Sne ridna hästar

nexxa

Trådstartare
Stöter ni ofta på sådana?
Hästar som är snea i kroppen, framför allt om man tex. skrittat ngn häst på lång tygel att hästarna går med huvudet lite snett åt ett håll hela tiden.
Tror ni att hästarna inte riktigt är hållbara, dvs att de är sne pga att de inte är starka nog för ryttare, eller är det ryttaren som är sne när de sitter och håller tyglarna ojämt så hästen tvingas in i ett läge de stannar i sedan också?

Vad anser ni?

Sv: Sne ridna hästar

Ridskolans hästar är VÄLDIGT sneridna. Där var till och med ett sto som hade varit där länge (10 år) som stod helt snett även utan ryttare.

Jag tror det beror på att dessa hästar har så många olika ryttare om dagen. Både nybörjare som inte riktigt vet vad dom gör :p och mer rutinerade som t.ex har kommit på att "tar jag i vänstertygeln går han ner på tygeln". Så då sitter dom och håller på den tygeln i 40-60 min. Dessutom verkar en del ridlärare inte ha något emot det - hästen ska böja på nacken! *hm*

Har även stött på privathästar som är sneda - men inte alls så många.

Eller så har hästen helt enkelt insett att den slipper jobba om den går och vrider sig, skjuter ut bogen osv. detta tror jag själv inte är så vanligt men det kan nog förekomma. Te.x om hästen har ont så vrider den sig lite åt ena hållet - också för att komma undan. men då e det smärtan dom vill komma undan istället för arbetet=lathet

min häst är sned för hon har ramlat som liten och fått roterat bäcken. Eftersom skelettet är sntt så har hon byggt alla muskler snett. Syns även när hon bara står utan ryttare. Enligt kiropraktor är detta väldigt vanligt. Lätt att hästarna skadar sig om de ramlar i hagen och att man sedan märker det et halvt år senare när hästen blivit sned i musklerna. Behöver alltså inte alls bero på ryttaren.

många hästar är snea, tyvärr märker man inte alltid det, massage och el akupressur och el kiropraktik regelbundet är en bra åtgärd. sen är det viktigt att rida hästen rätt, ha rätt tillpassad utrustning mm mm

Det är väldigt lätt hänt, om ex. sadeln är lite sne, om ena stiglädret är sneare då blev ryttarens sitts sne och tar kankse lite mer i ena tygeln håsten balanserar upp för att bära, blir sne och allt går åt hälvette.

en häst som är snett rider överbelastar ofta en sida och blir därför ofta lätt halt.

tyvärr väldigt svårt att ordna upp igen, vad jag hört ska hästen ordineras vila för att tappa muskler och sedan börja om från noll igen.

De flesta hästar är väl det? Iallafall lite, liksom de flesta människor.

Precis som människor har hästar inte sällan en dominant, stark sida. Min senaste häst var väldigt sned när vi köpte honom (men kärleken är blind) och fick inte oväntat bekymmer med ryggen efter ett tag. En hel sommar jobbades (ja verkligen jobbades) han enbart avsuttet, behandlades av kiropraktor och fick mycket massage. Det, tömkörning längs vägarna och över cavallettibommar samt mycket klättring i tre månader gjorde underverk.

Sen var det ingen nackel att jag och min hästägarkompis var en höger- och en vänsterhänt, vi fick slutligen en rätt liksidig häst eftersom det i regel blir att man kan jobba igenom hästen bättre på sin egen starkare sida.

Så alla hästägare därute, för liksidiga hästar: Skaffa en medryttare som är dominant i motsatt kroppshalva än er själva! :D

Det finns fler sneda hästar än jämna/raka. Inte nödvändigtvis ryttarens fel.
Rakriktning är ju ett av MÅLEN inom ridning som många aldrig kommer till. Då snackar vi alltså använda båda bakbenen exakt lika mycket. Eftersom hästar är sneda av naturen blir det lätt så att det förstärks om inte ryttaren försöker jämna till hästen med ridningen. Hur många ridskoleryttare gör det? ;)

alltså all hästar är och kan ju bli snea av olika anledningar men jag menar att man tex skrittar en häst på långa tyglar, man rör inte hästen överhuvudtaget men ändå går den med huvudet lite snett.

Min systers travare var extremt sned förr. Skritta man på lång tygel såg man att hela halsen och huvudet pekade åt vänster. Gick man bakom honom såg man tydligt att han trampade nästan en hovsbredd vid sidan av frambenens spår med det ena bakbenet. Jag bruakde likna honom vid en djupfryst fiskpinne för att var i princip fysiskt omöjligt att böja hans hals till höger.
Men hjälpa av equiterapeut, massör och fysioterapeut i kombination med uppbyggande arbete i mycket lugnt tempo har hans kropp nu blivit väsentligt rakare och hästen är mycket mjukare och böjligare (verkar nöjdare och gladare också)

3Gringos skrev:
Min systers travare var extremt sned förr. Skritta man på lång tygel såg man att hela halsen och huvudet pekade åt vänster. Gick man bakom honom såg man tydligt att han trampade nästan en hovsbredd vid sidan av frambenens spår med det ena bakbenet. Jag bruakde likna honom vid en djupfryst fiskpinne för att var i princip fysiskt omöjligt att böja hans hals till höger.
Men hjälpa av equiterapeut, massör och fysioterapeut i kombination med uppbyggande arbete i mycket lugnt tempo har hans kropp nu blivit väsentligt rakare och hästen är mycket mjukare och böjligare (verkar nöjdare och gladare också)

Travet främjar tyvärr snedhet om hästarna inte tränas mycket vettigt. Det är en diagonal gångart och eftersom hästar av naturen som sagt är lite ojämna blir det lätt så att när hästen börjar bli trött jobbar den mer med sin starka sida. Vilket är lätt att göra i just traven, de bara vrider sej lite. Därför blir man ofta rekommenderad att INTE trava en häst som blivit sned och dragit på sej spänningar.

Fröken_Skåne skrev:
alltså all hästar är och kan ju bli snea av olika anledningar men jag menar att man tex skrittar en häst på långa tyglar, man rör inte hästen överhuvudtaget men ändå går den med huvudet lite snett.

Jovisst. Då har du symptom på en sned häst. Med ridningen kan man försöka få den rakare genom att jobba igenom hästen och försöka få den gå jämnare med bakbenen och slappna av i rygg, hals, nacke.

Oh, ja. Sneda hästar har vi väl alla lite till mans. Men.... Alla hästar är ju mer eller mindre sneda. Precis ´som vi är oliksidiga i våra kroppar. Men alla ryttare kan eller bryr sig inte om att försöka träna hästarna för att få dem mera liksidiga. Många ryttare jag träffat har inte brytt sig om det utan hästen har fått gå på dubbla spår och med tiden blivit ännu starkare i ena sidan samt svagare i den sidan den sparar.
Själv arbetar jag med detta hela tiden, men jag är också dressyrintresserad så det faller sig naturligt att jag vill ha en häst som är så liksidig som möjligt. Många som mest rider i skogen verkar inte bry sig alls. Tyvärr kommer många skador av detta. När hästen avlstar ena bakbenet överbelastar den ju ena frambenet automatiskt och kotledsinflammationen är där som ett brev på posten.
Mera dressyr!

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 242
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV