med min gammeltant) eller skruva i och ur broddarna hela tiden. Hagen är helt okej, men överallt där det har kört bilar är det blankis. Som grädde på moset är det vägarbete precis utanför mig, så det kör x antal traktorer/lastbilar/grävare där 7-16 måndag-fredag, och gör allting ännu halare.

Har gett upp för tillfället och inväntar mildväder innan jag ger mig ut igen. Shettisen som är oskodd klarar sig något bättre, men den stora är det helt kört att få ut. Har också typ två mil till närmaste ridhus och varken dragbil eller transport, så det är rida ut som gäller.
 
Jag klagar sällan på snön. Bor så att det är snösulor och fyra brodd som gäller från mitten av november till mitten av mars.
Men vi har för mycket snö nu. Det går inte att rida på åkrarna och jag vågar mig inte ut i skogen än med min konvalescent, pga det ökade motståndet som blir av snön. Så vi rider fram och tillbaka på plogad grusväg. Hoppas hon blir friskförklarad i nästa vecka så jag törs rida nån annanstans än plogade vägar..
 
Problemet blir väl ffa när man inte har rätt grejer. Jag hade snösulir förr men nuförtiden är det ingen mening så jag räknar istället med några dagar som inte är ridbara. Lite styltor är inte hela världen för min häst, men är det jättestyltigt låter jag bara bli att rida den dan. Annars anpassar jag ridningen efter förutsättningarna. Är det kramsnö blir det pligade vägar om det finns. Är det halt och hårt väljer vi skogen/oplogade skogs/grusvägar. :)
 
Hej, egentligen är denhär tråden bara i gnällsyfte.Men jag tänkte att man kanske kan avreagera sig lite kollektivt när man blir riktigt trött på vintern. Ok. Jag skulle rida ut idag. Polar pads och broddar på förstås. Snorhalt på vägen jag måste gå på för att komma till skogen. I skogen fick jag stanna var 50:e meter och kratsa bort de enorma snöstyltorna ( trots polar pads ). Och pålle var så pigg, så pigg och framåt. Försökte rida några varv på ridbanan,men halt under och moddigt ovanpå.Nu har det varit såhär i 1 månad. Snart får pålle semester till våren.Varför försöker man ens ?Grrrr☹. Ps har 3 mil till närmsta ridhus ds.Nån till som vill gnälla ? Hälsningar Less.
Nej vad jobbigt :(.
Tycker polar pads funkat bra och inte blivit några klampor då.

Svårt att tro att fett skulle göra någon större skillnad. Tänker att fettet snabbt nöts bort från plasten?
Men du kan ju prova om det blir någon skillnad.
Du har inte övervägt snösulor eller hela sulor istället eftersom polar padsen inte ger resultat?
 
Jag är apleds på vintern. Här i min del av Uppland är det is is och lite mer is. Och har varit så större delen av vintern. För närvarande med ett rejält snötäcke ovanpå. Min fröken får spänningar och elände i kroppen, trots broddar, pga halkan. Blääääää.
 
Är också galet trött på vinter. Det är vackert med snö, men jag pallar inte med kyla och is och broddar mer! :( Men men, våren har ju en tendens att komma till slut.
 
Funkade för min gammeltant. Men inte för min gammelman, men han hade helsulor fram året runt. Fick ha sula + snösula fram
Hade en knäpp hovis ett tag. Gammelman skulle ha hakar i bakskorna (ej brodd) pga sina bakbenskador. Hovis sa att hakar funkar lika bra som broddar...
En dag när vi gick på promenad, halkade gammelman omkull på en gömd isfläck...:crazy: Höll knappt på att komma upp efteråt:cry: Men tills slut gick det, med en öm och linkande gubbe:cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp