Snett bäcken

H

hopp_o_galopp

En häst med snett bäcken som blivit behandlad tre gånger av kiropraktor och blev lite bättre, men fortfarande är sned... Vad säger ni då? Någon som råkat ut för detta? Kiropraktorn påstår att hästen förmodligen är född så här och kommer kanske inte bli rakare än den är nu, men den har inte ont av det. En diplomerad hästmassör säger att det kanske går att förbättra ytterligare med massage, stretching och korrekt ridning.

Är det någon som känner till om hästar kan vara sneda från födseln och om det isf är farligt?
Är det ärftligt och olämpligt att ha inom aveln?

Sv: Snett bäcken

Ett bäcken är omgärdat av stora muskel grupper, en viss snedhet kan fortfarande bli kvar trots behandlingar och att problemet är åtgärdat. Resten brukar handla om träning, problemet i sig går att lösa men kommer att ta tid i anspråk. Om man utgår från grundproblemet, så har det med största sannolikhet funnits under en längre tid och kommer därför att ta ganska lång tid på sig för att rättas till muskulärt.

Är risken väldigt stor att en sån häst blir oanvändbar, eller är chanserna goda om man vettigt bygger upp den, att den går att använda som vilken annan rid/tävlingshäst som helst?

Med rätt träning så har jag inte varit med om permanenta skador, om sådana inte funnits från början. Muskler är inte allt igenom lätt att övertala, så stora muskler som sitter runt bäcken ta lång tid men brukar nog repa sig med massor av bra träning, och tålamod.

Om bäckenet är snett sedan foster/föl-tiden vad kan man "förvänta" sig då?
Att hästen inte har ont av det eftersom det är medfött, eller att hästen kommer få problem av det och det inte går göra ngt åt det?

Är det en ren gissnings-lek?

Ett snett bäcken kanske den inte har ont av, däremot kommer den att få belastningsproblem av andra typer i andra delar av kroppen. Det är liksom ofrånkomligt, hur vet man att skadan är medfödd?

Nej, det vet man inte. Det var bara en "om" fråga.
TACK för dina svar :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var hos en kiropraktor då jag fick ett rejält ryggskott som kändes att någon stack mig i ryggen med en kniv, så fort jag rörde mig...
Svar
8
· Visningar
713
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en 30 år ung häst som har haft problem sen ett tag tillbaka med att hon går snett med bakbenen, hon går som i en sluta. I...
Svar
11
· Visningar
2 463
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka