Sned sits kommer aldrig kunna bli rak. Hjälp.

shlubberdubb

Trådstartare
Mina förhoppningar att kunna sitta rakt i en sadel har i praktiken grusats. År 200 gjordes en röntgen på min korsrygg och jag fick veta av läkaren att jag hade en sammanvuxen kota. Sista ryggkotan var ihopvuxen med sacrum och detta var medfött.

Idag, mitt andra besök hos kiropraktorn fick jag ett helt annat besked. Han hade ju fått det röntgenutlåtandet av VC och jag har inte alls någon sammanvuxen kota. Vad jag har är ett förbenat ligament i sacroilliac leden i vänster sida. Jag har i många många år haft ont i vänstersida med utgång från SI leden, ut mot höften och strålar ner i benet.

Sitter snett i sadeln och drar sadeln åt vänster. Har en nivåskillnad i bäckenet på 2,5cm (upptäcktes 93/94) men lika långa ben. Tappar ofta vänster stigbygel.

Jag är så urbota förbannad på den läkare som sagt något helt annat till mig.

Så nu är förhoppningen att den snedhet jag har i nacken, som kiron håller på och lossar, också kommer påverka de nedre regionerna. Kanske att jag kommer sitta mindre snett men helt rak kommer jag nog aldrig kunna bli. Lite mer jämnare belastning på sittbennen på en stol är det men inte mycket.

Om någon har några tips blir jag mycket glad. Jag vill ju inte rida sönder hästarna för att jag är sned och jag vill inte sluta rida heller.

Det var ju inte riktigt ett roligt besked idag.

Sv: Sned sits kommer aldrig kunna bli rak. Hjälp.

År 200!!? :eek:
Du var mig en seg en...

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli! :D
Har inga tips till dig men jag hoppas att det löser sig åt det bästa!
Finns det inget hopp om att det blir bättre nu när kiropraktorn förhoppningsvis upptäckt den rätta roten till problemet?

SEg är jag.

Nix, går ju liksom inte att manipulera något som förbenats. En led, ja. Men ligamentet är ju förbenat så det är skit.

Så kul är det.

Nacken jobbar han ju med. Skall tillbaka om två veckor.

(året skulle självklart vara 2000).

vill bara säga det att jag själv har olika långa ben o lindrig skolios, så jag är aldrig helt rak. Men jag tor ingen kan vara helt rak, speciellt då hästen i sig inte är helt rak. Båda du och hästen kommer alltid ha svagare och starkare punkter i kroppen. Man kan sträva att få så lika mkt styrka o balans så möjligt.

Träna liksidigt under passen, ha mkt skrittpauser, variera arbetet, gå med din häst ist för att sitta på när du skrittar fram och av, träna i fältsits, ha nån på marken som ser hur du och din häst samverkar!

Lycka till!!!
:)

Jag skulle vilja be dig att vara försiktig här, min man har drabbats av en liknade sak nämligen att kiropraktorn påstod att mannen inte var sammanvuxen på det stället som påstods enligt läkarna. Kruxet bara var att mannen opererats på aktuellt ställe och ben från höften hade transplanterats så visst var det sammanvuxet.

Själv har jag gjort en liknande operation i nacken, även här har jag haft en klåfingrig kiropraktor som snabbt byttes ut.:devil:

Läkare som bedömer röntgen plåtar är inte den läkaren du träffar på VC, detta görs av läkare med specialkompetens inom området.

Jag har exakt samma smärta som dig låter det som. Vänster sida, runt SI leden och går ner mot benet, samt nacken då höger sida..Jag har bara gjort vanlig röntgen och fick besked att det var utan anmärkning. Har som mest haft lite drygt en cm i benlängdskillnad vid mätning (anses försumligt lite av vissa, men jag kan garantera att det både stör rörelsemönstret och gör ont till slut).

Jag har haft hysteriskt ont - både i vä-sidan och i nacken - och provat flera olika sjukgymnaster och ortopeder och kiropraktorer genom åren (har haft det ganska länge). Jag är nu så pass bra att jag kan hålla det i schack själv och har ingen mätbar benlängdskillnad.Men det kräver fortfarande att jag gör mina specialövningar flera gånger i veckan. De går i stora drag ut på att dels stabilisera bäckenet så att båda sidorna blir jämnstarka (hade tappat nästan all styrka på den sidan som gjorde ont, vilket gav ännu mer ont) samt rörlighetsövningar för nacken (sk slider cervikal).

Jag kan säga dig att det tar tid att rätta till. Kroppen vill tyvärr tillbaka till den sneda positionen igen i början eftersom den är van vid det och den starka sidan är mer dominant. Hitta en bra sjukgymnast - gärna idrottsinriktad - som kan testa reflexer/styrka i muskulaturen runt höft/bäckenet så att du kan få övningar för att bygga upp det igen. Lite manipulationshjälp i början är heller inte dumt.

M - som skulle "lära sig att leva med smärtan" enligt läkare men som bevisligen kunde bli märkbart bättre med rätt hjälp.

M - som skulle "lära sig att leva med smärtan" enligt läkare men som bevisligen kunde bli märkbart bättre med rätt hjälp.

Men det är ju precis det du har gjort. Lärt dig att leva med och hantera smärtan.

Men det är ju precis det du har gjort. Lärt dig att leva med och hantera smärtan.

Nej. Den smärtan jag hade från början gav framtidsglimtar som inkluderade rullstol och absolut ingen fysisk aktivitet. Att i det läget få beskedet att det är så det ska vara, inget att göra åt var ju direkt felaktigt. Med adekvat hjälp hade jag kanske sluppit både den sekundära smärtan och sjukskrivningen...

Jag skulle vilja be dig att vara försiktig här, min man har drabbats av en liknade sak nämligen att kiropraktorn påstod att mannen inte var sammanvuxen på det stället som påstods enligt läkarna.

Jag har själv läst röntgenutlåtandet idag (det skickades direkt till kiron) så vad han säger stämmer och vad läkaren sa stämmer inte alls. Utlåtandet var skrivet på engelska dessutom. Inte av läkaren som gav mig beskedet utan av röntgenläkaren.

Har du fått ta nya röntgenplåtar innan du började hos kiron, eller är det de snart-tvåtusen år gamla röntgenplåtarna som kiron har tittat på? Jag skulle be om att få ta nya plåtar om det är möjligt. Förra året hade jag akuta smärtor i ryggen och sportläkaren på campus trodde det var ett brott på en kota (!) alternativt en trasig nerv i ryggraden. Den andra läkaren trodde att det var något helt annat (en eller annan spricka, jag har faktiskt glömt vad hon sade). Röntgenläkaren tog fjorton plåtar och sade att alla kotorna var hela och att skelettet såg helt normalt ut. Då dök fysioterapeuten upp, kikade på plåtarna och skrattade åt dem alla tre, och sedan pekade hon på tre revben som hade flyttat sig. Sportläkaren kunde inte ens se felet på plåtarna, men röntgenläkaren såg det direkt när det pekades ut för henne. Summa summarum, hade inte fysion dykt upp med ett par nya ögon, hade jag säkert felbehandlats och kanske fortfarande gått med denna oerhörda smärta än idag. Eftersom röntgenläkare, läkare och kiro säger så vitt skilda saker, skulle det kanske vara bra med nya röntgenplåtar, tagna från fler vinklar?

Om du har bra balans i övrigt, skulle du kanske kunna börja rida i damsadel! :idea: Det har jag alltid viljat prova, men inte vågat. Jag såg en äldre dam i damsadel på en lokal dressyrtävling en gång. Hon såg så häftig ut, så säker och mjuk. Min tränare känner damen i fråga och berättade i efterhand att damen hade hamnat mellan en mur och en häst under en rävjakt och krossat höft, knä och axel, och därför inte kunde rida grensle längre. Efter det tyckte jag hon var ännu coolare. Jag hoppas hon rider fortfarande!

Oj, det här blev långt och jag har inte sagt någonting av värde. Du kan kanske fråga kiron om några övningar du kan göra hemma för att stärka kroppens båda sidor?

Nya plåtar togs i November förra året på hals-, bröst- och ländrygg. Om de fick med SI leden vet jag inte. Röntgenutlåtandet på dessa är på väg i posten as we speak, så att säga. Fick tag i ortopeden idag. Borde ha dom imorgon eller på fredag, förhoppningsvis.

Jag frågade kiropraktorn om han ville ha plåtarna också men han sa att det räckte med utlåtandet. Jag funderar trots det på att begära in plätarna i alla fall. De i November var ju digitala. Minns jag rätt så var de 2000 vanliga plåtar.

Damsadel, hahahaha. Inte riktigt min grej. Balansen är ju normal på mig. Tufft gjort av den äldre damen.

Börja med yoga eller pilates för att sträcka ut kroppen. Jag har nervskador, nästan ingen känsel vänster ben och längdskillnader på benen men det fungerar ändå.:)

Jag är sned pga gammal idrottsskada. Har fått bra hjälp av CR-tränare.
Vad jag förstår så handlar det mycket om att göra det bästa av situationen, och försöka hitta sätt att kompensera, så att man belastar hästen så jämnt som möjligt.
Jacko mfl rekommenderade Mary Wanless böcker, och nu läser jag "Ride with your mind - clinic", i vilken hon tar upp exempel på hur hon jobbar med de vanligste 'defaultsen', tips om hur man stabiliserar bålen och annat matnyttigt. Väldigt intressant!

Tack alla. Yoga skall användas. Har en yoga DVD här. Har tränat ett par pass yoga för tränare och har en arbetskompis som är yogatränare.

Men, tydligen har det kiropraktorn lossat i nacken påverkat sitsen. Idag satt jag RAKT! Flyttade inte sadeln alls. Fick dessutom länga ut mina läder ca 3 hål. Jag är förstummad/fördummad (välj själva).

Det verkar inte bättre än att snedheten har suttit i nacken.
:bow::bow::bow: till min kiropraktor.

Nu skall bålen stärkas och även den svaga skänkeln. Jag vill inte hamna i samma taskiga sits igen.

Jag har inte samma problem som dig men jag har skolios, olika långa ben och är allmänt sne.. har haft problem med detta sen 03.. sökt så jävla mycket hjälp och varit inlagd på sjukhus i 1½ månad!!!
Fick sälja ponnyn som följd till mina bekymmer..

Vet inte om det funkar för dig, eftersom du inte har benlängdsskillnad men jag använder mig av special gjorda inlägg som är lika höga som min benlängdsskillnad när jag rider.. Vilket underlättar och det känns mer "normalt"

I alla år när jag var yngre klagade alltid alla på att jag hade olika långa stigläder. men det ansåg inte jag.. just pga benlängden..

Så jäkla trist med sånna problem, hoppas att det löser sig för dig!

Har du skolios så har du sannolikt lika långa ben men upplever dem som olika långa eftersom det ena har längre till marken.

Jag har skolios vilket gör att min bäcken är snett så att benen uppfattas som olika långa (precis som CillaW beskriver). Jag har fått hjälp med att lära mig att trycka ner och fram den högre delen av bäckenet så att jag sitter jämnt i sadeln. Började med att ha längre stigläder på den sidan där benet var kortare vilket hjälpte mig att komma ner ordentligt i sadeln.
Hade tidgare kortare läder på den sidan vilket gjorde att jag bara förstärkte snedheten istället för att göra något åt den.

Ja men det var så det upptäcktes. Jag red med ojämna läder. Vänster kortare än höger. Benen är lika långa. Någon sa att mitt bäcken var roterat. Vänster sida var sänkt 2,5 cm. CillaW har sett min rygg och hade jag haft skolios så hade hon sagt det. Litar helt på hennes kompetens och "raka rör".

Nu har jag ju precis tvärtom efter att ha gått hos kiropraktorn. Trots jämna läder känns nu vänster kort. Jag skall ut om en stund med stoet. Tror jag kommer länga ett hål till. Hade mina gamla läder från tiden jag red med korta läder och dessa har jag kapat (gillar inte långa flärpar) så när jag längde igår hade jag bara 2 hål kvar. Kändes inte säkert att länga ett till i det läget.

Oavsett vad folk säger om att det är farligt att gå till kiropraktor så kan jag lugnt säga att jag inte kommer sluta gå hos den här killen efter detta resultatet.

KL

Nu kom röntgenutlåtandet från transportolyckan i november. Inga skelettskador mer än "lätt diskreduktion i nivå med L1-2"

I övrigt står det noteringar om mina då nedsatta reaktioner i höger underben och arm och parestesier i höger hand, samt att jag var palpationsöm hela kolumnen C3-L5.

Låsningen i nacken sa kiropraktorn var i höger sida.

fast jag har olika långa ben .. har haft många utredningar om detta, skulle fått medicin mot detta men då jag var värdig växt när jag var 13år kunde man inte åtgärda detta.. + att jag då är sne i ryggen, bäcknet och revbenen på högersida är ihoptryckta..
Men olika för alla, så är det ju med kroppen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka